۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
تاثیرات مثبت بازارگردان‌ها به زودی بر روی شاخص کل دیده خواهد شد
کارشناس بورس در گفتگو با بازار:

تاثیرات مثبت بازارگردان‌ها به زودی بر روی شاخص کل دیده خواهد شد

دارابی، کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که الزام ناشران پذیرفته شده در بورس برای بازارگردانی یکی از تصمیمات تاثیر گذار و مهم در بازار است که بر روند پایداری معاملات موثر خواهد بود.

بازار، گروه بورس؛ سازمان بورس و اوراق بهادار در هفتم مهر ماه طی ابلاغیه‌ای از تمامی ناشران خواست که در زمان مقرر به انعقاد قرار داد بازار گردانی و معرفی بازار گردان به بورس اوراق بهادار اقدام کنند. تصمیمی که به گفته بیشتر سهامداران می‌تواند به عنوان گل سر سبد تصمیمات سازمان بورس انتخاب شود چرا که با این روش با افزایش حجم معاملات روند بازار به سمت متعادل شدن حرکت می‌کند.

در کنار این خوشحالی این نگرانی وجود دارد که این تصمیم سازمان هم مانند تصمیمات دیگر تاثیرات چندانی در روند بازار نداشته باشد، که دارابی یکی از کارشناسان مطرح این حوزه تمام تصمیمات را درست می‌داند و می‌گوید که زمان می‌برد تا تصمیمات سازمان به نتیجه برسد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد تصمیم سازمان  بورس و اوراق بهادار مبنی بر لزوم ناشران پذیرفته شده در بورس به بازارگردانی گفت: این موضوع یک تصمیم اساسی و مهم است که شکل‌گیری آن در بازار ما می‌تواند در روند معاملات و پایداری آن‌ها و در جریان طبیعی معاملات بسیار موثر باشد، به همین دلیل هم جزو تصمیمات بسیار خوب سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور کمک به پایداری بازار در آینده است. البته چند مسئله را باید مد نظر داشته باشیم از جمله طول ‌کشیدن انعقاد قرارداد  شرکت‌های برای بازارگردانی، تامین منابع مورد نیاز بازارگردانی کمبود ساختارهای رسمی  برای بحث بازارگردانی. یعنی کمبودی روی صندوق های بازارگردانی وجود دارد و این نیاز حس می‌شود که سازمان بورس به دادن مجوز این نوع صندوق‌ها سرعت ببخشد تا فشار روی صندوق‌هایی که الان وجود دارد کمتر شود.

دارابی اضافه کرد: با توجه به تعداد زیاد شرکت‌ها، طولانی بودن زمان تامین منابع، آماده کردن صورت جلسه این صندوق‌ها، ثبت قرار داد و شروع به عملیات مدت زمان زیادی طول می‌کشد که امیدوار هستیم که این طول کشیدن زمان زیادی صرف نکند تا ما بتوانیم به سرعت هم شاهد ورود صندوق‌های سبدگردانی جدید به بازار باشیم و هم اینکه خود  فرآیند آماده سازی  برای بازارگردانی خیلی طول نکشد و بتوان خیلی زودتر حضور بازارگردان‌ها را در بازار را شاهد باشیم.

همه تجربیات قبلی نشان داده که  بعد از تغییر در نرخ ارز، بین یک تا ۶ماه زمان می‌برد تا این تغییرات تاثیرات خود را بر روند بازار سهام بگذارد

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر تاثیر مثبت حضور بازارگردان‌ها در بازار بر آینده بورس، گفت: این اقدام یکی از تصمیماتی است که هر چه زمان بگذرد آثار مثبت خود را به ویژه برای سهامداران حقیقی و خرد بیشتر نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که تا کنون تصمیمات مختلفی برای بازار گرفته شده و به نظر می‌رسد هنوز موفقیت چندانی نداشتند، آیا این تصمیم هم سرانجامی شبیه مابقی اقدامات سازمان بورس خواهد داشت؟ بیان کرد: موفق بودن یا نبودن نسبی است و برای به نتیجه رسیدن  این تصمیمات نیاز به زمان است. یعنی این گونه نیست که شما بتوانید با یکسری تصمیم به سرعت شرایط را تغییر دهید، اما کارهایی که در حال انجام است قطعا اقدامات درستی است، یعنی نفس عملیات، نفس خوبی است، در اصل این تصمیمات مانند دارویی است که برای یک بیمار تجویز می‌کنید، این بیمار زمان می‌برد تا با مصرف این داروها بهبود پیدا کند. این مسائلی که در حال حاضر در حال انجام است کارهای اصولی و درستی است و اینکه ما چه زمانی نتیجه آن را در بازار می‌بینیم یک مقداری زمان نیاز دارد.

فکر نمی‌کنم دولت ما چنین کاری را کرده باشد
دارابی به اظهار نظر برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر دستوری بودن بازار از سوی دولت برای تامین کسری بودجه و سپس رها کردن اشاره کرد و با رد این اظهار نظرها  به برخی از اشتباهات صورت گرفته پرداخت و گفت: فکر نمی‌کنم دولت ما چنین کاری را کرده باشد که با بالا بردن عمدی بازار و اصلاح عمدی آن بخواهد کسری بودجه را تامین کند. اما برخی از تصمیمات آن اشتباه بود، به عنوان مثال افزایش نرخ بهره اشتباه بزرگی بود که صورت گرفت. در شاخص ۲میلیون واحد دچار یکسری مسائلی شدیم که می‌توانستیم با آن برخورد نکنیم مانند سهام عدالت، افزایش نرخ بهره، هدایت پول به سمت بازار اوراق و مسائل این چنینی، اما به هر حال شرایط به این گونه رقم  خورد که شاهد روند کاهش شاخص کل یا به عبارتی دوران اصلاح شدیم که بعد از آن یک دوره استراحت و سپس  دوره رشد را خواهیم داشت.

وی در رابطه با عدم تاثیرگذاری رشد دلار بر بازار بورس بیان کرد: اولا همه تجربیات قبلی نشان داده که  بعد از تغییر در نرخ ارز، بین یک تا ۶ماه زمان می‌برد تا این تغییرات تاثیرات خود را بر روند بازار سهام بگذارد و عملا این مسئله یک مسئله زمانبر است؛ دوما موضوع این است  که بازار ما در حال حاضر اطمینان بالایی به پایداری نرخ ارز ندارد. درست است نرخ ارز تا ۳۰ هزار تومان رشد کرد اما بر اساس گفته رئیس کل بانک مرکزی قطعا پایداری در این نرخ‌ها ماندگار نیست و قیمت‌ها اصلاح می‌شود و بازار بورس به اندازه‌ای که ما با نرخ‌ها سرو کار داریم نسبت به پایداری این نرخ‌ها اطمینان ندارد، بنده هم به شخصه فکر می‌کنم این نرخ‌ها خیلی تندتر از آن چیزی است که باید باشد که به نظر می‌رسد انگیزه‌های دیگری در این مسئله وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: خرابی بازار سهام هم در  انتقال نقدینگی به بازار ارز  کمک کرد یعنی زمانی که بازار بورس خراب شد یا به عبارتی اصلاح انجام داد ما یک آتش بازی در بازارهای موازی  تجربه کردیم که امیدوارم که با بهبود شرایط بازار بورس آن آتش بازی هم تمام شود و قیمت‌ها به حالت تعادلی خود برسد. قیمت کنونی ارز قطعا بسیار بالاتر از آن چیزی است که می‌توان انتظار داشت که به نظر می‌رسد عوامل غیر اقتصادی در آن دخیل است.

دارابی در مورد روند بازار در روزهای آینده گفت: به نظر من بازار دارد به یک ثبات نسبی می‌رسد، یعنی در حال نوسان در نزدیکی یک میلیون ۵۰۰ هزار تا میلیون ۶۰۰ هزار واحد است به این ترتیب  که سه الی چهار روز روند مثبت شاخص را مشاهده می‌کنید و بعد از آن هم بار دیگر روند منفی بازار شروع می‌شود. این روند تا جایی ادامه دارد که ببینیم که مجموع سیاست های اقتصادی دولت چه اتفاقی را رقم خواهد زد. اما از جهت دیگر مسائل مهمی مانند نرخ بهره، وضعیت سود صنعتی خودرو، قیمت گذاری شرکت‌ها و مجموع سیاست‌ها و غیره وجود دارد و  زمان می‌خواهد تا برای بازار این ابهامات برطرف شود.

کد خبر: ۴۵٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • واقعبین IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      0 0
      کارشناس بورسی راتو بکش برو بورس فقط قمارخونه است واسه پر شدن حیب عده ای دزد حقوقی با حمایت دولت دودره باز