۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود
با اعتبار یک میلیارد تومان؛

صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

بیرجند- رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان جنوبی با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار، مسعود منصور یکشنبه شب در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: خراسان جنوبی جزو نخستین استان های اجرای طرح های بیابان زدایی است.

وی با بیان اینکه در این استان بیش از ۹۶ درصد اراضی ملی و ۴.۵ میلیون هکتار اراضی بیابانی  داریم، افزود: خراسان جنوبی با اجرای سه پروژه بین المللی در حوزه مشارکت های مردمی و بسیج جوامع محلی جزو استان های پیشرو است.

منصور با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده است، گفت: امسال نیز یک هزار و ۲۵۰ هکتار نهال کاری، ۷۰۰ هکتار باد شکن، ۱۰۰ هزار هکتار  سیسم چرا و قرق و پنج هزار هکتار مدیریت روان آب اجرا می شود.

وی افزود: سالانه ۷۰ میلیارد تومان خسارت فرسایش بادی به زیرساخت ها و اراضی کشاورزی در خراسان جنوبی وارد می شود.

منصور با اشاره به اینکه برای توسعه بخش کشاورزی باید منابع آبی استان حفظ شود، ادامه داد: با عملیات آبخیزداری قنات خشکیده بسیاری از روستاها آبدهی کرده است.

وی افزود: بیش از از ۶ هزار قنات در این استان وجود داشته که در این راستا باید حفظ منابع آب و خاک در اولویت قرار گیرد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در خراسان جنوبی انجام شده است.

منصور افزود: از طرح های آبخیزداری تاکنون ۹۱۵ هکتار اجرا شده و ۳۱۵ هکتار در حال انجام و ۲۸۰ هکتار نیز آماده اجرا است.

وی با تاکید بر این مطلب که در سال جاری ۱۸ هزار هکتار عملیات آبخیزداری پیش بینی شده است، بیان داشت: اقدامات انجام شده سبب استحصال ۸۷۲ میلیون مترمکعب آب می شود که مجموع ذخایر آب ایجاد شده ۷۸ میلیون مترمکعب است.

منصور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۱ هزار هکتار جنگل تاغ زار بیابانی در استان وجود دارد، گفت: دستوالعمل اصلاحی بهره برداری از تاغ‌زارها تا پایان مهرماه مصوب و انجام می شود.

کد خبر: ۴۵٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha