۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
تبدیل تهدید اقتصادی به فرصت با نهضت تولید داخلی در قم/ توسعه تجارت الکترونیک
توسط ۹ واحد تولیدی انجام شد؛

تبدیل تهدید اقتصادی به فرصت با نهضت تولید داخلی در قم/ توسعه تجارت الکترونیک

قم - سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: ۹ واحد تولیدی استان قم با توجه به نهضت تولید و ساخت داخل، تهدیدات اقتصادی را به فرصت تبدیل کردند و ۵۱ میلیون دلار صرفه‌جویی شد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمود سیجانی ظهر سه‌شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از وضعیت واحدهای تولیدی و صادرات و هم‌چنین برنامه‌های راهبردی برای رسیدن به جهش تولید در شرایط سخت اقتصادی کنونی، بیان کرد: برای جلوگیری از خارج شدن ارز در شرایط کنونی و جایگزین کردن محصولات تولید داخل به جای محصولات وارداتی در قم اتفاقات بسیار خوبی در واحدهای تولیدی رخ داده است.

وی افزود: ۹ واحد تولیدی در زمینه تولید قطعات مورد نیاز و جایگزین کردن آن با قطعات وارداتی ورود کردند و هم‌چنین در تولید لوازم خانگی و قالب‌های «وی.آی.پی» صنایع کفش و خودروسازی گام‌های خوبی برداشته شده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، در زمینه صنعت کفش و خودروسازی و لوازم خانگی اتفاق خوبی رخ داده است که حدود ۵۱ میلیون دلار توسط این ۹ واحد تولیدی صرفه‌جویی ارزی انجام شده است و در کنار مشکلات تحریم این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی در زمینه قطعات خودرو به افزایش ظرفیت قدم برداشتیم و در برنامه راهبردی نهضت ساخت داخل در بحث نمایشگاه ساخت داخل اقداماتی در حال پیگیری است و برنامه بعدی شناسایی و داخلی سازی ۱۵ واحد تولیدی که ماده اول وارداتی را جایگزین و یا صرفه‌جویی ارزی دارند.

پیش‌بینی برای صادرات ۲۵۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی
سیجانی بیان کرد: توسعه صادرات غیر نفتی به رغم این که در زمینه داخلی سازی خوب ورود داشتیم و صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته در تأمین ارز موجود کشور هم تلاش داریم در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی هم گام‌هایی برداریم، لذا برای این امر پیش بینی ما ۲۵۰ میلیون دلار صادرات و به لحاظ وزنی ۳۵۰ هزار تن خواهد بود.

وی افزود: در ۳ ماهه نخست سال جاری ۸۳ میلیون دلار با وزن ۷۵ هزار تنی داشتیم که نسبت به راهبرد و هدف‌گذاری هنوز عقب هستیم.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، با توجه به بحران کرونا و مشکلات تبادلات بین المللی و مشکلات ارزی در کارگروه صادرات به آن پرداخته شد و قرار شد در شورای صادرات کشور پیگیری شود.

وی عنوان کرد: تکمیل نمایشگاه فرش دستبافت قم و نمایشگاه بین المللی قم در برنامه اصلی ما قرار دارد و با بهره‌برداری از راه دسترسی نمایشگاه قم نخستین استانی خواهیم بود که نمایشگاه تخصصی بین المللی خواهد داشت.

به گفته سیجانی، آبان ماه نمایشگاه بین المللی قم افتتاح و در بحث نمایشگاه فرش دستبافت در مرحله مطالعه است تا به بخش خصوصی واگذار و تا سال ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

توسعه و احیای واحدهای تولیدی قم
وی در ادامه گفت: الزاماتی برای توسعه ۱۸۰ واحد صنعتی دیده شده است و در این زمینه اکثر دستگاه‌های اجرایی هم همکاری خوبی داشته‌اند اما در این میان برخی مشکلات در بعد ملی مانند نوسانات ارزی و تأمین ارز موجود و مواد اولیه وجود دارد که مشکلات ملی است و قرار شد در آینده به اتفاق استاندار در جلسه‌ای با وزیر صمت این مشکلات پیگیری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به صدور پروانه برای واحدهای تولیدی موجود برای توسعه بیشتر، بیان کرد: خوشبختانه ۱۳۲ پروانه بهره‌برداری برای واحدهای موجود صادر شد و ۶۵ پروژه نیمه تمام هم راه‌اندازی شده که ۲ هزار ۳۱۷ نفر ظرفیت اشتغال مستقیم و با سرمایه ۴۷۶ میلیارد تومان به مدار تولید اضافه شده‌اند.

وی عنوان کرد: نسبت به سال گذشته به ویژه در ۳ ماهه دوم سال جهش بسیار خوبی داشتیم و در ۶ ماهه دوم هم بر اساس هدف‌گذاری در تلاش هستیم که در کنار جهش و رونق تولید در زمینه نهضت ساخت داخل و افزایش صادرات گام‌هایی برداریم.

نوسازی ۱۷ واحد تولیدی در استان قم
سیجانی به احیا و بازسازی واحدهای فرسوده قم هم اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی فرسوده استان هم اقدامات خوبی صورت گرفته است به طوری که ۱۷ واحد تولیدی با نصب ماشین‌آلات جدید از فرسودگی نجات یافت.

وی افزود: احیای ۲۵ واحد تولیدی راکد پیش بینی شده بود که ۱۵ واحد آن در ۶ ماهه نخست سال احیا شد؛ یک واحد تولیدی در هفته صنعت از سوی سرپرست صمت افتتاح شد و واحدهای کوچک در بازدیدهای میدانی احیا شدند که این برنامه جزو برنامه‌های بازدید استاندار و هیئت همراه در قالب هفته‌های اقتصادی است.

توسعه تجارت الکترونیک با توجه به شرایط کرونایی کنونی
سیجانی گفت: راهبرد بعدی ما توسعه فروش داخلی است که ۲ بخش مد نظر داریم؛ ترویج مصرف کالای تولید داخل و همچنین تجارت الکترونیک که با راه‌اندازی فروشگاه‌های الکترونیکی و اینترنتی هم گرایش به مصرف تولید داخل افزایش یابد و هم خرید غیرحضوری در شرایط کرونایی کنونی فرهنگ‌سازی شود.

وی عنوان کرد: گرایش به شرایط خرید غیرحضوری الزامی است و به ۱۶ فروشگاه در قم مجوز فعالیت رسمی داده شده است.

کد خبر: ۴۶٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha