۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
سبقت آزاد آذربایجان شرقی در تولید قطعات خودرویی کشور
بازار گزارش می دهد؛

سبقت آزاد آذربایجان شرقی در تولید قطعات خودرویی کشور

تبریز - آذربایجان شرقی هم اکنون ۵۰ درصد از قطعات خودروهای تجاری و سنگین کشور را عهده دار است که می تواند به قطب و مهد تولید خودروهای تجاری تبدیل شود.

بازار، گروه استان ها- بیت اله احمدی؛ آذربایجان شرقی قطب تولید انواع قطعات خودرو در کشور است، واحدهای قطعه سازی آذربایجان شرقی توان تولید ۷۰ درصد قطعات خودروی کشور را دارند اما کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشین آلات این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.

ظرفیت ها و پتانسیل های بزرگ صنعتی و اقتصادی در استان وجود دارد که باید رسانه ها این توانمندی ها را معرفی کرده و مدیران نیز بیش از پیش از آنها در جهت توسعه اقتصادی این منطقه استفاده کنند.

اشتغال ۲۵ هزار نفر در تولید قطعات خودرو آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی به خبرنگار بازار گفت: این کارخانه، تنها یکی از ۸ شرکت تولید کننده خودروهای تجاری و سنگین استان است، در تولید بعضی از خودروهای تجاری رتبه سوم کشور را دارا بوده و در تولید برخی از تولید خودروهای تجاری نیز رتبه دوم را داریم.

حبیب امین زاده افزود: ظرفیت این کارخانجات نزدیک به ۵۸ هزار دستگاه در سال است که انواع کشنده ها و اتوبوس ها را شامل می شود.

وی با اشاره به میزان اشتغال زایی این صنعت در استان تصریح کرد: هم اکنون تعداد ۶ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۸ هزار نفر به صورت غیرمستقیم حالت اشتغال دائم را دارند.

به گفته رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی، تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن قطعات خودرو در این استان حدود ۲۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دنبال دارد.

امین زاده افزود: علاوه بر این میزان تولید قطعات خودرو، سالانه حدود ۱۰ هزار تن قطعات تراکتور نیز از این استان به خارج از کشور صادر می شود.

وی اظهار داشت: قطعه سازان آذربایجان شرقی به جز صنایع خودروسازی، توان تولید و تامین قطعات صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع ریلی و سایر قطعات صنایع ماشین سازی و تجهیزات را دارند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: با وجود تولید ۹۷ درصد قطعات تراکتور و ۳۰ درصد انواع قطعات خودرو و وسایط نقلیه سبک و سنگین کشور در آذربایجان شرقی، توانمند سازی قطعه سازان استان برای ورود بیشتر به بازار تامین قطعات صنایع وابسته به مجموعه نفت، پتروشیمی، صنایع ریلی و سایر قطعات صنایع ماشین سازی و تجهیزات ضروری است.

امین زاده با اشاره به میزان اشتغال زایی این صنعت در استان ادامه داد: ۶۰۰ کارگاه و کارخانه قطعه‌ سازی و تولید متنوع لوازم یدکی زمینه اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر را در استان فراهم کرده که تنها بخشی از این ظرفیت در مسیر تامین و تولید قطعات خودرویی است.

طراحی و تولید اولین اتوبوس گازسوز کشور

مدیرعامل یکی از شرکت های تولید خودروهای سنگین و تجاری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: تولید ظرفیت خط اول این مجموعه ۲ هزار دستگاه، خط دوم ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه و خط تولید اتوبوس هزار دستگاه است.

پایدار می افزاید: حدود ۳۸۰ نفر در این مجموعه فعال و مشغول به کار هستند.

وی تاکید می کند: محصولاتی که اینجا تولید می شود خودروهای پرقدرتی هستند که از لحاظ آلاینده های زیست محیطی مطابق با استانداردهای جهانی هستند.

مدیر عامل این کارخانه تولیدی می گوید: با استفاده از فناوری های روز دنیا و مطابق با استانداردهای بین المللی همچون ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۱۰۰۰۴ و ایزو ۱۰۰۰۲ اقدام به تولید می کنیم.

پایدار اذعان می دارد: هم اکنون طراحی و ساخت اولین کامیونت برقی ۱۴ تنی در دستور کار کارخانه است و اولین اتوبوس گازسوز کشور در این کارخانه تولید شده که ظرفیت تولید این مجموعه هزار دستگاه در طول سال است.

وی با اشاره به یکی از مهم ترین مزیت های این شرکت عنوان می کند: ساخت قطعات خودرو در خود کارخانه از مزیت های این شرکت است، ظرفیت سالانه در حدود ۳۰ هزار قطعه در سال است که ۲۵ درصد نیازهای کل کشور از طریق این مجموعه تامین می شود.

رشد ۶۳ درصدی تولید قطعات خودرو

آذربایجان شرقی قطب تولید انواع قطعات خودرو در کشور است، یکی از شرکت های مستقر در تبریز، بزرگ ترین شرکت طراحی و تولیدکننده انواع مجموعه های فوق ایمنی مربوط به سیستم خودرو کشور محسوب می شود، این شرکت توانسته بازارهای داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: این شرکت ۳ محصول در ۳ قالب برای شرکت های خودروساز تولید می کند، مجموعه کالیپر ترمز خودرو، سیلندرهای عقب و مجموعه مستر و بوستر ترمز خودرو از آن جمله است.

وقتی پای همت در عرصه تولید به میان بیاید با تلفیق ظرفیت های فنی و مهندسی، رکورد تولید هم شکسته می شود، او ادامه می دهد؛ موفق شدیم رکورد تولید کل سال های گذشته را با تولید بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار عدد همگن کالیپر پراید پشت سر بگذاریم، شرکت از رشد ۶۳ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار شد و این افزایش تولید همچنان ادامه دارد.

واعظ موسوی اظهار می دارد: انواع کالیپر جلوی نیسان، تیبا و پراید روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ و مستر و بوستر روزانه تا ۶۰۰ عدد تولید داریم.

وی بالغ بر ۸ خودروساز با ما قرارداد دارند و ۱۰۰ درصد کالیپرهای پراید و ۷۰ درصد کلیپبرهای تیبا توسط مجموعه ما تولید و ارسال می شود.

واعظ موسوی در ادامه با اشاره به پیشینه این شرکت عنوان می کند: این شرکت طراحی و مهندسی در سال ۱۳۵۴ با همکاری مشترک شرکت ماشین سازی تبریز و شرکت CMTI هندوستان در شهر تبریز در منطقه صنعتی قراملک در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار بنا نهاده شد.

وی خاطرنشان می کند: در ابتدا هدف از تاسیس شرکت انجام فعالیت های تحقیقاتی و مشاوره ای در زمینه های طراحی وساخت تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز شرکت های زیر مجموعه وزارت صنایع سنگین وقت بوده است؛ این شرکت پس از بهره برداری درسال ۱۳۶۲ با توجه به نیاز کشور و جنگ تحمیلی، با اتکا به امکانات منحصر به فرد از لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی، به ارائه خدمات در زمینه های مختلف براساس نیاز صنایع مختلف به تجهیزات وانواع ابزارآلات پرداخت.

این فعال صنعت خودرو می افزاید: درسال ۱۳۷۸ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از صد درصد سهم خود در این شرکت، حدود ۶۶ درصد از سهام شرکت را به شرکت سایپا واگذار و مابقی آن حدود ۳۴ درصد در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

ظرفیت آذربایجان شرقی برای تبدیل شدن به مهد تولید خودروهای تجاری

استان آذربایجان شرقی توان تولید ۷۰ درصدی قطعات مورد نیاز خودرو در کشور را داراست، در ۱۰ سال گذشته با وجود مشکلات ناشی از تحریم ها، رتبه قطعه سازی در آذربایجان شرقی به عدد ۷ رسیده که فرسوده بودن ماشین آلات، کمبود نقدینگی، پرداخت نشدن به موقع مطالبات از طرف خودروسازان، پایین بودن حاشیه سود و بالا بودن نرخ بهره بانکی از جمله دلایل کاهش رتبه استان بوده است.

اما برای عبور از این مشکلات و کمک به رونق قطعه سازی، باید با شرکت های بزرگ تامین قطعه وارد مذاکره شد، همچنین تسهیل و رفع موانع تولید، اعطای تسهیلات و ترغیب خودروسازان استانی مبنی بر تامین قطعات از ظرفیت بومی و درون استانی و رفع محدودیت قطعه سازی برای صنعت خودرو دیگر راهکار حل موانع این شرکت هاست.

بخش عمده ای از قطعات خودرو در آذربایجان شرقی در شهرک فناوری قطعات خودرو شمال غرب کشور در منطقه قراملک تبریز در محدوده منطقه صنعتی غرب تبریز در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار تولید می شود.

ناگفته نماند، استان آذربایجان شرقی هم اکنون ۵۰ درصد از قطعات خودروهای تجاری و سنگین کشور را عهده دار است که می تواند به قطب و مهد تولید خودروهای تجاری تبدیل شود؛ کاهش وابستگی کشور به قطعات خودرویی هدف گذاری این مجموعه های تلاشگر است.

کد خبر: ۴٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha