۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
کمبود صنایع تبدیلی سیب زمینی در کشور/ سیب زمینی سرخ کرده؛ پرفروشترین محصول
پیش بینی بازار تا سال ۲۰۲۲

کمبود صنایع تبدیلی سیب زمینی در کشور/ سیب زمینی سرخ کرده؛ پرفروشترین محصول

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط شرکت تحقیقاتی Fact.MR تا پایان سال ۲۰۲۲، بازار جهانی سیب زمینی منجمد ۶۰۱۰۹.۵ میلیون دلار درآمد کسب می کند. این در حالی است که به گفته نیازی، عضو هیات رئیسه انجمن ملی سیب زمینی، ایران با داشتن سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن مازاد تولید سیب زمینی، به صنایع تبدیلی لازم به اندازه کافی دسترسی ندارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: سیب زمینی منجمد یک فرم فرآوری شده سیب زمینی است که معمولاً در دمای بسیار پایین ذخیره می شود تا از آن برای مدت طولانی محافظت و حفظ شود. این سیب زمینی ها به اشکال مختلفی موجود هستند، با این حال، سیب زمینی سرخ کرده پرمصرف ترین محصول سیب زمینی منجمد در سراسر کره زمین است. از سوی دیگر در کنار سیب زمینی منجمد، سایر غذاهای منجمد نیز به گزینه ای مناسب در بین مصرف کنندگان تبدیل می شوند.

جالب اینجا است که تولیدکنندگان سیب زمینی منجمد، از فناوری های نوآورانه برای تسریع روند تولید محصولات مختلف سیب زمینی منجمد استفاده می کنند. تولیدکنندگان محصولات سیب زمینی منجمد همچنین محصولات و طعم دهنده های جدیدی را برای جذب مشتری، رقابت و گسترش جغرافیایی معرفی می کنند.

بر اساس این گزارش، مهمترین مزیت مصرف کنندگان کاهش زمان پخت است. گفتنی است طی سال های اخیر، فناوری پیشرفته تبرید همچنین در تولید سیب زمینی منجمد شتاب بیشتری می گیرد. علاوه بر این،  محصولات سیب زمینی منجمد نیز با افزایش تقاضا از سوی کشورهای در حال توسعه روبرو شده اند، از این رو فرصت هایی را برای بازیگران اصلی بازار و همچنین استارت آپ ها فراهم می کنند.

سیب زمینی سرخ کرده به عنوان پرفروش ترین محصول سیب زمینی منجمد پرفروش محسوب می شود؛ به طوری که تخمین زده می شود تا پایان سال ۲۰۲۲، سیب زمینی سرخ کرده تقریباً ۱۹۰۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد

گسترش زنجیره های فست فود اصلی ترین عامل رشد بازار سیب زمین منجمد
بر اساس این گزارش، سیب زمینی سرخ کرده بزرگترین محصول مصرف شده سیب زمینی منجمد است، شرکت ها در ارائه طعم های جدید و افزایش فروش تمرکز کرده اند. گسترش زنجیره های فست فود نیز یکی از اصلی ترین دلایل رشد بازار سیب زمینی منجمد است.  با این حال، گرانی محصولات سیب زمینی منجمد رشد بازار را محدود می کند.

شرکت تحقیقاتی Fact.MR در جدیدترین مطالعه ای که انجام داده،  تخمین زده است که تا پایان سال ۲۰۲۲ بازار جهانی سیب زمینی منجمد ۶۰۱۰۹.۵ میلیون دلار درآمد کسب کند. در این گزارش آمده است تجارت رو به رشد رستوران های سرویس دهنده سریع و افزایش درآمد یکبار مصرف مصرف کنندگان از جمله عوامل اصلی رشد بازار سیب زمینی منجمد در سطح جهانی است.

 تولیدکنندگان همچنین تمرکز خود را بر استفاده از فناوری پیشرفته در یخچال در دمای مناسب و در نتیجه حفظ سیب زمینی منجمد برای مدت زمان طولانی تر گذاشته اند.

سیب زمینی سرخ کرده؛ محصول پرفروش سیب زمینی منجمد
در مقایسه با محصولات مختلف سیب زمینی منجمد مانند برش داده شده، پخته شده و غیره، سیب زمینی سرخ کرده به عنوان محصول سیب زمینی منجمد پرفروش محسوب می شود. به طوری که تخمین زده می شود تا پایان سال ۲۰۲۲، سیب زمینی سرخ کرده تقریباً ۱۹۰۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد!

تجارت مدرن؛ بزرگترین کانال توزیع است
بر اساس این گزارش، تجارت مدرن احتمالاً بالاترین رشد را به عنوان کانال توزیع سیب زمینی منجمد تجربه می کند. به طوری که بر اساس برآوردهای صورت گرفته تخمین زده می شود که تا پایان سال ۲۰۲۲ تجارت مدرن به درآمد تقریبی ۲۵۲۰۰ میلیون دلار برسد.

سالانه حدود ۵ تا ۵ و نیم میلیون تن تولید سیب زمینی داریم که چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن آن طی چند سال اخیر مازاد تولید محسوب می شود

پتانسیل بالای بازار سیب زمین منجمد در ایران در نبود صنایع فرآوری و تبدیلی 
گفتنی است تولید سیب زمینی منجمد نیمه آماده در سال های اخیر در ایران نیز تولید و به بازار عرضه می شود.  در حقیقت تولید کنندگان سیب زمینی نیمه آماده بعد از خرید سیب زمینی از کشاورزان و انتقال آن به کارخانه، مابقی مراحل تولید را شروع می کنند. به این معنا که بعد از خلال شده و از بین رفتن آنزیم های بوسیله آب داغ، نیمه سرخ می شوند و بعد از سرد شدن منجمد و به بازارهای هدف عرضه می گردند.   به گفته کارشناسان این صنعت با توجه به اینکه استان اردبیل مکانی مناسب برای کشت محصول سیب زمینی است ایجاد صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی در کنار این مزراع می تواند زمینه برای صادرات سیب زمینی نیمه آماده منحمد برای کشورهای همسایه محسوب شود.

محمد رحیم نیازی عضو هیات رئیسه انجمن سیب زمین ملی ایران نیز در این خصوص به بازار گفت: در بحث صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی سیب زمینی در کشور به اندازه کافی فعال نبوده ایم و از سوی دیگر کارخانه ها نیز با تمام ظرفیت کار نمی کنند که غالبا به دلیل گرانی موادی همچون روغن و سلفون است.

نیازی خاطر نشان کرد: از سیب زمینی فرآورده هایی همچون نشاسته سیب زمینی، چیپس،  سیب زمینی منجمد و غیره تولید می شود که سیب زمینی منجمد در واقع به صورت نیم پخت است و علاوه بر مصرف داخلی، صادر هم می شود.

وی افزود: در حال حاضر سیب زمینی در اکثر استانهای کشور بخصوص در مناطق سردسیر کشت می شود. در واقع استانهای اردبیل، همدان، کردستان، زنجان  و همچنین جیرفت کرمان جزو قطب های تولید سیب زمینی محسوب می شود.

این فعال صنعت سیب زمینی کشور اظهار داشت: سالانه حدود ۵ تا ۵ و نیم میلیون تن تولید سیب زمینی داریم که چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن آن طی چند سال اخیر مازاد تولید محسوب می شود.

نیازی با بیان اینکه مازاد تولید دلایلی همچون استفاده از روش های به زراعی، استفاده از بذرهای مرغوب و بهبود عملکرد دارد، افزود: مازاد این محصول غالبا به کشورهایی همچون عراق، ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

کد خبر: ۴۶٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha