۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
اختصاص کمتر از یک میلیارد دلار ارز برای دارو
کارشناس اقتصاد سلامت اعلام کرد

اختصاص کمتر از یک میلیارد دلار ارز برای دارو

شیوایی، کارشناس اقتصاد سلامت گفت: امسال تا به اکنون کمتر از یک میلیارد دلار ارز برای دارو اختصاص یافته است.

به گزارش بازار، «داریوش شیوایی» افزود: از این میزان ارز تخصیصی ۲۰۰ میلیون دلار فقط مربوط به انسولین بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: انسولین بیشتر از سال گذشته وارد شده اما موجود نیست.

این کارشناس اقتصاد سلامت گفت: قیمت اغلب مواد غذایی در جامعه روند افزایشی به خود گرفته و روی سبد مصرفی خرید خانوار هم تاثیر شدیدی گذاشته است.

وی افزود: افزایش قیمت غذا تهدید جدی برای سلامتی آحاد مردم به خصوص دهک های پائین و متوسط جامعه که دارای درآمد کمی هستند.

شیوایی ضمن اشاره به اینکه حوزه دارو هم بسیار مهم و حساس است، اظهارداشت: داروهای که به دست مردم می رسد بویژه داروهای خاص باید به نحوی باشد که مصرف کنندگان از پس پرداخت قیمت آن برآیند منتها نمی توان گفت وارد کردن دارو با ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تنها و بهترین راه است و فقط با همین راه مردم می توانند داروها را به قیمت ارزان تر ی تهیه کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه ۲,۸ میلیارد دلار از ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای غیر ضروری مانند غذای سگ، گربه و امثالهم اختصاص پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصاد سلامت گفت: گوشت قرمز با ارز دولتی وارد کشور شد ولی همین گوشت وارداتی با قیمت بالا تر از ارز بازار آزاد به دست مصرف کنندگان رسید.

وی افزود: اینکه ارز چهار هزار و تومانی برای واردات دارو اختصاص یابد هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت بازار بتواند خودرا با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تطبیق دهد.

شیوایی ادامه داد: اگر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات مواد اولیه تولید دارو و داروهای خاص اختصاص پیدا کند بدون شک با همان قیمت به دست مردم نخواهد رسید.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: در حال حاضر پنج برابر نیاز داخل زیرساخت در کشور برای تولید دارو وجود دارد که شاید یک دهم این ظرفیت هم اکنون در حال استفاده باشد.

کد خبر: ۴۵٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha