۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
میزان صادرات کشور ۳۴ درصد کاهش یافت
معاون وزیر صمت:

میزان صادرات کشور ۳۴ درصد کاهش یافت

زنجان- معاون وزیر صمت با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور ۱۳.۵ میلیارد دلار و واردات ۱۶.۷ میلیارد دلار است، گفت: صادرات کشور ۳۴ درصد کاهش دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، حمید زادبوم ظهر سه شنبه در جمع تجار و فعالین صنعتی استان در محل اتاق بازرگانی زنجان، گفت: کرونا و تحریم باعث کاهش صادرات شده و نداشتن تولید محصول صادراتی هم مشکل مهم در صادرات است و مازاد مورد نیاز را صادر می‌کنیم.

وی به رفع مشکل تعهدات ارزی صادرکنندگان اشاره کرد و یادآور شد: توافقاتی که با بانک مرکزی صورت گرفت این بود که مابه‌التفاوت قیمت واردات و صادرات، مشمول تعهدات ارزی قرار گیرد که در بخشنامه ابلاغی این‌طور نشد و صادرکنندگان را دچار مشکل کرده است. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه اگر کرونا و رفع تعهدات ارزی نبود صادرات از استان زنجان افزایش پیدا می کرد، افزود: با توجه به بسته شدن چاه‌های نفت و کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های آن، صادرات غیرنفتی، ضرورتی غیرقابل انکار است.

زاد بوم با بیان اینکه  به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار پتانسیل صادراتی به ۱۵ کشور همسایه را داریم، گفت: نام‌گذاری جهش تولید هوشمندانه و مدبرانه بوده است.

وی با بیان اینکه در استان زنجان بیشتر تعهدات ارزی مربوط به شرکت‌هایی است که با ورود موقت، کالا صادر می‌کنند، افزود: صادرات کالا در استان زنجان کاهش یافته است. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه صادرات کشور طی ماه‌های اخیر از ۴۰ درصد به ۳۴ درصد رسیده است، ابراز داشت: صادرات غیرنفتی کشور ۱۳.۵ میلیارد دلار و واردات ۱۶.۷ میلیارد دلار است که  صادرات کالا ۳۴ درصد کاهش دارد.

زاد بوم با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه‌ای که صادرکنندگان با آن دست به گریبان بودند، مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات بود، گفت: این مشکل از محل ورود موقت با بانک مرکزی در امر بازگشت ارز حاصل از صادرات، حل شد که در توسعه صادرات می تواند موثر واقع شود. 

کد خبر: ۴۶٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha