۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
چرا تعداد مبتلایان روزانه  کرونا  به بیش از یازده برابر آلمانی ها است؟

چرا تعداد مبتلایان روزانه کرونا به بیش از یازده برابر آلمانی ها است؟

سیاست گذاری درست حمایتی ضد کرونا اتخاذ شده توسط ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی تاثیرات خود در کاهش مرگ و میر روزانه و کاهش تعداد مبتلایان نشان داده اند.

محمدشهاب، بازار: در شرایطی بر اساس آمار رسمی تعداد فوتی ها در ایران در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۹ نفر متاسفانه اعلام شده است که این رقم در همان بازده برای ایالات متحده ۲۷ نفر گزارش شده است. صرف نظر از اینکه تعداد فوتی ها در آلمان روزانه به انگشتان دست رسیده است، تعداد مبتلایان جدید این کشور نیز در بیست و چهار ساعت گذشته ۳۳۷ نفر  بوده است. برای ایالات متحده نیز تعداد مبتلایان ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۶۱ بوده است. در حالی که جمعیت ایران معادل جمعیت آلمان و یک چهارم جمعیت ایالات متحده است با توجه به ۴۰۱۶ نفر آمار رسمی مبتلایان روزانه در ایران، تعداد مبتلایان روزانه امروز ایران ۲.۷ برابر آمار مبتلایان روز ایالات متحده و بیش از یازده برابر تعداد مبتلایان روز آلمان بوده است. این مساله نشان میدهد که سیاست گذاری های دولت ها ارتباط مستقیم با مساله میزان ابتلا و فوتی ها دارد و این گونه نیست که این تصور شود که قضا و قدر الهی به دنبال ثبت تعداد مبتلایان بالا و تعداد فوتی های بالا باشد.

 از سیاست گذاری هایی که دولت های ایالات متحده و اروپا انجام داده اند میتوان به حمایت بلاعوض به میزان ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی انجام داده اند، نام برد. این حمایت در ایالات متحده در اختیار افرادی که خود بیکاری را انتخاب کرده اند، شده است. این مساله علی الظاهر نرخ بیکاری ایالات متحده را افزایش داده است با این تفاوت که این بیکاری داوطلبانه بوده و حمایت بلاعوض آن دریافت میشود. در کشوری مانند المان این حمایت به شاغلان و کارفرمایان و کارگران داده شده است. بنابراین بخش خصوصی زمانی که کارمندان خود را در شرایط مریضی می بیند (یا وضعیت بازار نیاز به کاهش موقت نیروی کار کند)  از آنجهت که حق حفظ شغل کارمند یا کارگر او توسط دولت داده شده است، مشتاق به آن است که کارگر شغل خود را ترک و به استراحت مشغول شود امری که نه کارگر را نگران می کند و نه کارفرما را.

میتوان گفت این سیاست گذاری درست حمایتی ضد کرونا تاثیرات خود در کاهش مرگ و میر روزانه و کاهش تعداد مبتلایان را نشان داده است. سیاست گذاری هایی که امروز در ایران در حال انجام است حتی حمایت از مشاغل تولیدی را نیز دنبال نمیکند(چه رسد به این که بخش خدمات دریافت کننده سیاست گذاری درست حمایتی ضد کرونا بشود). افزایش نرخ ارز با توجیه عدم نظارت برای کنترل قیمت گذاری ارزهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از این نمونه هاست. چندی پیش وزارت بهداشت طلب کمک از بانک مرکزی کرد که بانک مرکزی نگران افزایش تورم بود! در حالی مسئولین و کارشناسان اقتصادی در ایران نگران افزایش تورم هستند که خود تورم را ایجاد می کنند. علم اقتصاد سیاست پولی مرتبط با تولید را تورم زا نمیداند بلکه آنرا عامل افزایش تولید و کاهش قیمت به علت ماهیت حمایت و رونق تقاضای کل می داند.

امروز  بسیاری از کارگران  از ترس فرداو اِنده شغلی خود  با وجود برخی علائم  اولیه به طور کلی  کرونا را منکر می شوند.  نمی توان با عصبیت و فریاد در جلسه هیات دولت، کرونا  را کنترل کرد. نمی توان با رها سازی  افراد به حال خود، با  طرح هایی مانند طرح ترافیک با کرونا مقابله کرد و انها را تنها به استفاده از ماسک دعوت کرد و بعد انتظار داشت که  کرونا در کلان شهری مانند تهران و یاسایر شهرها  کنترل شود.

کد خبر: ۴۶٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha