۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
آمادگی گمرک برای ترخیص ۲ میلیون و ۷۰۰ میلیون تن کالای اساسی
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد

آمادگی گمرک برای ترخیص ۲ میلیون و ۷۰۰ میلیون تن کالای اساسی

جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: هم اکنون ۲,۷ میلیون تن از سه و نیم میلیون تن کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور آماده ترخیص است.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی افزود: با وجود آمادگی گمرک برای ترخیص کالاهای مزبور صاحبان کالا ترجیح می‌دهند بحث انتقال ارز انجام شود تا با اطمینان خاطر نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.

وی با تاکید براینکه برای ورود هر کالایی به کشور به طور حتم باید مجوز ثبت سفارش ارائه شود، اظهارداشت: مطابق نص قانون مقررات، صادرات و واردات واردکنندگان کالای تجاری اعم از دولتی و غیردولتی باید برای اخذ مجوز ثبت سفارش به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک با اعلام این مطلب که ثبت سفارش ویزای ورود هر کالایی به کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: متعاقب مجوز مزبور طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۷ به طور حتم باید منشاء ارز کالایی که به کشور وارد می شود به گمرک اظهار شود تا اجازه ترخیص از گمرک پیدا کند.

وی ضمن اشاره به اینکه در راستای صیانت از منابع ارزی کشور تایید ارز از منشا باید از سوی بانک مرکزی صورت گیرد، افزود: برخی عوامل از بیرون گمرک در انجام تشریفات گمرکی تاثیر گذار هستند و باعث می شوند که ایستایی هایی به وجود آید.

جمال ارونقی در ادامه گفت: موجودی بنادر و گمرکات کشور در سه دسته طبقه بندی می شود دسته اول شامل کالاهای اساسی بوده که مشمول ۲۵ گروه کالایی است.

وی با اعلام این خبر که در حال حاضر بیش از سه و نیم میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور ذخیره شده و تشریفات گمرکی آنها هنوز به اتمام نرسیده است، اظهارداشت: علاوه بر این، کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری وجود دارد که میزان آن هم اکنون سه و نیم میلیون تن است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ادامه داد: بیشترین میزان کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری در گمرک شهید رجایی بندرعباس قرار دارد این در حالیست که طبق برآوردهای اولیه بیش از ۸۰ درصد از ۳ و نیم میلیون تن کالای غیر اساسی غیر کانتینری مورد نظر شامل مواد اولیه، مواد واسطه ای، تجهیزات است.

وی با بیان اینکه این میزان کالای مزبور مربوط به واحدهای تولیدی، پروژه‌های ملی و پروژه های راهبردی می شود، گفت: دسته سوم کالاهای کانتینری را شامل می‌شود به وری که حداقل ۲۵ هزار دستگاه کانتینر حاوی کالاهای اساسی است.

جمال ارونقی با اعلام این خبر که تخمین زده می شود در حال حاضر حدود ۲۳۰ هزار تن برنج در بنادر و گمرکات وجود داشته باشد، افزود: بخشی از کالاهای کانتینری هم شامل کالاهای غیر اساسیَ، مواد واسطه‌ای و تجهیزات مربوط به واحدهای تولیدی است.

وی ضمن اشاره به اینکه نخستین گام برای واردات کالا ثبت سفارش بوده که با تحقق آن می توان اجازه حمل کالا را دریافت کرد، اظهارداشت: طبق عرف و رویه تجاری موجود و با توجه به شرایط سختی که ممکن است در بحث اخذ ثبت سفارش یا انجام تشریفات وجود داشته باشد صاحبان کالا از فرصت استفاده کرده و کالای خود را بدون ثبت سفارش به بنادر و گمرکات کشور حمل و سپس مبادرت به ثبت اخذ سفارش می کنند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک عامل مزبور را یکی از موارد بسیار جزئی دانست که ممکن است منجر به ایستایی کالا در گمرک شود.

وی ادامه داد: در بحث کالاهای اساسی به طور حتم باید ارز ترجیحی و یا رسمی چند قلم از این کالاها از سوی بانک مرکزی تامین و سپس مبلغ ارزی ارسال و انتقال داده شود تا در نهایت اجازه انتقال مالکیت و واگذاری اسناد به خریدار داخلی انجام و سرانجام کالا به گمرک اظهار شود.

جمال ارونقی در پایان یادآور شد: طبق برآوردهای صورت گرفته تامین ارز از سوی بانک زمان بر است اگر تامین ارز با فاصله انجام شود صاحب کالا به عنوان مالک از سوی گمرک شناخته نمی شود و این مسئله یکی از دلایل اصلی رسوب کالا در گمرکات به شمار می‌رود.

کد خبر: ۴۵٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha