۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
تاثیر پیچیده انتخابات آمریکا بر بورس تهران/ عرضه خودرو در بورس کالا مطلوب نیست
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

تاثیر پیچیده انتخابات آمریکا بر بورس تهران/ عرضه خودرو در بورس کالا مطلوب نیست

مرندی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید اگر بایدن انتخاب شود برای مدت کوتاهی دلار ریزش می‌کند و در پی ریزش دلار بازار هم رشد چندانی نخواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: بعد از «انتخابات آمریکا»، تقریبا برآیند تحلیل بیشتر کارشناسان  در رابطه با پیش بینی روند بازار سهام در آینده در این جمله خلاصه می‌شود. برخی از صاحب نظران به ناچار انتخابات آمریکا را جزوی از مولفه رشد یا ریزش بازار سهام ایران می‌دانند  و پاسخ قطعی در مورد ادامه روند بازار در شش ماهه دوم سال را به بعد از انتخابات آمریکا موکول می‌کنند. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به طنز نوشتند: انتخابات آمریکا بیش از آنکه برای مردم آمریکا مهم باشد برای مردم ایران مهم شده است. حساسیت بیش از حد جامعه به انتخابات آمریکا تاثیرات خود را هم بر روی سهامداران بازار گذاشته، سهامدارانی که چشمشان به مردم آمریکا هست تا با رای خود جان تازه‌ای به بازار سهام ایران بدهند.

محمد مرندی مدیر عامل یکی از شرکت‌های حقوقی در گفتگو با بازار معتقد است انتخابات آمریکا تاثیرات خود بر بازار سهام را از طریق تاثیر بر نرخ دلار می‌گذارد. 

*بسیاری از کاشناسان برای تحلیل آینده بازار به انتخابات آمریکا اشاره می‌کنند، از نظر شما انتخابات آمریکا چه تاثیری می‌تواند بر روند بازار داشته باشد؟
انتخابات آمریکا بیشترین تاثیر را روی قیمت دلار و جریان‌های صادراتی ما خواهد گذاشت. اگر آقای بایدن انتخاب شود با توجه سیاست‌هایی که اعلام کرده و با در نظر گرفتن این وعده که به برجام بر می‌گردد و به تعهدات آن پایبند خواهد بود می‌تواند خبر خوبی برای ما باشد، در کوتاه مدت شاهد ریزش قیمت دلار در داخل خواهیم بود و در یک فرایند بلند مدت می‌تواند برای شرکت‌هایی که صادر کننده هستند با توجه به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های ترانسفور( انتقال) پولی که الان  به صورت رسمی بین ۱تا ۲درصد و به صورت  غیر رسمی تا ۱۵درصد هم برای واحدهای صادر کننده می‌رسد مثبت باشد.

بنده نسبت به فرش سهام عدالت به روش مستقیم در بازار به شدت اعتراض کردم برای اینکه رقابت منفی در بازار به وجود می آورد و سرعت نقدشوندگی را بسیار بالا برده بود

اگر آمریکا به برجام برگردد و به تعهدات خود عمل کند می‌تواند از طریق ساز و کارهای بانکی با نرخ های تا نیم درصد ترانسفور پولی انجام گیرد و صادرات و واردات برای کشور به راحتی انجام شود که این مسئله پویایی برای کارخانجات تولیدی کشور به همراه دارد.

 اما اگر با همین شرایط ترامپ انتخاب شود، سیاست‌های ایشان مشخص است و همان فشار حداکثری بر کشور را ادامه خواهد داد که همچنان با شرایط فعلی در حوزه تولید و صادرات و تهیه مواد مورد نیاز کشور از خارج  با مشکل مواجه خواهیم شد از جمله  دارو و تکنولوژی. انتخاب ترامپ باعث دامن زدن به قیمت دلار و و افزایش تورم داخلی  می‌شود که متاسفانه یا خوشبختانه قیمت سهام هم با رشد تورم رشد خواهد داشت.

*آیا کف و سقفی می‌توان برای دلار با توجه به شرایط کنونی تعیین کرد؟
می‌توان دامنه کف قیمتی برای دلار را بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان  در نظر بگیرم چون در حال حاضر نرخ‌های دلار برای تولیدکننده با همین قیمت بسته شده و امکان ارزان تر شدن دلار تا زیر ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان وجود ندارد؛ بیشتر واحدهای تولیدی با این نرخ‌ها تولید، فروش و صادر می‌کنند و اگر قیمتها ارزان شود برای مثال دلار به ۱۲ هزار تومان برسد یک گروهی که برای تولید سرمایه‌گذاری کردند و یا واحدهای اقتصادی راه اندازی کردند بسیار متضرر می‌شوند و این ضربه به اقتصاد کشور است.

برای تعیین سقف قیمتی دلار، نمی‌توان عددی را عنوان کرد، چرا که با بحرانی‌تر شدن شرایط سیاسی، اقتصادی و انتخابات آمریکا مشخص نیست که نرخ دلار تا کجا پیش برود.

*به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین با این نگاه که توجه کل سیستم اقتصادی به بازار سرمایه، بازار پولی با یکسری از اقدامات قصد دارد منابع و نقدینگی را به سمت خود هدایت کند که این موضوع نشان می‌دهد اختلاف اساسی بین بازار سرمایه و پولی است، شما این اختلاف را چگونه تحلیل می‌کنید؟
به نظرم پایین آوردن نرخ بهره تا ۱۲ درصد کار صحیحی نبود و دولت متوجه شده که یک نقطه تعادلی بین نرخ بهره بانکی، بازار سرمایه و تورم وجود دارد که باید آن را پیدا کند. سابقه نشان داده نرخ ۲۲درصد به بالا رقیب جدی برای بازار سرمایه است. پایین آوردن نرخ بهره در کشور، باعث رشد بی رویه بازار سهام شد به نظر می‌رسد نقطه تعادلی بین بازار سرمایه، پولی و تورم نرخ بهره  بین ۱۸ تا ۲۱ است که در این باید پیدا شود. باید تدابیری اندیشه شود که با پیدا کردن نقطه تعادل قسمتی از پول به سمت بازار پولی حرکت کند.

عرضه خودرو در بورس کالا را برای اولین بار است که در دنیا  می‌بینم چرا که  بورس کالا برای عرضه مواد اولیه جهت کمک به تولیدکنندگان تشکیل شده است

*آیا در طول تاریخ بورس تجربه‌ای شبیه شرایط کنونی وجود داشته است؟
تجربه مثل الان در این بازار نبوده، در دورهای گذشته حدود دو بار چنین شرایطی اتفاق افتاده اما نه به این شدت و دلیل آن هم این است که الان در ایران بیش از ۵۰ میلیون نفر کد بورسی گرفتند و پول های خود را وارد بازار کردند.

* آیا سامانه کدال که برای بازار بورس تعریف شده است، توانسته نیاز سهامداران را برطرف کند؟
شرایط سامانه کدال نسبت به قبل بهتر شده، همین که بودجه شرکت‌ها در این سامانه اعلام نمی‌شود سبب حرفه ای‌تر شدن بازار شده است، این اتفاق سبب می‌شود سرمایه گذاران به کمک تحلیل گران سرمایه گذاری کنند به عبارتی حضور تحلیل‌گران در بازار را پررنگ‌تر کرد، از طرف دیگر ممکن بود یکبار شرکت‌ها بودجه بالایی قرار دهند و یک بار تعدیل بودجه داشته باشند.

نمی‌توان این را کتمان کرد که ممکن است تخلفاتی مبنی بر  درز اطلاعات شرکت‌ها قبل از ورود به سامانه کدال صورت بگیرد که در این حوزه هم مراتب تخلفاتی وجود دارد. به عبارتی رانت اطلاعات همه جا وجود دارد و نمی‌توان آن را به صفر رساند.

دولت تمایلی به ضرر مردم ندارد

*برخی از نمایندگان مجلس مطالبی را عنوان کردند که دولت به منظور تامین کسری بودجه، بازار را به صورت دستوری اداره می‌کرد، آیا این موضوع را شما قبول دارید؟
در این بازه زمانی دولت برای تامین کسری بودجه نیاز داشت که سهام شرکت‌های دولتی را بفروشد، همچنین  ورود سهام عدالت و تغییر نرخ بهره در سال جاری از ۱۷ به ۱۵ و بعد ۱۲ و برگشت آن به ۱۸ درصد واقعیت‌هایی بود که در بازار اتفاق افتاد که سبب ایجاد عدم تعادل در بازار شد. در غیر این صورت اینکه دولت بخواهد پول سهامداران را سوخت کند، چنین چیزی درست نیست، چرا که دولت ذی نفع بازار است و به نظر من تمایلی نداشته که به مردم ضرر بزند و برعکس  هدفش کمک به مردم بود.

*بعد از آزاد سازی سهام عدالت در بازار، ناهماهنگی‌هایی در قسمت فروش و دادن پول به صاحبان سهام رخ داد و حتی با کاهش ارزش این سهام برخی از افراد متضرر شدند، به نظر شما آیا ورود سهام عدالت به بازار بورس مثبت بود؟
سهام عدالت مسیر ۱۰ ساله مسکوت خود را آرام آرام  پیدا می‌کند آن هم به این ترتیب که هر کسی اختیار فروش را  می‌توانست داشته باشد  و به تدریج به فروش آن در بازار اقدام کند. الان سهام عدالت به ۳۶ سهم تقسیم شده است در نتیجه جدا کردن سهم‌ها، پیدا کردن مشتری و فروختن آن زمان می‌برد. تا جایی که من می‌دانم سهام عدالت از ۱۰ سهم ایران خودرو، ۱۵ سهم ملی مس و تعدادی از این سهم‌های کوچک تشکیل شده است و هر کسی اقدام به فروش می‌کند باید صبر کند تا یک بلوکه منطقی از تعداد سهم جمع شود، یعنی حداکثر ۲ میلیون یا ۵ میلیون سهم جمع شود و بعد از طریق کارگزاری برای آن‌ها مشتری پیدا شود و بر اساس آن پول جمع‌اوری و به صاحبان سهام داده شود و این موضوع به دلیل زمان بر بودن سبب ایجاد نارضایتی برای دارندگان سهام عدالت شده است.

بنده نسبت به فرش سهام عدالت به روش مستقیم در بازار به شدت اعتراض کردم برای اینکه رقابت منفی در بازار به وجود می‌آورد و سرعت نقدشوندگی را بسیار بالا برده بود.  به این شکل که؛ تعداد فروشندگان سهام عدالت زیاد بود و همین موضوع سبب می‌شد سرمایه‌گذاران یا سهامدارانی که  سهام شرکت‌هایی که سهام عدالت از آن تشکیل شده بود، را دارند از آن خارج شوند و به سهم‌های دیگر حرکت کنند که این موضوع سبب ایجاد یک رقابت منفی در بازار شده بود.

* آیا شما با عرضه خودرو در بورس کالا موافقید؟
من عرضه خودرو در بورس کالا را برای اولین بار است که در دنیا  می‌بینم چرا که  بورس کالا برای عرضه مواد اولیه جهت کمک به تولیدکنندگان تشکیل شده است. بورس کالا به منظور تثبیت قیمت برای خرید مواد اولیه است و این اولین بار است که یک کالا در آن عرضه می‌شود و من نظر مطلوبی روی این حوزه ندارم، اما آنچه که تا کنون بنده مطالعه کردم بورس کالا محلی برای داد و ستد و تثبیت قیمت به نفع تولید کننده بوده نه کالای ساخته شده، که ۱۰۰درصد عرضه این کالا در بازار ذی نفعانی دارد.

کد خبر: ۴۶٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha