۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
۴.۸ میلیون تن ذرت ترخیص شد/ واردات بیش از نیاز نبوده است
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۴.۸ میلیون تن ذرت ترخیص شد/ واردات بیش از نیاز نبوده است

گرمسار– معاون نهاده های دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن ذرت وارداتی از گمرک ترخیص شده است، گفت: این حرف را قبول نداریم که برخی می‌گویند بیش از نیاز درون کشور واردات ذرت انجام شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، مرتضی رضایی ظهر یکشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات دامداران و بهره‌برداران بخش کشاورزی گرمسار که با حضور مسئولان وزارت جهاد در فرمانداری برگزار شد، بابیان اینکه واردات ذرت بیش از نیاز کشور رخ‌داده موضوعی کاملاً اشتباه است، تأکید کرد: چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن ذرت ترخیص شده است.

وی بابیان اینکه سالانه بیش از ۹ میلیون تن ذرت در حوزه دامی نیاز داریم که چهار هزار و ۸۰۰ تن فقط ترخیص شده است، تأکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که واردات بیش از نیاز کشور صورت نگرفته است.

نیاز کشور در بخش دام و نشاسته
معاون وزیر جهاد بابیان اینکه بین یک‌میلیون و ۲۰۰ تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن مصرف ذرت نشاسته در کشور وجود دارد، گفت: این میزان بعلاوه میزان نیاز ذرت دامی کشور چیزی بالغ‌بر ۱۰ میلیون تن را شامل می‌شود حال اینکه واردات به پنج میلیون تن هم نرسیده است.

رضایی درباره مشکلات ارزی و توزیع نهاده‌های دامی، گفت: معتقد هستیم که سخت کشاورزان درست است اما باید گفت یک و نیم ماه پیش وزارت جهاد کشاورزی اصلاً عضو کارگروه بانک مرکزی تخصیص ارز دولتی برای واردات نبود.

وی بابیان اینکه در مجموعه وزارت کشاورزی با مشکلات زیادی در حوزه نهاده‌های دامی و واردات روبرو بودیم، تأکید کرد: از یک و نیم ماه پیش خوشبختانه وزارت جهاد عضو کمیته تأمین ارز بانک مرکزی شده است.

ایجاد سیستم آنلاین عرضه نهاده های دامی
معاون وزیر جهاد بابیان اینکه ما هم معتقد هستیم در عرضه نهاده‌های دامی مشکلاتی وجود دارد، گفت: برای رفع و کاهش پیشنهادشده تا یک سیستم آنلاین ایجاد شود و همه‌کسانی که با خانواده بزرگ جهاد ارتباط دارند در آن عضویت داشته باشند.

رضایی بیان کرد: این سیستم می‌تواند به‌صورت آنلاین دست مرغدار و دامدار و استفاده‌کننده نهاده‌های دامی را در دست تولیدکننده بگذارد و به‌صورت شفاف تراکنش‌های مالی انجام شود و درنتیجه کسی هم نمی‌تواند تقلب کند.

وی خواستار همراهی نهادها و تشکل‌های فعال حوزه دامداری و کشاورزی مانند خانه کشاورز و اتحادیه های مرغداران و ... شد و گفت: نهادهای صنفی درون استان‌ها و شهرستان‌ها نیز که تابع نهادهای کشوری هستند، می‌توانند با حمایت از این سامانه در راستای رفع مشکلات حوزه نهاده‌های دامی بکوشند

مشارکت تشکل های صنفی در توزیع
نماینده گرمسار در مجلس نیز در سخنانی خواستار ساماندهی شرایط کنونی نهاده های دامی شد و گفت: این نهاده ها به صورت عادلانه توزیع نمی شوند.

اردشیر مطهری با بیان اینکه مشکلات زیادی در حوزه دامداری و کشاورزی وجود دارد، بیان کرد: بخشی از چرخه توزیع نهاده‌ها بر عهده تشکل‌های غیر دولتی و صنفی فعال حوزه کشاورزی و دام و طیور قرار گیرد  تا خودشان توزیع را انجام دهند و به این شکل بخشی از مشکلات توزیع حل شود.

وی افزود: عدم تأمین نهاده‌های دامی متأسفانه باعث پدید آمدن مشکلات عدیده برای دامداران و تولید کنندگان بخش طیور شده است که این مشکلات بی ارتباط با نوسانات شدید قیمت‌ها در جامعه نیست.

به گزارش خبرنگار بازار، در ادامه این نشست مسئولان و نماینده های اتحادیه های صنفی فعال در حوزه دامداری و طیور در شهرستان گرمسار به بیان مشکلات شان پرداختند.

کد خبر: ۴۵٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha