۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
استخراج ۴۲ نوع ماده معدنی مهم ظرفیتی مهم برای توسعه اقتصادی استان سمنان
یادداشت؛

استخراج ۴۲ نوع ماده معدنی مهم ظرفیتی مهم برای توسعه اقتصادی استان سمنان

سمنان - استان سمنان دارای معادن بسیار غنی فلزی و غیر فلزی است، بیش از ۶۰۰ واحد معدنی ۴۲ نوع ماده معدنی مهم را در این استان استخراج می کنند و سهم قابل توجهی از اشتغال استان به این بخش اختصاص دارد.

خبرگزاری بازار، امیررضا عرب‌عامری*: استان سمنان دارای معادن غنی است اگر استان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کنیم معادن گچی و غیرفلزی در غرب شامل گرمسار و سمنان و سرخه هستند و معادن فلزی چون مس، روی، پتاس، منیزیوم و ... در شرق شامل شاهرود و میامی که این امر سبب شده تا ظرفیت‌های عظیم صادرات و فرآوری محصولات معدنی در شاهرود و میامی، گرمسار، سرخه و ... وجود داشته باشد اما اینکه چه میزان از نیاز کشور را این معادن پوشش می‌دهند متاسفانه باید گفت مقدار بسیار اندکی ...

ما درزمینهٔ داشته‌های ذخایر معدنی غنی هستیم اما ازلحاظ سرمایه‌گذاری، برداشت، فرآوری، صادرات، فروش و ... بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

داشته‌های معدنی ما آن‌قدر هستند که بتوانند نیازی از کشور را رفع کنند. ما درزمینهٔ پتاس، مس و بوکسیت حرف‌های زیادی برای گفتن داریم برای مثال معدن شاهوار بوکسیت چرا آن‌قدر حائز اهمیت است که باوجود تمام مخالفت‌ها کماکان به استخراج می‌پردازد؟ چراکه نیاز آلومینیوم کشور را تامین می‌کند پس ما درزمینهٔ داشته‌ها، هیچ‌چیز از استان‌های خوب معدنی کم نداریم و فقط مشکلمان عدم توانایی در جذب سرمایه‌گذار است.

از سوی دیگر فقط معادن نیستند که توسعه استان سمنان را رقم می‌زنند برای مثال تولید ۲۰۰هزار نهال شناسه دار و اصلاح‌شده در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در شاهرود به‌صورت سالانه از قبیل زردالو، انگور، سیب، گیلاس، آلبالو، بادام و پسته، تولید کره گردو، شناسایی ژنتیک زیتون و انار بر پایه ماندگاری ارقام، ثبت اختراع اولین حشره‌کش بیولوژیک ویروسی و ... در زمره داشته‌های کشاورزی قابل‌عرضه استان سمنان به کشور است.

همچنین در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در شاهرود ارقام مقاوم به سرما و دیر گل‌ده در سطح وسیعی تولید و در اختیار مردم قرار می‌گیرد که فرصتی خوب برای فروش و صادرات به سایر استان‌های کشور و حتی همسایگان ما است. امروز یک نهالستان در شاهرود نسبت به تولید نهال پسته و زردآلو اقدام می‌کند و با سود خوبی هم روبرو است اما این فرد فعلاً تنها است چراکه ما اصلا یادمان رفته نهال را هم می‌شود صادر کرد.

 از سوی دیگر تولید بیش از ۶۰۰ مقاله علمی و آی اس آی، پذیرش سالانه هزاران دانشجو و هیئت‌علمی دانشگاه در کنار تولیدات کارخانه‌هایی چون سیمان و سیم و کابل از دیگر ظرفیت‌های شاهرود هستند اما باید کمی واقع‌بین بود و از خود پرسید، ما چقدر توانسته‌ایم درزمینهٔ عرضه این محصولات ملموس و غیرملموس به کشور موفق عمل کنیم؟

گردشگری همچنین دیگر ظرفیت استان سمنان است که در تمام ابعاد در آن ظرفیت و پتانسیل وجود دارد اما از آن بهره کافی برده نمی‌شود امروز فقط ۱۴ کاروانسرای دست‌نخورده عباسی در استان سمنان وجود دارد که هیچ سرمایه‌گذاری بر روی آن نمی‌شود درحالی‌که تک‌تک آنان می‌توانند زمینه‌ای برای اشتغال‌زایی باشند.

پس باید گفت برنامه‌ریزی برای شناساندن ظرفیت‌ها و تکمیل زنجیره‌های کوچک و بزرگ مزیت دار اقتصادی و تولیدی می‌تواند ما را به سمت توسعه اقتصادی رهنمون سازد.

*مدرس دانشگاه شاهرود

کد خبر: ۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha