۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
انتقال پایتخت کاری ناصحیح، غیرلازم و غیرممکن است
معاون وزیر کشور:

انتقال پایتخت کاری ناصحیح، غیرلازم و غیرممکن است

جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور گفت: اگر انتقال پایتخت را انجام دهیم، در نهایت ۷۰۰ هزار نفر را می‌توان منتقل کرد و تغییری در وضعیت تهران ایجاد نمی‌شود.

  به گزارش بازار، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ایران با اشاره به اینکه در هر دولتی حداقل یک مطالعه در خصوص انتقال پایتخت انجام شده است، افزود: پژوهشگران ارشد کشور نیز همیشه به این حوزه وارد شده‌اند و نتیجه مشترک این تحقیقات در همه دولت‌ها این بوده که انتقال پایتخت به صلاح نبوده است.

وی گفت: از دهه ۶۰ میلادی انتقال پایتختی صورت نگرفته و مواردی که انجام شده است نیز موفق نبوده و تنها در دو مورد موفق بوده است که این دو مورد نیز برای کشورهایی است که تازه تاسیس شده‌اند و سابقه تاریخی نداشتند یا کشورهایی که با یک اقتدار «بالا به پایین» این مسئله را حل کردند.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه کارشناسان معتقد هستند انتقال پایتخت در ایران نه صحیح، نه لازم و نه ممکن است، عنوان کرد: این کار صحیح نیست، زیرا چسبندگی تاریخی وجود دارد و حتی اگر هم انجام دهیم، چند سال بعد دوباره همین مشکلات را خواهیم داشت.

وی افزود: بر اساس برآوردها حتی اگر انتقال پایتخت را انجام دهیم، در نهایت ۷۰۰ هزار نفر را می‌توان منتقل کرد و این عدد نهایتا کمتر از هفت درصد جمعیت تهران را تشکیل می‌دهد و تغییری در وضعیت شهر تهران ایجاد نمی‌شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ایران بیان کرد: کارشناسان معتقد هستند اگر این انتقال صورت بگیرد، یک دو گانگی ملت – دولت شدید ایجاد می‌شود؛ یعنی دولت خود را نجات می‌دهد و دستگاه‌های دولتی را از تهران خارج می‌کند و مردم را با مشکلات خود تنها می‌گذارد. همچنین برآورد می‌شود اقتصاد کلان به هیچ عنوان اجازه چنین جابجایی را نمی‌دهد و انتقال پایتخت یک پروژه ساختمانی نیست که آن را انجام دهیم.

وی به نظر موافقان انتقال پایتخت اشاره و اعلام کرد: گفته می‌شود در هر دولت در این زمینه مطالعه شده است، اما همچنان مشکلات تهران حل نمی‌شود و این وضع نه فقط در تهران که در بسیاری از کلانشهرها هم وجود دارد.

کد خبر: ۴۵٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha