۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
ارتباط افزایش بدهی امریکا و قیمت جهانی طلا چیست؟
بازار گزارش می‌دهد؛

ارتباط افزایش بدهی امریکا و قیمت جهانی طلا چیست؟

افزایش بدهی های دولتی امریکا باعث شد تا قیمت طلا در بازار جهانی افزایش پیدا کند. سوال این است که ارتباط سطح بدهی امریکا با قیمت طلا چیست و چگونه می توان این ارتباط را توجیه کرد؟

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: قیمت طلا در بازارهای جهانی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و پیش بینی های مختلفی در مورد قیمت این فلز ارزشمند ارایه می شود. برخی پیش بینی می کنند طلا بعد از انتخابات روی آرامش را خواهد دید زیرا بخشی از بی ثباتی های موجود در اقتصاد دنیا و در فضای سیاسی بین المللی به دلیل انتخابات پیش روی آمریکا و مشخص نبودن رییس جمهوری آتی امریکا است.

سایت کیتکو این پیش بینی را نادرست می داند و بر این باور است با وجود تاثیرگذاری انتخابات در  قیمت طلا، بیشترین تاثیر روی این بازار از تحولات منفی اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا است که رکود و بیکاری را در اقتصاد دنیا ایجاد کرده است.

وال استریت ژورنال قیمت طلا در بازار جهانی را به وضعیت اقتصادی امریکا هم مرتبط می داند. این رسانه امریکایی نوشت: «امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و بحران در اقتصاد این کشور باعث کاهش ارزش دلار در بازار جهانی و افزایش قیمت طلا می شود. این وضعیتی است که در این روزها شاهد هستیم.»

در ادامه این گزارش به نرخ بالای بدهی های دولتی این کشور نیز اشاره شده است. در این گزارش آمده است: «صندوق بین المللی پول افزایش بدهی دولتی امریکا در سال جاری  را یکی از عوامل خطرآفرین برای اقتصاد دنیا می داند. این مرکز پیش بینی می کند تا سال ۲۰۳۰ میلادی سهم بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی امریکا به مرز ۱۶۰ درصد برسد که نرخی بی سابقه در تاریخ است. البته اگر دولت تصمیم به ادامه تزریق به اقتصاد بگیرد و این طرح را برای چند سال ادامه دهد، سهم بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی هم بیشتر می شود و این یعنی آغاز بحران در بازارهای مالی و بازار فلزات ارزشمند در دنیا.»

معنای سهم بالای بدهی به تولید ناخالص داخلی چیست
تولید ناخالص داخلی را می توان به معنای میزان درآمد یک کشور در نظر گرفت. اگر تولید ناخالص داخلی یک کشور بیشتر از بدهی کشور باشد، درآن صورت کشور می تواند بدهی های خود را بپردازد و فعالیت های اقتصادی را به صورت عادی انجام دهد. اگر تولید ناخالص داخلی کشور در سطح پایینی قرار داشته باشد، خطر افزایش بدهی و ناتوانی کشور در بازپرداخت بدهی ها وجود دارد که بحرانی مالی را به همراه می آورد.

در طول تاریخ همواره میزان بدهی دولتی امریکا از تولید ناخالص داخلی این کشور بیشتر بوده است ولی در یک دهه اخیر سرعت افزایش سهم بدهی به تولید ناخالص داخلی در این کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است که دلیل آن اجرای سیاست تزریق به اقتصاد طی بحران مالی سال ۲۰۰۸ و بحران کرونا است. از طرف دیگر بانک مرکزی برای افزایش حجم پول در اقتصاد اقدام به کاهش نرخ بهره و ایجاد انگیزه های مالی برای دریافت وام از بانکها کرد که این مساله هم به رشد بدهی منجر شد. مساله دیگری که مطرح می شود این است که یک سوم از بدهی امریکا به دلیل استقراض از کشورهای خارجی به خصوص دو کشور چین و ژاپن است. در حالیکه دوم سوم از این بدهی به بانکها و شهروندان و کسب و کارهای کوچک و متوسط اختصاص دارد.

 ارتباط بدهی امریکا با قیمت طلا چیست
امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و پول این کشور به عنوان ارز مرجع در دنیا استفاده می شود. مرکز مطالعات بروکینگز در گزارش خود نوشته است: «زمانیکه میزان بدهی امریکا بالا است و ارزش تولید ناخالص داخلی کشور در مقایسه با بدهی کم است، قیمت طلا در بازار جهانی رشد می کند زیرا این نگرانی در دنیا ایجاد می کند که دولت آمریکا ورشکسته شود و توان بازپرداخت بدهی ها را نداشته باشد. در این وضعیت ارزش دلار در بازار جهانی تنزل خواهد یافت. با افزایش سهم بدهی به تولید ناخالص داخلی امریکا کشورهای خارجی که به امریکا وام می دهند، خواستار دریافت نرخ بهره بالاتری خواهند بود تا ریسک ارایه وام به امریکا را جبران کنند. این مساله بر بار بدهی های امریکا می افزاید و بازهم زمینه ای را در جهت افزایش نگرانی  های جهانی در مورد ناتوانی اقتصادی دولت ایجاد می کند و در نهایت افزایش ارزش طلا را به همراه می آورد. افزایش قیمت طلا در این شرایط به دلیل تبدیل شدن طلا به یک منبع امن برای سرمایه گذاران است. منبعی که می تواند باعث حفظ ارزش دارایی آنها در روزهای بحرانی اقتصاد یا کمتر شدن میزان زیان آنها شود.»

البته در این دوران یک بازار دیگر هم برای سرمایه گذاری وجود دارد که این بازار، بازار بیت کوین ها است. مطالعات انجام شده توسط موسسه بروکینگز نشان داده است که روند تغییرات قیمت بیت کوین ها و ارزهای دیجیتالی هم مانند طلا است و به همین دلیل می تواند منبعی امن برای حفظ ارزش دارایی ها باشد. در نهایت باید در نظر داشت قیمت بیت کوین و طلا زمانی افزایش پیدا می کند که بازارهای مالی با بحران روبرو هستند و اقتصاد دنیا در تلاطم است. تا زمانیکه عوامل بی ثبات کننده در اقتصاد دنیا وجود داشته باشد، روند افزایش قیمت این کالاهای سرمایه ای هم ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۴۶٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha