۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
صادرات فرش دستباف ایران روند کاهشی دارد/ وجود ۱۸ هنرستان تخصصی فرش
رئیس مرکز ملی فرش ایران:

صادرات فرش دستباف ایران روند کاهشی دارد/ وجود ۱۸ هنرستان تخصصی فرش

زنجان- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: از سال ۷۳ صادرات فرش دستباف ایران کاهش یافته است و می طلبد برای توسعه صادرات فرش دستباف حمایت لازم از قالی بافان انجام شود.

به گزارش خبرنگار بازار، فرح‌ناز رافع ظهر سه شنبه در جلسه توسعه صادرات در محل استانداری زنجان به بیمه قالی‌بافان  اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حوزه فرش دستباف حمایت‌هایی که مورد نظر بود محقق نشده است.  

وی بر لزوم تقویت حمایت از فرش‌بافان تاکید کرد و گفت: باید قالی بافان و تولیدکنندگان فرش از تسهیلات با کارمزد پایین استفاده کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، زنجان را مهد فرهنگ و ادب عنوان کردو ابراز داشت: ایجاد پایانه‌های صادراتی فرش در زنجان نقطه عطفی در توسعه زیرساخت‌های صادراتی و هویت ایرانی اسلامی است.

رافع افزود: در زنجیره تولید و ارزش قالی‌بافی اقدامات اصولی و کار خاصی انجام نشده و ۳۱ صنعت وابسته به فرش در کشور وجود دارد که اگر در توسعه و فروش آن رونق ایجاد شود، توسعه همه جانبه را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: فرش ماشینی سرطان زده بود و برای سلامتی افراد مضر است و باید تولید فرش دستباف و استفاده از آن در دستگاههای اجرایی و سفارت خانه ها مورد توجه قرار گیرد.

فرش دستباف تبلیغ کافی ندارد 
رئیس مرکز ملی فرش ایران، گفت: یکی از مزیت‌های رونق فرش دستباف ایرانی کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان است و در این میان با نبود تبلیغ کافی در حوزه فرش مواجه هستیم و آن طور که باید فرش دستباف معرفی نشده است.

 رافع به زیرساخت‌های صادراتی فرش و حضور در بازار رقابت خارجی تاکید کرد و افزود: ورود بخش خصوصی و ایجاد پایانه‌های تخصصی با حضور گمرک طبق قانون ۴۴ می‌تواند رونق فرش ایرانی را محقق کند.

وی افزود: در پایانه صادراتی فرش در استان زنجان شبکه بانکی و اداره استاندارد مستقر شوند چرا که صادرات فرش دستباف نیاز به گواهی اصالت دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، گفت: در بررسی اولیه برای ایجاد پایانه تخصصی فرش، اولویت اول مناطق محروم است و مقرر شد پایلوت پایانه تخصیصی فرش در محل کاسپین زنجان ایجاد شود که نمونه موفق در کشور می شود و این پایانه تا شش ماه به صورت کامل فعال خواهد شد و در کنار ایجاد این پایانه نمایشگاه مجازی با وجود ۶۰۰ تاجر خارجی و ایرانی به آن متصل خواهد شد.

 رافع از حضور و فعالیت استارپ‌ها در این پایانه خبر داد و گفت : از ایده‌ها و طرح‌های جدید در حوزه‌های مختلف فرش به ویژه بسته‌های بندی استقبال خواهیم کرد.

 رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه افتتاح پایانه صادراتی ابتدای کار و فعالیت ماست، گفت: امیدواریم در حوزه فرش دستباف ‌که هویت ماست فعالیت های خوبی را داشته باشیم.

رافع با بیان اینکه ارزش واقعی فرش دستباف در جامعه شناخته نشده به همین خاطر قیمت واقعی آن در جامعه وجود ندارد، افزود :فرش دستباف در ادارات و صدا و سیما تبلیغ نمی شود و این برای کشورمان خوب نیست.

وجود ۱۸ هنرستان تخصصی فرش در کشور 
وی یادآور شد: عدم فرهنگ‌سازی و بسترسازی موجب ناشناخته ماندن فرش دستباف شده و امروز ۱۸ هنرستان تخصصی فرش وجود دارد و هنرجویان آن کمتر شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه برای توسعه بازرگانی خارجی فرش دستباف نیازمند زیرساخت‌های توسعه‌ای هستیم، گفت: تعداد بیمه‌شدگان فرش دستباف در استان به ۸ هزار نفر رسیده و این نشان می دهد وضعیت فرش خوب نیست.

رافع افزود: در وزارت صمت رایزنی برای ایجاد دهکده فرش انجام شده و از دیگر برنامه‌های حوزه فرش ایجاد سایت آنلاین فروش است که به توسعه و گسترش صنعت فرش کمک می کند.

وی ابراز داشت: هنر و صنعت قالی‌بافی یکی از کهن‌ترین و برجسته‌ترین صنایع دستی ایرانیان است و باید جایگاه آن به خوبی در دنیا معرفی شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، گفت: از سال ۷۳ صادرات فرش دستباف ایران کاهش یافته است و می طلبد برای توسعه صادرات فرش دستباف حمایت لازم از قالی بافان انجام شود.

کد خبر: ۴۵٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha