۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
۶۰ درصد سالمندان امریکایی طرفدار بایدن هستند/ مهمترین گروه سنی رأی دهندگان از ترامپ ناامید شده‌اند
بازار بررسی کرد؛

۶۰ درصد سالمندان امریکایی طرفدار بایدن هستند/ مهمترین گروه سنی رأی دهندگان از ترامپ ناامید شده‌اند

افراد بالاتر از ۶۵ سال یکی از مهمترین گروه های سنی در انتخابات امریکا هستند و انتظار می رود یک چهارم آرای الکترال انتخابات سال ۲۰۲۰ را به صندوق بیاندازند. این گروه سنی مهم در سال ۲۰۱۶ طرفدار ترامپ بودند ولی این بار بایدن را گزینه بهتری برای اداره کشور می دانند.

بازار؛ گروه بین الملل: مطالعات مراکز افکارسنجی امریکایی نشان می دهد حمایت بزرگسالان بالاتر از ۶۵ سال از دونالد ترامپ کاهش یافته است. کارشناسان انتخابات امریکا بر این باور هستند که این اتفاقی تاریخی در این کشور است. همیشه کاندیداهای حزب جمهوری خواه در میان این گروه سنی از اعتبار بیشتری برخوردار بودند ولی این بار جو بایدن، گوی سبقت را از دونالد ترامپ ربوده است.

بررسی های انجام شده توسط سی ان ان و موسسه مطالعاتی اس اس آر اس نشان داده است ۶۰ درصد از افراد بالاتر از ۶۵ سال طرفدار بایدن هستند و تنها ۳۹ درصد اعلام کرده اند به دونالد ترامپ رای می دهند.

طبق این بررسی که در فاصله روزهای اول تا چهارم اکتبر سال جاری انجام شد، ۶۳ درصد از سالمندان امریکایی بر این باورند بایدن در جریان  اولین مناظره انتخاباتی خود با ترامپ، عملکرد بهتری داشت در حالیکه تنها ۲۳ درصد ترامپ را برنده این مناظره می دانستند. در این نظرسنجی در مورد عملکرد ترامپ در مقابله با ویروس کرونا هم سوال شد و ۶۱ درصد از سالمندان بر این باور بودند بایدن توان بالاتری در مدیریت بحران کرونا دارد و تنها ۳۶ درصد ترامپ را مدیر لایق تری در این زمینه می دانستند. از طرف دیگر سهم اعظم سالمندان امریکایی از بایدن به عنوان رهبری کارآمدتر برای امریکا نام بردند.

 موسسات افکارسنجی مختلفی در یک ماه گذشته به بررسی دیدگاه سالمندان امریکایی در مورد کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات پیش رو پرداختند و تمامی این مطالعات حکایت از پیشی گرفتن بایدن از ترامپ در میان این گروه سنی دارد.

چرا رای سالمندان امریکایی اهمیت دارد
سوالی که مطرح می شود این است که چرا این مراکز افکارسنجی به جای بررسی دیدگاه های جوانان و افراد میان سال به بررسی نظر سالمندان پرداخته است. نشریه گلوبال نیوز در این زمینه نوشت: «افراد بالاتر از ۶۵ سال نقش مهمی در انتخابات امریکا و پیروزی یک فرد در انتخابات دارند. این گروه سنی بیش از دیگر گروه ها تمایل به شرکت در انتخابات دارند و سهم آرای آنها در تمامی انتخابات بیشتر از آرای دیگر گروه های سنی بوده است. به همین دلیل است که کاندیداها برای کسب رای این گروه تلاش زیادی می کنند.»

موسسه مطالعاتی پیو پیش بینی کرده است در انتخابات ماه نوامبر سال ۲۰۲۰، تقریبا یک چهارم آرای الکترال در امریکا توسط افراد بالاتر از ۶۵ سال تعیین شود که این نرخ بالاترین سطح از سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون است. این موسسه نرخ مشارکت مردم در انتخابات سال جاری را بیش از دیگر انتخابات پیش بینی کرده است که یک دلیل مهم آن امکان استفاده گسترده از سیستم رای دهی پستی است. البته شرایط نابسامان امریکا در حوزه اقتصادی و در زمینه ابتلا به ویروس کرونا هم در افزایش تمایل مردم به شرکت در انتخابات تاثیر چشمگیری دارد.

سالمندان سهم زیادی از جمعیت ایالتهای کلیدی امریکا را دارند
مساله دیگری که در مطالعه انجام شده توسط موسسه پیو مورد توجه قرار گرفته است، سهم بالای سالمندان در ایالتهای کلیدی امریکا است. در این گزارش آمده است: «شمار سالمندان در ایالتهای آریزونا، فلوریدا، میشیگان و پنسیلوانیا که از ایالتهای کلیدی و تاثیرگذار در نتیجه انتخابات امریکا هستند، بسیار زیاد است و این افراد می توانند نقش مهمی در تعیین نتیجه انتخابات داشته باشد. در انتخابات سال ۲۰۱۶  میلادی ۷۱ درصد از افراد بالاتر از ۶۵ سال در امریکا رای دادند در حالیکه تنها ۴۶ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ سال در انتخابات شرکت کردند. به همین دلیل کسب رای این گروه سنی برای پیروزی کاندیداها بسیار مهم است»

نکته مهم دیگر این است که ترامپ در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ توانسته بود رای افراد بالاتر از ۶۵ سال را به خود اختصاص دهد ولی بررسی های اخیر نشان داده است که این بار شانسی در میان این گروه سنی ندارد.

مایکل پاول، تحلیل گر مسایل سیاسی در مصاحبه ای با سی ان بی سی به وضعیت اقتصادی و اجتماعی امریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ اشاره کرد و گفت: «سالمندان سالهای سال زندگی کرده اند و روسای جمهوری زیادی را دیده اند. نظر سنجی های انجام شده توسط بلومبرگ نشان داده است که آنها وضعیت واشنگتن را در چهار سال اخیر نا بسامان تر از تمامی دوره های قبلی ارزیابی کرده اند. بسیاری از این افراد در دوره قبل به ترامپ رای داده بودند و بر این باورند با انتخاب بایدن می توانند اشتباه چهار سال قبل خود را جبران کنند»

وی ادامه داد: «مردم آمریکا خواستار تغییر هستند و افراد بالاتر از ۶۵ سال که تمامی عمر حرفه ای خود را برای ساختن امریکا تلاش کرده اند و شاهد تخریب شرایط اجتماعی و سیاسی کشور در دوره چهار ساله ترامپ بوده اند، بیش از دیگر گروه های سنی از این تغییر استقبال می کنند.»

رویترز هم به نقل از یکی از افراد بالاتر از ۶۵ سال در ایالت میشیگان امریکا نوشت: «طرفداری از ترامپ هر روز سخت تر می شود و در وضعیت فعلی به خصوص بعد از مدیریت ضعیف او در جریان همه گیری کرونا، حمایت از او خجالت آور است. من بر این باورم بایدن می تواند کشور را بهتر از ترامپ اداره کند و به همین دلیل به او رای خواهم داد.»

در پایان باید در نظر داشت که تا روز انتخابات تحولات زیادی در امریکا رخ خواهد داد و نمی توان از امروز پیروز این انتخابات پر تنش را شناسایی کرد.

کد خبر: ۴۶٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha