۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
اقتصاد روستایی را نبلعیم
یادداشت

اقتصاد روستایی را نبلعیم

بندرعباس- توجه به اقتصاد روستائیان به عنوان رکن اول تولید در کشور باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد، این متن،بخشی از یاداداشت محمدامین عالی پور احمدی فعال اقتصادی در استان هرمزگان است.

محمدامین عالی پور احمدی؛ بازار: روستا و روستانشینان از اقتصاد در شان خود برخودار هستند و این اقتصاد پاک را کمتر جایی می توان به دست آورد اما اکنون نیازمند حمایت است.

روستا، جایی که نه تنها مردمانش، بلکه تمام فضای درونی اش بویی از محبت و نیک سرشتی می دهد و اقتصادش زلال تر از آب روان است.

جامعه روستایی نیازمند حمایت است
جامعه روستایی که تا پیش از این بخش اعظمی از اقتصاد کشور را شامل بوده است هم اکنون نیازمند حمایت مسئولان است تا بتواند رنگ و بوی قدیم خود را حفظ کند. کشاورزان و دامدارانی که تا پیش از این شغل آبا و اجدادی شان را رها نکرده اند و اصالت کاری خود را حفظ نموده اند.

کم توجهی به اقتصاد روستایی و عدم اجرای دقیق طرح های حمایتی، روستاهای کشور را به متروکه سرا تبدیل کرده است. برای اینکه روستاهای مان کمتر دچار کوچ فردی و خانوادگی شوند، باید نگاهی ویژه به اقتصاد روستائیان داشته باشیم.

بروز عوامل جوی از جمله کاهش ذخایر آبی از یک سو و همچنین ورود دلالان بی رحم از سوئی دیگر مشکلات فراوانی را برای روستائیان ایجاد کرده است که با حذف دلالان و خرید های تضامنی دولت می توان مرهمی بر زخم های اقتصادی این مردمان خون گرم ایجاد کرد.

اگر بخواهیم درصد جمعیت آمار روستایی را بدون هیچ گونه حب و بغضی بررسی کنیم، نسل پیر روستایی را شاهد خواهیم بود، چرا که عدم تعریف درست برنامه اشتغال برای جوانان روستایی، آنها را شهرنشین کرده است

اگر بخواهیم درصد جمعیت آمار روستایی را بدون هیچ گونه حب و بغضی بررسی کنیم، نسل پیر روستایی را شاهد خواهیم بود، چرا که عدم تعریف درست برنامه اشتغال برای جوانان روستایی، آنها را شهرنشین کرده است.

بازگشت روستائیان علی الخصوص روستاهای خالی از سکنه نه تنها باعث رونق در تولید بلکه آثار مثبت فرهنگی خود را نیز بیشتر به جای خواهد گذاشت.

لازمه تحقق سلامت اقتصادی و اجتماعی در جامعه روستایی حمایت هایی است که می توان با اعطای تسهیلات و همچنین برنامه اقتصادی ویژه همان روستا اجرایی کرد.

دهیاری ها طرح مطالعاتی اقتصادی بدهند 
دهیاری به عنوان نماینده رسمی دولت در روستا علی رغم اجرای برنامه های توسعه ای که در دستور کار دارد، می تواند با اجرای طرح های مطالعاتی اقتصادی، کمک های شایانی در جهت رونق و افزایش معیشت روستائیان داشته باشد.

پیگیری طرح های برنامه ریزی شده تا حصول نتیجه را می توان یک اقدام خوب از سوی دهیاری ها عنوان کرد و ایجاد تعاونی خرید تضامنی محصولات نیز دلگرمی زیادی را برای کشاورزان و دامداران روستایی به همراه خواهد داشت. 

دولت به وعده هایش عمل کند
امروز لازمه توسعه اقتصادی فقط در گرو تجارت درون شهری و صادرات نمی باشد، بلکه تامین شاکله اول که روستائیان می باشند، زنجیره توسعه اقتصادی را محکم می کند.

زمانی که اقتصاد روستائیان را بتوان با برنامه ریزی های صحیح و حمایت های لازم از سوی دولت و نهاد های اجرایی به ثمر نشاند، آن وقت می توان از دغدغه های مردم روستایی کاهش داد.

با این حال علی رغم تولیدات روستایی، عدم نظارت توسط دستگاه های مربوطه، پای دلالان را به روستاها باز کرده است که با این شرایط، اقتصاد روستائیان بلعیده شده  و لازمه اش بازنگری در شرایط اقتصاد معیشتی مردم خوب روستا است.

کد خبر: ۴۶٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha