۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
ارزیابی واکسن کرونا «پی فایزر» در اروپا آغاز شد/ احتمال مجوز تزریق تا ۲۵ روز دیگر
بازار گزارش می‌دهد؛

ارزیابی واکسن کرونا «پی فایزر» در اروپا آغاز شد/ احتمال مجوز تزریق تا ۲۵ روز دیگر

یک هفته بعد از شروع ارزیابی واکسن آکسفورد در اروپا، خبر از شروع ارزیابی واکسن پی فایزر در این منطقه مطرح شد. مدیرعامل این شرکت اعلام کرد احتمال دریافت تاییدیه تزریق اضطراری واکسن در امریکا در ماه اکتبر وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: چند روز بعد از اعلام بررسی واکسن تولید دانشگاه آکسفورد در اتحادیه اروپا و پیش بینی عرضه این واکسن برای مصرف عمومی تا انتهای سال جاری، خبرهایی در مورد شروع بررسی داده های مربوط به واکسن تولیدی شرکت پی فایزر آمریکا و بیونتک آلمان شنیده می شود. خبرهایی که نشان می دهد اروپا مصمم است هر چه سریعتر  واکسن را به بازار عرضه کند و مردم را در برابر ویروسی که جان بالغ بر یک میلیون نفر را گرفته است، ایمن کند.

سی ان بی سی به نقل از آژانس دارویی اروپا نوشت: «کمیته داروهای انسانی این آژانس بررسی اولیه روی اولین سری از داده های مربوط به واکسن تولیدی شرکت پی فایزر را آغاز کرده است و این بررسی ها تا زمانیکه که داده ها و اطلاعات برای تصمیم گیری نهایی کفایت کند، ادامه می یابد.»

سی ان بی سی نوشت: «هم اکنون بررسی ها بر مبنای اطلاعات فاز اول و دوم آزمایشهای انسانی انجام می شود و شرکت پی فایزر اعلام کرده است که نتایج سومین مرحله از آزمایشها را تا انتهای همین ماه میلادی ارائه خواهد داد. البته منابع آگاه تاکید کرده اند احتمال ارایه اطلاعات سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تا اواسط ماه جاری و دریافت تائیدیه از اتحادیه اروپا قبل از انتخابات امریکا بسیار بالا است.

 واکسن تولیدی شرکت پی فایزر سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در کشورهای امریکا و برزیل و افریقای جنوبی و آرژانتین به پایان رسانیده است و هیچ یک از دریافت کنندگان واکسن خبر از بروز عوارض جانبی ناخوشایندی ندادند. اتحادیه اروپا از هفته گذشته بررسی واکسن شرکت آکسفورد را شروع کرده است و فایننشال تایمز بر این باور است که این واکسن، اولین واکسن کرونایی خواهد بود که وارد بازار مصرف اتحادیه اروپا می شود. «بوریس جانسون» نخست وزیر کشور بریتانیا هم اخیرا اعلام کرد بریتانیایی ها از انتهای سال جاری میلادی واکسن را دریافت خواهند کرد.

از عرضه واکسن در امریکا چه می دانیم
 در امریکا که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را دارد و  این بیماری باعث از بین رفتن روند عادی زندگی مردم  شده است، رقابت تنگاتنگ تری برای عرضه واکسن وجود دارد.  نشریه بی جی آر امریکا در گزارش خود با اشاره به سه واکسنی که تاکنون در زمره موفق ترین واکسن های دنیا برای مقابله با کرونا بودند نوشت: «انتظار می رود حداقل دو واکسن از این سه واکسن تا انتهای نوامبر مورد تایید اف دی ای قرار بگیرند. اوضاع بحرانی امریکا و افزایش موج بیماری باعث می شود تا روند بررسی واکسن تسریع شود.»

البته اف دی ای امریکا رسما اعلام کرده است که برای تایید واکسن کرونا باید از زمان تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی حداقل دو ماه زمان بگذرد تا در مورد عوارض آن روی بدن دریافت کنندگان واکسن بتوان به خوبی اطلاع پیدا کرد. با توجه به این زمان بندی نزدیک ترین زمان برای دریافت تاییدیه های واکسن های امریکایی را می توان انتهای نوامبر دانست ولی سی ان ان اولین زمان ممکن برای تایید این واکسن را ابتدای سال بعد اعلام کرده است.

مقامات اف دی ای تاکید کردند اولین و اصلی ترین مساله در بررسی واکسن و تایید آن، کارایی و اثر بخشی واکسن است و این سازمان برای عرضه واکسن در کوتاه ترین زمان ممکن، سلامت و ایمنی آن را فدا نمی کند. این سخنان در شرایطی اعلام شد که بسیاری در مورد احتمال فشارهای سیاسی دولت ترامپ به «اف دی ای» برای تایید سریع تر واکسن صحبت کرده بودند. آنها واکسن کرونا را ابزاری سیاسی در دست دولت ترامپ می دانستند.

پی فایزر برای ارزیابی در امریکا هم آماده است
شرکت داروسازی پی فایزر اعلام کرده است برای ارزیابی واکسن تولیدی خود در بازار امریکا آمادگی دارد و اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در هفته های آتی ارایه می دهد. مدیر عامل شرکت پی فایزر در مصاحبه ای با ان پی آر امریکا گفت: «واکسنی که ما تولید کردیم هم کارایی بالایی دارد و هم ایمن است و من تصور می کنم حتی قبل از انتخابات هم امکان دریافت تاییدیه های لازم از اف دی ای را داریم.»

وی ادامه داد: «احتمال دریافت اجازه استفاده اضطراری از واکسن تولید پی فایزر در امریکا در انتهای ماه اکتبر وجود دارد و شرکت پی فایزر هم اکنون حجم زیادی از این واکسن را تولید کرده است که می تواند سهم زیادی از امریکایی ها را واکسینه کند.»

پی فایزر اعلام کرد تا انتهای سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳ میلیارد دوز واکسن تولید خواهد کرد و میزان عرضه واکسن در سال جاری برابر با ۱۰۰ میلیون دوز خواهد بود. اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیون دوز از این واکسن را پیش خرید کرده است و دولت امریکا اولین سفارش برای خرید ۱۰۰ میلیون دوز اولیه واکسن و خرید ۵۰۰ میلیون دوز در سال ۲۰۲۱ را به پی فایزر ارایه داده است.

کد خبر: ۴۶٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha