۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
طرح کمک معیشتی، اقدامی در برابر جهش سرسام‌آور قیمت‌هاست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

طرح کمک معیشتی، اقدامی در برابر جهش سرسام‌آور قیمت‌هاست

رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: قرار نیست کمک معیشتی به صورت مالی باشد، مردم از طریق کارت‌های اعتباری و از فروشگاه‌هایی خاص اقدام به خرید می‌کنند.

به گزارش بازار، بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خود را از موافقان طرح کمک معیشتی مجلس شورای اسلامی دانست و درباره دلایل این موافقت توضیح داد و گفت: بیشتر دهک‌های جامعه به ویژه دهک‌های پایین، برای تامین کالاهای اساسی و تامین معیشت خود با مشکل مواجه هستند. در گذشته با همین یارانه‌ای که مردم دریافت می‌کردند می‌توانستند بیشتر نیازهای اساسی‌شان را تامین کنند، اما هم اینک این یارانه عملا بی‌ثمر است.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید جامعه، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به دنبال طرحی بود تا به دهک‌های پایین جامعه کمک کرده باشد. بر اساس بررسی‌هایی که انجام شد، ۴ دهک پایین جامعه می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: ۲۰ میلیون نفر از کسانی که در این طرح قرار دارند، تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و ۴۰ میلیون نفر نیز با وجود وضعیت اقتصادی بهتر اما نیازمند کمک معیشتی هستند.

وی طرح معیشتی مجلس را اقدامی در برابر جهش سرسام آور قیمت کالاهای اساسی عنوان کرد و افزود: قرار نیست این کمک معیشتی به صورت مالی باشد که باعث تزریق نقدینگی در سطح جامعه شود و پیش‌بینی شده است مردم از طریق کارت‌های اعتباری و تنها از فروشگاه‌هایی خاص اقدام به خرید کنند و بنابراین انتظار این است که تورمی در جامعه با اجرای این برنامه پیش نیاید.

در ادامه سعدوندی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید برای تصویب و اجرای طرح کمک معیشتی با کارشناسان پولی و بانکی مشورت کنند، گفت: اینکه استدلال می‌شود چون قرار است این کمک معیشتی به صورت کارت اعتباری و برای خرید کالا باشد و این مسئله سبب افزایش تورم نمی‌شود اشتباه است، زیرا پول اعتباری و کاغذی همگی پول محسوب می‌شوند و تفاوتی با هم ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طرح کمک معیشتی قطعا در ابتدا، مقداری گشایش اقتصادی برای خانوار ایجاد می‌کند، در عین حال تصریح کرد: این گشایش باعث مصرف کالاهای دیگر توسط خانوار می‌شود و از این طریق، تورم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین از یک طرف به خانوار کارت کمک معیشتی داده‌ایم اما از طرف دیگر قیمت کالاها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با ابراز تردید در اثر اقتصادی طرح کمک معیشتی مجلس، اظهار کرد: امیدوار هستم اثر این طرح منفی نباشد اما حقیقت این است که احتمال اینکه اثرات اجرای این طرح در نهایت و پس از کلی هزینه منفی باشد، زیاد است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دادن کارت اعتباری و خرید صرفا کالا که در این طرح دیده شده است، باعث تورم می‌شود زیرا بنا است ۳۰ هزار میلیارد تومان خلق پول انجام شود و ۵ تا ۱۰ برابر این مقدار، نقدینگی در جامعه ایجاد می‌شود و به نظر می‌رسد حدود ۱۰ درصد نرخ تورم را افزایش می‌دهد.

کد خبر: ۴۵٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha