۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
همت بلند مردان صنعتی دیار «خسته قاسم»
گزارش بازار از شهر صنعتی تیکمه داش؛

همت بلند مردان صنعتی دیار «خسته قاسم»

تبریز – شهر «تیکمه داش» دیار «خسته قاسم» شاعر برجسته آذربایجان، این روزها به همت بلند مردان اقتصادی، به شهر صنعتی تبدیل شده است.

بازار- بیت اله احمدی؛ توسعه و آبادی، همت بلند می خواهد و مردان پایه کار؛ شهر «تیکمه داش» که روزگاری با فرهنگ و هنرش شناخته می شد این روزها قدم در شهر صنعتی شدن گذاشته است.

حالا دیگر شهر تیکمه داش در شهرستان بستان آباد، با کارخانجات بزرگ فولاد، تنها با «خسته قاسم» شاعر برجسته و فرهنگ و هنر اصیلش معروف نیست؛ خسته قاسم شاعر، عارف و فیلسوف دوره افشاریه، متولد و در گذشته تیکمه‌ داش است، او یکی از ستون های استواری موسیقی عاشیقی است؛ شاید اگر خسته قاسم در دوره کنونی ما می زیست، پیشرفت صنعتی تیکمه داش در شعرهایش جایگاهی میداشت.

راه اندازی ۳ واحد سرمایه گذاری بخش خصوصی در تیکمه داش

فرماندار بستان آباد در گفتگو با خبرنگار بازار، تاکید کرد: صنعت فولاد در شهرستان بستان آباد و بخش تیکمه داش، رونق خاصی گرفته است.

موسوی افزود: ۳ واحد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش تیکمه داش راه اندازی شده است که نشان از توسعه صنعت در این بخش به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی کمبود اعتبار بوده که با استفاده از ظرفیت های شهرستانی قابل حل است، اذعان داشت: با سفر استاندار و مدیران کل در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی به شهرستان ها بیشتر واحدهای راکد و نیمه راکد به چرخه تولید برگشته اند و باقیمانده مشکلات واحدهای صنعتی در تیکمه داش نیز با مساعدت مسئولین و همکاری واحدهای صنعتی و تولیدی قابل حل خواهد بود.

به گفته فرماندار بستان آباد، مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی بستان آباد، سال گذشته با حضور مسئولان شهرستانی و استانی بررسی شد که در این جلسه با استفاده از ظرفیت های شهرستان، مشکل آب مورد نیاز صنعت در ناحیه صنعتی تیکمه داش این شهرستان نیز حل شد.

موسوی تصریح کرد: در شهرک صنعتی شماره یک بستان آباد نیز مشکل روشنایی، آب شرب و پروانه فعالیت برخی از واحدها وجود داشت که با حضور مسئولان ادارات و نهادهای دولتی در جلسه برطرف شد.

وی اظهار داشت: در بستان آباد ۳ شهرک صنعتی و در تیکمه داش نیز یک ناحیه صنعتی وجود دارد و بخش عمده ای از سرریز صنعت استان آذربایجان شرقی به این شهرستان منتقل می شود.

اشتغال زایی صنعت تیکمه داش برای هزار و ۵۰۰ جوان

مدیر یکی از وحدهای صنعتی تیکمه داش نیز به خبرنگار بازار می گوید: این واحد تولیدی در سال ۸۹ کلنگ زنی شده و امروز به کشورهای همجوار ترکیه، عراق، افغانستان و آذربایجان صادرات دارد.

وی می افزاید: این واحد صنعتی در ۱۹ سایز میلگرد تولید می کند، طرح توسعه شمش فولادی نیز در این کارخانه به اجرا درخواهد آمد که برای ۳۰۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت و با برآورد سرمایه اولیه ۶۰ میلیون یورو خواهد بود.

این واحدهای تولیدی در بخش تیکمه داش بستان آباد، در مسیر توسعه قرار گرفته اند، این به معنای قدرت توان داخلی و کم اثر شدن تحریم بین المللی است.

صنعت فولاد علاوه بر تبدیل بخش تیکمه داش به یکی از قطب های بزرگ صنعتی استان آذربایجان شرقی، برای بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از جوانان منطقه نیز شغل ایجاد کرده است.

ایجاد شهرک صنعتی تخصصی غیردولتی فولاد در تیکمه داش

صنایع فولادی در ناحیه صنعتی تیکمه داش روند خوبی دارند و ایجاد شهرک صنعتی تخصصی غیردولتی فولاد در این منطقه روند خوبی دارد.

واحدهای تولیدی می توانند با استفاده از بستر مناسب برای صادرات محصولات فولادی از سوی دولت، از ارز حاصل از صادرات برای ورود تکنولوژی و ماشین آلات مورد نیاز خود هم استفاده کنند.

 کارخانه تولید فولاد تیکمه داش در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در ناحیه صنعتی فولاد تیکمه داش احداث شده که از زمان شروع این طرح برای ۱۶۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شده و در صورت تکمیل فازهای بعدی اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم آن به دو هزار و ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

خط نورد این کارخانه قابلیت تولید انواع مقاطع فولادی همچون میلگرد و تیرآهن و نبشی و ناودانی را طبق استاندارد های این صنعت دارد.

ظرفیت اسمی طرح تولید انواع مقاطع فولادی به میزان ۳۶۰ هزار تن در سال بوده و مدیران آن در تلاشند ظرفیت تولید را به ۶۰۰ هزار تن در سال برسانند که در همین راستا ایجاد شهرک صنعتی خصوصی تخصصی فولاد در دست اجراست.

کد خبر: ۴٬۵۴۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha