۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
آسیب ویروس کرونا به صنعت نفت آمریکا

آسیب ویروس کرونا به صنعت نفت آمریکا

سایت خبری نیویورک تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «کلیفورد کراوس» در مورد تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت نفت امریکا منتشر کرده است.

کلیفورد کراوس: تولید کنندگان نفت آمریکا در حالیکه با کاهش مشاغل و بدهی های خود دست و پنجه نرم می‌کنند، با شوک دیگری در بازارهای انرژی مواجه شده اند: تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونادر چین و مناطق دیگر جهان. تولید کنندگان نفت و گاز طبیعی طی سال گذشته با کمبود قیمت کالاها مواجه شده اند و اکنون انتظار کاهش شدید قیمت جهانی محصولات خود را دارند. در نتیجه ، آنها در حال حاضر برای کاهش سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید آماده می شوند. قیمت نفت خام وست تگزاس روز دوشنبه به زیر 50 دلار در هر بشکه سقوط کرد که 20 درصد کاهش در کمتر از یک ماه داشت. بعد از بهبودی اندک سه شنبه صبح ، قیمت ها بیشتر سقوط کرد و به 49.61 دلار رسید که پایین ترین سطح قیمت در بیش از یک سال گذشته بود. چین تنها حدود 200،000 بشکه در روز نفت و سوخت حمل و نقل تصفیه شده از ایالات متحده امریکا خریداری می کند که 8.5 میلیون بشکه از کل صادرات روزانه نفت آمریکا می باشد. اما نفت یک کالای جهانی بوده و قیمت های معیار در بازارهای جهانی تعیین می شوند ، نه در داخل کشور و قیمت پایین تر به معنای سود پایین تر است.

« استیون پروت» مدیر اجرایی شرکت نفتی تگزاس گفت: ویروس کرونا یک ضربه بوده به ویژه هنگامی که  ما چیزی برای فروش گاز طبیعی خود دریافت نمی کنیم و قیمت نفت از 55 دلار در هر بشکه به 50 دلار می رسد. به دست آوردن اعتبار کلا سخت است و این شرایط آنرا بسیار سخت تر می کند.

نگرانی های به وجود آمده نشان دهنده تاثیر روزافزون چین بر بازارهای انرژی بین الملل است. تنها چند هفته پس از انتشار ویروس کرونا، تقاضای روزانه نفت چین به خاطر کاهش سفرهای هوایی و جاده‌ای و تولید کارخانه ای در این کشور پایین آمده است.از آنجا که چین از هر 100 بشکه نفت جهان 13 بشکه را مصرف می کند، هر شرکت نفتی تا حدی مورد آسیب قرار می گیرد.

گفتنی است که بیش از 50 میلیون نفر تحت تاثیر ممنوعیت سفر در استان هبئی، مرکز شیوع این ویروس قرار گرفته اند که باعث کاهش مصرف بنزین شده است. خطوط هوایی بین المللی دنیا هم به سرعت پروازهای خود را به چین لغو می کنند که باعث افزایش ذخایر سوخت جت و دیزل در بازارهای جهانی شده است. به گفته «مایکل لینچ»، رییس مرکز تحقیقات راهبردی انرژی و اقتصادی برای تولیدکنندگان در مناطقی مانند عراق و عربستان سعودی ،  کاهش قیمت می تواند به معنای افت 10 درصدی سود باشد. ولی در آمریکا که قیمت حفاری نفت در میادین شیل بسیار بالاتر از 45 دلار در هر بشکه است، این کاهش قیمت به معنای کاهش 60 درصدی سود است.

آقای لینچ گفت: سوال مهم این است که آیا سعودی ها نفت را ذخیره کرده و صبر می کنند تا از این آب گل آلود ماهی گیرند یا  می خواهند شاهد کاهش درآمد خود باشند. پول کمتری وارد می شود. برای شرکت های بزرگی مانند اکسون موبیل و شورون تاثیر این حادثه ناچیز است اما شرکت های کوچک صدمه خواهند دید  و طی چند هفته آینده تعداد ورشکستگی ها به شدت افزایش می یابد.

باید گفت که در سال گذشته چهل و دو شرکت نفت و گاز در آمریکای شمالی اعلام ورشکستگی کردند. طبق اعلام شرکت حقوقی هاینس و بون از زمان سقوط قیمت نفت در سال 2015 ، 208 پرونده ورشکستگی توسط تولید کنندگانی که تقریباً 122 میلیارد دلار بدهی داشتند تشکیل شد.

 اکنون قیمت نفت علیرغم کاهش حداکثر یک میلیون بشکه در روز صادرات لیبی، کاهش یافته است. در  پی کاهش قیمت نفت نشستی عجولانه توسط سازمان کشورهای صادر کننده نفت و روسیه برگزار شد که تا حدودی به مهار افت قیمت کمک کرد.

شرکت های نفتی آمریکا در سال گذشته بودجه‌های خود را با اخراج 14 هزار تا 750 هزار کارمند کاهش داده‌اند. طی هفته گذشته، اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس و چورون درآمدهای ناامید کننده ای را به خاطر قیمت پایین نفت و گاز و کاهش حاشیه های سود گزارش داده اند. سقوط طولانی مدت قیمت بین سالهای 2014 و 2017 شرکتهای نفت و گاز آمریکایی را مجبور به اخراج بیش از 160،000 کارگر و تقریباً 100000 نفر در تگزاس کردند. بر اساس گزارش پلاتس ویروس کرونا می تواند تقاضای جهانی نفت را به میزان 4 درصد یا 4.1 میلیون بشکه در روز در ماه فوریه کاهش دهد. در طی یک سال کامل، این شرکت کاهش تقاضای جهانی 290،000 تا یک میلیون بشکه در روز را پیش بینی می کند. «کلودیو گالیمبرتی» تحلیلگر ارشد پلاتس گفت: هنوز هم عدم اطمینان زیادی در مورد انتشار ویروس و پیامدهای آن بر اقتصاد وجود دارد.

باید گفت چین در طی 17 سال گذشته به موتور مهمی برای اقتصاد جهانی تبدیل شده است و محققان پزشکی نمی توانند مطمئن باشند که ویروس جدید در هوای گرم مانند آنفولانزا از بین می رود. ویروس چینی همچنان شیوع دارد در همان حال که تولید کنندگان نفت در حال تهیه بودجه های اکتشاف و تولید 2020 خود بوده و قرار است طی دو ماه آینده بودجه های  خود را اعلام کنند. وقتی سال جدید میلادی شروع شد ، قیمت نفت بین 60 تا 65 دلار در هر بشکه تثبیت شده بود. اما با کاهش قیمت تقریبا 10 دلار، مدیران پیش بینی می کنند که صنعت نفت باید تعدیل شود.

«اسکات شفیلد» رییس منابع طبیعی شرکت پایونیر گفت: سؤالی که اکنون مطرح می شود این است که چینی ها تا چه مدت می توانند جلوی انتشار ویروس را بگیرند و تقاضای نفت آنها به حالت سابق بازگردد.

در نهایت باید گفت که کشورهای دیگر نیز تحت فشار خواهند بود. ده میلیون بشکه از نفت وارداتی چین از روسیه ، آفریقا و ایران و سایر کشورهای خلیج فارس وارد می شود و تولید کنندگان در این مناطق مجبور شده اند تولید و صادرات نفت خود را کاهش دهند.

کد خبر: ۴٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha