۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
میزان شفافیت و توزیع یکنواخت اطلاعات در بورس قابل قبول نیست
استاد دانشگاه در حوزه مدیریت مالی:

میزان شفافیت و توزیع یکنواخت اطلاعات در بورس قابل قبول نیست

فلاح شمس، استاد دانشگاه در حوزه مدیریت مالی گفت: هم اکنون میزان شفافیت و توزیع یکنواخت اطلاعات در بورس کشور در حد قابل قبولی نیست.

به گزارش بازار، «میرفیض فلاح شمس» افزود: مهمترین عامل کارایی بورس و بازار سرمایه بحث شفافیت است.

وی اظهارداشت: توزیع اطلاعات در بازارسرمایه باید بصورت یکنواخت باشد و اطلاعات فقط در اختیار محرمان بازار نباشد.

این استاد دانشگاه در حوزه مدیریت مالی گفت: در چنین بازاری قیمت ها به ارزش ذاتی خود نزدیک تر و در عین حال امکان بروز بحران کمتر است اگر چه اصلاح در ذات هر بازاری وجود دارد و بازار سرمایه از این قاعده مستثنی نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه توزیع یکنواخت اطلاعات و شفافیت در بازار سرمایه به میزان قابل قبولی نیست، افزود: این امر نیاز به یکسری مکانیزم ها و الزامات بیشتری دارد اگر چه در قانون راجع به شفافیت و همینطور جرائم محرمان بازار در صورت تخلف دیده شده اما در مکانیزم های اجرا ضعیف عمل می شود.

فلاح شمس اظهارداشت: در کشورهای توسعه یافته پلیس مالی وجود دارد که بر روی انجام معاملات نظارت می کند؛ در صورت بروز کوچک ترین تخلف به سرعت تخلف ها را شناسایی و متخلفان را بر اساس نوع جرمی که مرتکب می شوند طبق قانون برخورد می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بورس کشور به کرار این اتفاق افتاده یعنی قبل از افشای اطلاعات یک شرکتی چه مثبت و چه منفی یک تعداد معاملات سنگین روی آن سهم انجام می شود حال سئوال اینجاست افراد این اطلاعات را از کجا به دست می آورند؟

استاد دانشگاه گفت: این نشان می دهد اطلاعات قبل از اینکه بصورت یکنواخت در بازار توزیع شود دست یک تعداد محرم بوده و از آن سوء استفاده شده است.

وی افزود: طبق قانون بازار استفاده از اطلاعات نهانی جرم محسوب می شود و باید با متخلفان به شدت برخورد کرد.

فلاح شمس یادآورشد: متاسفانه شفافیت به نحو باید و شاید در بازار سرمایه نیست و توزیع اطلاعات هم بصورت یکنواخت انجام نمی شود که یک ضعف بسیار بزرگی است.

کد خبر: ۴۵٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha