۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
توسعه راه ها گامی مهم برای رونق و پیشرفت همه جانبه استان ایلام
بازار گزارش می دهد؛

توسعه راه ها گامی مهم برای رونق و پیشرفت همه جانبه استان ایلام

ایلام- امروز نقش راه ها در توسعه همه جانبه استان ایلام به دلیل کوهستانی بودن و دوری از مرکز کشور بسیار حائز اهمیت است، هرچند طی سال های اخیر تلاش هایی در این راستا صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب همچنان فاصله است.

خبرگزاری بازار، گروه استان ها: رمضان نوری: استان ایلام در غرب ایران جزو مناطق محروم کشور به شمار می رود که شاید یکی از مهمترین علت های این محرومیت دوری از مرکز و نبود زیرساخت های ارتباطی برای حضور سرمایه گذاران باشد.

این استان کوهستانی در بخش راه های ارتباطی بسیار نیازمند توجه است، هرچند در سال های اخیر توجه ویژه ای به توسعه راه های این استان شده ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله است چراکه هم اکنون این استان مرزی با داشتن مرز مهران نیازمند آزادراه و بزرگراه است.

این استان هنوز آزادراه ندارد و مقدار کمی نیز بزرگراه دارد، البته پروژه های مختلف راهسازی در استان نیز به دلیل کمبود اعتبارات سال ها از ساخت آنها می گذرد که در صورت توجه می توان شاهد توسعه همه جانبه استان بود.

توسعه راه های استان پیشرفت های چشمگیری داشته است

به رغم بسیاری از کمبودها و مشکلات، مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام معتقد است توسعه راه های استان طی سال های اخیر پیشرفت چشمگیری یافته است و در آینده هم شاهد تحولات اساسی در حوزه راهسازی استان خواهیم بود.

علی اصغر کاظمی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: مطالعه تبدیل همه راه های اصلی استان به بزرگراه انجام شده و در آینده ای نزدیک این مهم در استان ایلام محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه عمده پروژه های راهسازی در استان فعال هستند، گفت: یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر ساخت بزرگراه در استان تعریف شده که هم اکنون در چند شهرستان کار در حال اجرایی شدن است.

وی تصریح کرد: جاده ترانزیتی و محل اصلی تردد زائران عتبات عالیات یعنی جاده مهران-مهران به طول ۱۰۲ کیلومتر بیش از ۹۰ درصد آن چهارخطه شده و مابقی آن طی امسال تکمیل می شود، هرچند در این مسیر دو تونل بزرگ نیز در حال احداث است.

کاظمی با اشاره به چهارخطه کردن محور ایلام-حمیل نیز اظهار داشت: ۲۶ کیلومتر از این مسیر چهارخطه شده و مابقی مسیر نیز در حال اجراست.

وی گفت: علاوه بر این مسیرهای ارتباطی، عملیات چهارخطه کردن محور دره شهر-پلدختر به طول ۱۷ کیلومتر نیز آغاز شده و در آینده نقش مهمی در توسعه کل استان دارد.

کاظمی با اشاره به برنامه های راه و شهرسازی استان برای ساخت آزادراه در استان نیز گفت: با همکاری 4 بانک عامل ملی پروژه آزادراه نجف اشرف (پل ذال - مورموری - دهلران - مرز چیلات ) در سال آینده اجرایی می شود.

وی افزود: در مجموع قرار است ۱۲۶ کیلومتر آزادراه با حمایت بخش خصوصی در این استان احداث شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار کرد: برای توسعه راه های ارتباطی در مرز مهران، عملیات اجرایی کردن شش بانده کردن مسیر 11 کیلومتری پل زائر تا پایانه مرزی مهران نیز در دهه فجر شروع شده است.

تعطیلی بزرگترین پروژه تونل استان ایلام

اما مشکلات حوزه راهسازی در استان ایلام باعث متوقف شدن پروژه های بزرگی در استان مثل تونل کبیرکوه بین شهرستان های دره شهر و آبدانان به عنوان یکی بزرگترین پروژه تونل در کشور شده است.

تعطیلی این پروژه در حالی است که قرار بود با سفر رئیس جمهور به استان و با حضور یکی از وزرا یا مقامات عالی رتبه آیین بازگشایی تونل انجام و با اختصاص و تزریق اعتبارات کافی روند اجرای کار را تسریع ببخشند اما تاخیر و تعویق متوالی سفر ریاست جمهوری موجب تعطیلی طولانی مدت این پروژه و تعلل در اتمام آن لطمات جبران ناپذیری به پروسه توسعه ، افزایش هزینه ها و محرومیت روزافزون منطقه خواهد داشت.

اغراق نیست اگر پروژه تونل کبیرکوه را مهمترین طرح در حال اجرای استان ایلام بنامیم، طرحی که مطالعات آن تقریبا از بدو انقلاب شکل گرفته و یکی از آرزوهای دیرین مردم منطقه است که بالغ بر نیم قرن انتظار و پس از کش و قوسهای متعدد بالاخره در این دولت کلید احداث آن زده شد و در کمترین زمان ممکن کار حفاری آن بدست نیروهای بومی به اتمام رسید.

این تونل عظیم که بزرگترین تونل غرب کشور نیز محسوب می شود در مجموع ۱۲ تونل با بیش از ۶۵۰۰ متر که بزرگترین آنها با ۴۷۲۰ متر طول در مهر ۱۳۹۲ با اولین انفجار شروع و در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین تلفات در شهریور ۱۳۹۸ کار حفاری آن به اتمام رسید.

این سرعت عمل در حفاری تونل در نوع خود کم نظیر است اما بنا به گفته پیمانکار این پروژه عدم وصول مطالبات و همچنین سرسید اقساط وامها ادامه روند کار در مرحله کف برداری که ۲۵۰۰ متر انجام و ۲۲۰۰ متر آن باقیمانده، متوقف و موجب تعطیلی چند ماهه پروژه شده است.

بهره برداری از این پروژه در وهله اول خروج یک منطقه از بن بست جعرافیایی را در پی داشته و موجب صرفه جویی در انرژی، وقت و جبران کننده کاستی های سایر خدمات اداری، درمانی و غیره به سبب کاهش مسافت و تسهیل در رفت و آمد با دیگر مراکز می باشد. همچنین به عنوان کریدوری ارتباط شمال و شمال غرب به جنوب را با کمترین فاصله وصل می کند و از همه مهمتر مسیری مطمئن و ایمن برای عتبات عالیات محسوب می شود.

درباره حل مشکلات تونل کبیرکوه بارها مسئولان ارشد کشوری و استانی وعده هایی را مطرح کرده اند که هنوز این مهم در استان محقق نشده است.

در کنار پروژه تونل کبیرکوه پروژه های زیادی در حوزه راهسازی استان هستند که با مشکلات اعتباری مواجه هستند، نیاز است مسئولان کشوری و استانی توجه بیشتری به این پروژه ها داشته باشند تا زمینه توسعه استان بیشتر از گذشته فراهم شود.

کد خبر: ۴٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha