۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
سیاست کاندیداها در خصوص خاورمیانه چه خواهد بود؟
۲۷ روز تا انتخابات امریکا؛

سیاست کاندیداها در خصوص خاورمیانه چه خواهد بود؟

روزها به سرعت سپری می شود و ما تا انتخابات امریکا کمتر از ۲۷ روز فاصله داریم. سوال این است که هر یک از کاندیداها در عرصه سیاست خارجی چگونه عمل خواهند کرد و رویکرد آنها در مورد مساله ایران چگونه است؟

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات پیش روی امریکا می تواند تغییرات زیادی را در سیاست خارجی این کشور ایجاد کند و تغییر در سیاستهای مربوط به خاورمیانه یکی از این حوزه ها است.

فارین پالیسی در روز گذشته گزارشی در مورد سیاستهای خارجی دو کاندیدا در مورد خاورمیانه تهیه کرد و در این گزارش نوشت: «روابط امریکا با انتخاب هر یک از این دو کاندیدا متفاوت خواهد بود. دونالد ترامپ تقویت روابط با عربستان سعودی را در دستور کار دارد. این رابطه برای ترامپ به اندازه ای اهمیت دارد که  بعد از انتخاب شدنش به عنوان رییس جمهوری در سال ۲۰۱۶، به عنوان اولین سفر به کشور عربستان رفت و در اولین مصاحبه مطبوعاتی با مقامات عربستان در مورد اهمیت اقتصادی این رابطه سخن گفت. او از فروش میلیاردها دلار اسلحه به عربستان سخن گفت و تاکید کرد سرمایه گذاریهای عربستان در امریکا زمینه را برای ایجاد شغل های زیادی در کشور فراهم کرده است. به همین دلیل تداوم این رابطه برای امریکا اهمیت دارد.»

در ادامه این گزارش به بی توجهی دونالد ترامپ در مورد نقش مقامات عربستان در قتل جمال خاشقجی اشاره شده است و این بی توجهی هم دلیلی دیگر بر اهمیت رابطه امریکا با عربستان ذکر شد. فارین پالیسی نوشت: «ترامپ حتی گزارشهای رسمی را نیز نادیده گرفت و تاکید کرد که ارتباط مقامات این کشور با قتل جمال خاشقجی اثبات نشده است و نمی توان بر مبنای یک حدس و گمان یک رابطه اقتصادی و سیاسی  بی نظیر را تخریب کرد.»

 از طرف دیگر خروج امریکا از توافق هسته ای و اجرای سیاستهای فشار حداکثری بر اقتصاد ایران به منظور همراه کردن این کشور با سیاستهای امریکا از دیگر مسایلی بود که توسط ترامپ مطرح شد و در تمامی دوره ریاست جمهوری او ادامه پیدا کرد. ترامپ اعلام کرده است این سیاست را در دوره بعدی ریاست جمهوری خود نیز ادامه می دهد.

سیاستهای بایدن در مورد خاورمیانه چگونه است
 بایدن رویکری کاملا متفاوت دارد. او در سخنرانی های انتخاباتی خود خطاب به عربستان گفت که دیگر در مقابل این کشور کوتاه نمی آید و در صورتیکه در انتخابات پیروز شود فروش اسلحه و تسلیحات نظامی به این کشور  ادامه پیدا نخواهد کرد. جو بایدن تاکید کرد اصلاح روابط با عربستان را در دستور کار دارد و عربستان باید پاسخگوی اعمالی باشد که در جریان جنگ با یمن انجام داده است. تضعیف لابی قدرتمند عربستان در امریکا یکی دیگر از برنامه های بایدن است.

از طرف دیگر بایدن اعلام کرده است بعد از انتخاب به عنوان رییس جمهوری امریکا به توافق هسته ای با ایران باز می گردد و مشکلات دو کشور را نه از طریق تحمیل فشار اقتصادی به کشور ایران که از طریق مذاکره حل می کند. او خروج ترامپ از توافقی که دولت اوباما بعد از سالها مذاکره به آن دست پیدا کرده بود را بزرگترین اشتباه سیاسی امریکا معرفی کرده است.

تغییر سیاستهای خارجی تنها به خاورمیانه محدود نمی شود
اکونومیست در گزارش دیگری به سیاستهای دو کاندیدا در مورد رابطه  اقتصادی با چین نوشته است. در این گزارش آمده است: «تغییر دیگری که در روابط خارجی این کشور ایجاد خواهد شد در قبال کشور چین است.

چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و یکی از اصلی ترین شرکای اقتصادی این کشور است که از ابتدای ریاست جمهوری  ترامپ، روابطش با این کشور به کمترین سطح رسید. ترامپ جنگی تجاری را با چین شروع کرد، واردات کالاهای چینی را محدود و ممنوع کرد و خواستار بازگشت کارخانه های امریکایی به داخل امریکا شد. او با افزایش تعرفه های وارداتی کالاهای چینی در روند تجارت آزاد در دنیا اختلال ایجاد کرد و اقتصاد دنیا را با شوک بزرگی روبرو کرد.

ترامپ اعلام کرده است این سیاستها را در دوره بعد هم ادامه می دهد ولی با شروع مذاکرات برای دومین توافق تجاری به سمت افزایش سهم درآمد کسب و کارهای امریکایی از صادرات محصولاتشان به بازار چین حرکت می کند.

 اما بایدن دیدگاه دیگری دارد. او در نظر دارد روابط امریکا با کشور چین را اصلاح کند. اجرای سیاستهای تجارت آزاد با چین اولین گامی است که در دولت او اجرا خواهد شد. او بر این باور است که قدرت و بزرگی بازار چین می تواند منافع زیادی برای اقتصاد امریکا داشته باشد و نمی توان از این بازار چشم پوشی کرد.»

سی ان ان در گزارشی دیگر در مورد تلاشهای اخیر دولت امریکا برای مذاکره با کشورهای ایران و چین نوشت: «ترامپ سیاستهای خصمانه ای با دیگر کشورها دارد، از توافق هایی که دولتهای قبلی امضا کرده بودند و به آن تعهد داشتند خارج شده است و باعث از بین رفتن اعتماد دنیا به جایگاه رییس جمهوری در کشور شده است. در این شرایط نمی توان انتظار داشت که کشورها تمایل زیادی برای مذاکره با او داشته باشند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «حتی اگر تمایلی برای مذاکره با امریکا از طرف این دو کشور وجود داشته باشد، بدون شک در دوره بعدی ریاست جمهوری خواهد بود. دوره ای که انتظار می رود رییس جمهوری میانه رو تر از ترامپ در کاخ سفید باشد و تعامل و مذاکره را به جای فشار و تهدید استفاده کند.»

کد خبر: ۴۵٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha