۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
افزایش بی رویه قیمت اجناس در اردبیل؛ کمر خم شده مردم بی بضاعت زیر فشار گرانی ها
بازار گزارش می دهد؛

افزایش بی رویه قیمت اجناس در اردبیل؛ کمر خم شده مردم بی بضاعت زیر فشار گرانی ها

اردبیل- در پی ‌افزایش گرانی‌ها و وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیاری از مردم، دیگر قیمت لبخندها نیز گران شده و هیچ دل خوشی از این بابت وجود ندارد.

حسین ذالی؛ بازار: متأسفانه روزبه‌روز با گرانی‌ لجام‌گسیخته اجناس، کالاها، مواد غذایی و نیازهای ضروری مردم روبه‌رو هستیم، مسئله‌ای که دیگر هیچ‌کسی دل‌خوشی از این بابت ندارد و نگرانی‌ها روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود.

این در حالی است که مسئولین نیز اعلام می‌کنند که افزایش قیمت کالاها تا حدودی عادی است و اگر فروشنده‌ای هرروز تغییر قیمت می‌دهد به این دلیل است که اجناس را با تغییر قیمت خریداری می‌کند.

"سفره‌هایی که روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود دستاورد گرانی‌هایی است که در پی بی‌پولی‌های مردم رقم می‌خورد و صداهایی که گاهاً شنیده نمی‌شود و یا گوش شنوایی برای شنیدن این حرف‌ها وجود ندارد، حتی بعضاً گریه‌هایی از سر شرمندگی نسبت به اعضای خانواده دور از جمع و خفایا هم وجود دارد که حتی برای بردن یک‌لقمه‌نان برای خانواده‌ هم درمانده مانده است. " این‌ها حرف‌هایی است که یکی از شهروندان اردبیلی با رفتن به مناطق محروم و حاشیه‌نشین اردبیل تعریف می‌کند.

او می‌گوید: شرایط اسفناک زندگی در برخی مناطق اردبیل واقعاً ناگوار و دردناک است، عده‌ای سطل‌های زباله شهرداری را زیرورو می‌کردند شاید با جمع‌آوری کارتن‌ها و نایلون‌های مشکی بتوانند نان شب به دست آورند. عده‌ای جلوی جوی آب نشسته و به‌عنوان دست‌فروش وسایل پلاستیکی و دست‌دوم که اغلب به‌دردنخور بودند را به حراج گذاشته بودند و جلوی آتشی که ساعت‌ها شعله‌ور بود خود را گرم می‌کردند و رعایت موارد بهداشتی هم در آن مکان معنایی نداشت چون مهم تأمین مایحتاج زندگی بود نه چیز دیگر.

آری، درست است این‌ها فقط گوشه‌ای از زندگی مردم در شرایط بد اقتصادی است، هنوز معلوم نیست شب و روز این خانواده‌ها در خانه‌هایشان چگونه می‌گذرد، پولی برای خرید تخم‌مرغ با این قیمت دارند؟ می‌توانند نان و برنجی برای خود بخرند و هزاران اماواگر دیگر که فقط خودشان جواب آن‌ها را می‌دانند.

این درد خانواده‌هایی است که شنیده نمی‌شود، خانواده‌هایی که حالا از پس مخارج تحصیل فرزندشان هم برنمی‌آیند.

روزگار این روزها خیلی سخت می‌گذرد، روزگاری که با نداشتن‌ها می‌گذرد، با چه کنم‌ها می‌گذرد، با شرمندگی‌ها می‌گذرد اما می‌گذرد، روزگاری که با بی‌مسئولیتی‌ها می‌گذرد اما می‌گذرد. روزگاری که دردها نیازمند مسکّن و درمان هستند تا سپری شوند اما هنوز التیامی برای این دردها وجود ندارد.

خانواده‌های بی‌بضاعت زیر فشارهای گرانی لگدمال می‌شوند
یکی از شهروندان اردبیلی ساکن مناطق حاشیه‌نشین اردبیل دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خانواده‌های فقیر زیر این گرانی‌ها لگدمال شده‌اند اما هیچ‌کسی نیست که برای حال این قشر دوایی کند.

این شهروند گفت: کارگر هستم و از ساعت ۶ صبح به دنبال لقمه نانی حلال هستم، ۶ دختر در خانه دارم، زندگی هزینه دارد، دخترانم دم بخت هستند، جهیزیه می‌خواهند اما در این گرانی حتی نمی‌توانم هزینه روزانه زندگی را تأمین کنم چه برسد به خرید لوازم خانه. دخترانم در خانه مشغول خیاطی هستند تا بتوانیم مخارج خانه را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: از مسئولین انتظار داریم در راستای کنترل و نظارت بازار تمام تلاش خود را انجام دهند و ما را از این وضعیت نجات دهند.

رصد و پایش مستمر بازار در استان اردبیل
دراین‌باره رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان اردبیل گفت: در حال حاضر افزایش قیمت مواد اولیه از عوامل مهم گرانی بازار است که در این زمینه تا حدودی افزایش قیمت‌ها عادی است اما تغییر ساعتی قیمت‌ها قابل‌قبول نیست و برخورد با متخلفان در دستور کار است.

وی بیان کرد: نیاز است در راستای تعادل سازی قیمت کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام شود تا به یک تعادل نسبی در این زمینه دست‌یابیم و بتوانیم در تأمین موارد ضروری و به‌خصوص کالاهای اساسی به شکل مناسب عمل کنیم.
رئیس سازمان صمت استان اردبیل بیان کرد: در راستای رسیدگی به وضعیت بازار، تشدید فعالیت اکیپ‌های نظارتی در دستور کار است و درصدد هستیم با برخورد جدی با احتکار و گرانی وارد عمل شده و جلوی سودجویی‌ها و احتکار را بگیریم.

صادقی ادامه داد: یکی از موارد حائز اهمیت در این زمینه رسیدگی به مشکلات اتیکت گذاری است که در این زمینه نیز نظارت‌ها در حال انجام است و از فروشندگان انتظار داریم با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر ضرورت رصد مستمر بخش‌هایی که با معیشت مردم ارتباط دارند، به‌ویژه پایش بازار توسط بازرسین سازمان صمت استان افزود:  با در نظر گرفتن کثرت واحدهای صنفی در سطح استان انتظار داریم در نظارت بر بازار هم استانی‌ها بازرسین سازمان را یاری نمایند، زیرا نظارت مردم بر مردم همواره اثرگذارتر است ضمن آنکه این نظارت‌ها با همراهی بازرسین اتحادیه‌ها و اتاق اصناف که برخاسته از اصناف و بازاریان هستند انجام می‌شود.

تعین قیمت اجناس در بازار توسط دلالان
علی نوری ور یکی از کسبه بازار اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد:امسال برخلاف سال‌های گذشته قیمت در بازار افزایش زیادی داشته که از این مسئله سود جویان بازار نفع می‌برند و باعث متشنّج شدن بازار می‌شوند و این کار خواسته و یا ناخواسته به اقتصاد مردم لطمه می‌زند.

وی افزود:قیمت‌ها در بازار در هر صنفی لحظه‌ای تغییر می‌کند که این مسئله هم به ضرر فروشندگان و هم خریداران است. در این میان برخی تولیدکنندگان از وضعیت پیش‌آمده سو استفاده می‌کنند و اجناس تولیدشده را در انبارهای متروکه احتکار می‌کنند و باعث افزایش قیمت و کم یاب شدن کالاها می‌شوند.

نوری ور بابیان اینکه مردم هنگام خرید کالا از فروشندگان شکایت دارند که قیمت‌ها را خود آن‌ها افزایش می‌دهند اما درواقع این‌طور نیست گفت: قیمت‌ها را کارخانه‌های بزرگ و افراد پرقدرت در بازار تعیین می‌کنند و اجناس را به بازار عرضه می‌کنند؛ اگر هم تخلفی صورت بگیرد کارشناسان اداره تعزیرات به‌صورت مداوم بازار را ارزیابی می‌کنند و متخلف را جریمه می‌کنند.

درهرحال این روزها حال‌وروز مردم خوش نیست و از مسئولان انتظار می‌رود در راستای کنترل و نظارت بازار تمام تلاش خود را انجام دهند.

کد خبر: ۴۶٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha