۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
پروژه های نیمه تمام ایلام نیازمند اعتبار/ وعده های نوبخت آخرین فرصت!
بازار گزارش می‌دهد؛

پروژه های نیمه تمام ایلام نیازمند اعتبار/ وعده های نوبخت آخرین فرصت!

ایلام- پروژه های نیمه تمام زیادی در استان ایلام وجود دارد که به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده و یا اینکه به کندی پیش می روند، وعده های معاون رئیس جمهور در سال پایانی دولت آخرین فرصت برای تکمیل این پروژه ها است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام یکی از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور است که از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نیست، در سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی در بخش راه، مسکن، نفت و گاز و… برای توسعه و اشتغال در این استان اجرایی شده ولی متاسفانه بیشتر این پروژه‌ها به دلیل نبود اعتبار روند کندی را طی می‌کنند.

استان ایلام در سال‌های اخیر به واسطه به وجود مرز مهران شاهد تردد میلیونی زائران اربعین بوده، ولی زیرساخت‌های این استان نظیر راه‌ها جوابگوی این حجم زائران نیست.

پروژه چهارخطه کردن محور ایلام-مهران بعد از گذشت چهار سال هنوز تکمیل نشده و معلوم نیست اگر اربعین امسال برگزار می‌شد، وضعیت ترافیک در مهمترین محور ارتباطی زائران اربعین چگونه بود.

هرچند بخش مهمی از این پروژه اجرایی شده ولی این پروژه در حال حاضر نیمه فعال است و تکمیل این پروژه نیازمند اعتبار است تا در اربعین سال‌های آینده مورد استفاده مردم قرار گیرد و حجم ترافیک کاهش یابد.

پروژه چهارخطه کردن مسیر مهران-دهلران-اندیمشک نیز هنوز در ابتدای کار قرار دارد و به دلیل نبود اعتبار با مشکلات زیادی مواجه است.

پروژه راه آهن استان ایلام که بعد از هشت سال وعده، چند ماه پیش در یک ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور کلنگ زنی شد، هنوز عملیات اجرایی آن به دلیل نبود اعتبار آغاز نشده و سرنوشتی پرابهام دارد.

این پروژه هم اکنون پیشرفتی ندارد و همچنان روی کاغذ است، به رغم همه تلاش مسئولان استان این پروژه هنوز اجرایی نشده است.

واحد الفین پتروشیمی ایلام به عنوان یکی از پروژه‌های مهم حوزه پتروشیمی در کشور بعد از ۱۵ سال هنوز تکمیل نشده، هرچند طبق گفته مسئولان پتروشیمی ایلام این پروژه در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

پتروشیمی دهلران، پروژه «ان جی ال» دهلران از دیگر پروژه‌های حوزه نفت و گاز در استان هستند که روند کندی را طی می‌کنند.

کارخانه سیمان دهلران نیز بعد از گذشت ۱۵ سال هنوز به بهره برداری نرسیده و مردم این شهرستان هنوز چشم انتظار کارخانه‌ای هستند که قرار بود روزی اشتغال و توسعه را برای شهرستان به ارمغان آورد.

این موارد بالا تنها بخشی از صدها پروژه نیمه تمام استان هستند، پروژه‌های متعددی نیمه تمام دیگری در بخش‌های کشاورزی، آبرسانی و… در استان ایلام وجود دارد که برای توسعه و اشتغال استان بسیار مهم است که نیازمند توجه و اعتبار هستند.

وعده تکمیل ۲۳ پروژه نیمه تمام در استان ایلام
معاون عمرانی استانداری ایلام روز گذشته در جلسه شورای فنی استان ایلام اظهار کرد: در سفر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیش از یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲۳ پروژه نیمه تمام در استان ایلام اختصاص یافته است.

اکثر پروژه‌هایی که در این سفر مصوب شدند، بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و تلاش می‌شود با اختصاص اعتبار لازم افتتاح شوند

احمدی کرمی عنوان کرد: اکثر پروژه‌هایی که در این سفر مصوب شدند، بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و تلاش می‌شود با اختصاص اعتبار لازم افتتاح شوند.

وی گفت: این ۲۳ پروژه در حوزه راه، بهداشت و درمان، آبرسانی به شهرها و روستاها، سامانه گرمسیری باید تا پایان دولت به اتمام برسد.

کرمی بیان کرد: پروژه‌هایی مثل آبرسانی به شهر ایوان و ملکشاهی، بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان، تصفیه خانه فاضلاب شهر ایلام با اعتبار ۴۸ میلیارد تومان و… باید تا پایان سال تکمیل شوند.

وی گفت: همچنین ۵۵۰ میلیارد تومان برای طرح سامانه گرمسیری به منظور آبی کردن ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام اختصاص یافته است.

اعتبارات سفر نوبخت کفاف حجم پروژه‌های نیمه تمام استان نیست
یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: حجم پروژه‌های نیمه تمام در استان ایلام حداقل نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

رضا فیض اللهی عنوان کرد: پروژه‌های زیادی در بخش‌های مختلف استان ایلام شامل سدسازی، راهسازی، کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و هنری، گردشگری و…نیمه کاره به حال خود رها شده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه اعتبارات سفر نوبخت کفاف حجم پروژه‌های نیمه تمام استان نیست و بسیاری از پروژه‌های عمرانی تعطیل شده استان اعتبارات کلان می‌خواهند.

پروژه‌های راهسازی اولویت اول استان است
نماینده مردم ایلام در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پروژه‌های راهسازی و تکمیل این پروژه‌ها باید در اولویت کاری مسئولان کشوری و استانی باشد.

سارا فلاحی عنوان کرد: اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور، بهسازی راه صالح آباد-مهران-دهلران-اندیمشک، بهسازی راه ایلام-ایوان (کمربندی ایوان)، بهسازی راه اصلی صالح آباد-ایلام -حمیل (تونل آزادی)، بهسازی محور ایلام-ملکشاهی-مهران-بهسازی محور شابداغ-پل سیمره- سرابله-ایلام از جمله این پروژه‌ها هستند.

وی با اشاره به محرومیت استان از راه آهن و زیرساخت مناسب جاده‌ای، نداشتن یک کیلومتر آزادراه، مناسب نبودن وضعیت جاده‌های ورودی استان از سمت استان‌های همجوار، حجم بالای تصادفات و تلفات جاده‌ای، اظهار کرد: پیگیری و تسریع در اجرای طرح‌های زیرساختی و جاده‌ای استان ضروری است.

واحد الفین پتروشیمی ایلام آماده بهره برداری
رئیس راه اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام نیز در گفتگو با بازار در مورد آخرین وضعیت پروژه الفین پتروشیمی ایلام اظهار کرد: واحد الفین پتروشیمی ایلام با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی بزودی به بهره برداری می‌رسد.

با بهره برداری از واحد الفین پتروشیمی ایلام، علاوه بر زمینه ایجاد راه اندازی واحدهای زیر دست، اشتغالزایی در این واحد به ۲۵۰ نفر افزایش می‌یابد

همایون جمشیدیان عنوان کرد: با بهره برداری از واحد الفین پتروشیمی ایلام، علاوه بر زمینه ایجاد راه اندازی واحدهای زیر دست، اشتغالزایی در این واحد به ۲۵۰ نفر افزایش می‌یابد.

رئیس راه‌اندازی الفین افزود: با راه‌اندازی الفین سالانه ۴۵۸ هزار تن اتیلن، ۱۲۴ هزار تن پروپیلن، ۳۳ هزار تن Fuel Oil و ۲۳ هزار تن هیدروژن تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از واحد الفین زنجیره تولید مجتمع پتروشیمی ایلام تکمیل می‌شود.

بعضی از پروژه‌های حوزه جنوبی ایلام ۲۰ سال از ساخت آنها می‌گذرد
نماینده مردم شهرستان‌های دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: در حوزه آب و سدسازی پروژه‌هایی مثل سد میمه دهلران، سد سیکان دره شهر و سد ورگر آبدانان پس از سال‌ها هنوز نیمه کاره رها شده‌اند.

بهزاد علیزاده افزود: کارخانه سیمان دهلران سال ۸۴ عملیات اجرایی آن شروع شده و هنوز به بهره داری نرسیده است.

وی گفت: مسیر قاضی خان-بدره به عنوان کریدور اتصال شمال غرب به جنوب پس از ۱۲ سال همچنان نیمه کاره مانده است.

علیزاده با اشاره به اینکه پیشرفت بخشی از پروژه‌های شهرستان‌های حوزه جنوبی استان بسیار کند و فرسایشی انجام گرفته و عمر برخی از آنها به ۲۰ سال می‌رسد، گفت: این روند کند ساخت پروژه‌ها، باعث افزایش هزینه‌ها و سوهان روح مردم شده است.

با توجه به حجم بالای پروژه‌های نیمه تمام در استان ایلام، قطعاً تکمیل این پروژه‌ها نیازمند اعتبارات کلان است، سفر نوبخت به استان یکی از آخرین فرصت‌های استان برای تکمیل بخشی از پروژه‌های نیمه تمام استان است.

با توجه به محرومیت و توسعه نیافتگی استان در بخش‌های مختلف، تکمیل این پروژه‌ها نقش مهمی در توسعه و اشتغال در استان دارد.

کد خبر: ۴۶٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha