۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
جهش کرونایی قیمت تخم‌مرغ
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

جهش کرونایی قیمت تخم‌مرغ

نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: با توجه به وضعیت بیماری کرونا که پزشکان مصرف تخم مرغ را سفارش می‌کنند، این ماده غذایی ارزش بیشتری پیدا کرده و قیمت آن افزایش یافته است.

به گزارش بازار، فرزاد طلاکش دبیر انجمن ملی طیور ایران با بیان اینکه آمارهای دقیقی از میزان تاثیرگذاری قیمت تخم مرغ بر اساس مرکز آمار ایران در ۱۰ دهک جامعه در دسترس است، گفت: عمده کسانی که با افزایش قیمت تخم مرغ دچار مشکل می‌شوند، سه یا چهار دهک اول جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه وقتی کالاهایی در سفره مردم گران می‌شود، بلافاصله مردم آن را جایگزین می‌کنند، اظهار کرد: سرانه مصرف مرغ در کشور ۳۱,۷ کیلوگرم است، اما برای دهک یک تا چهار جامعه ۲۰ کیلو است. برخلاف تخم مرغ، سرانه مصرف جامعه ۲۱۰ عدد است اما برای چهار دهک ۳۳۰ عدد است.

دبیر انجمن ملی طیور ایران به میزان مصرف تخم مرغ در سطح جامعه اشاره و عنوان کرد: علی رغم هم مشکلاتی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، مصرف تخم مرغ تغییر کرده است و سرانه مصرف رشد داشته است.

وی به قیمت تخم مرغ اشاره و بیان کرد: امروز در سطح جامعه قیمت تخم مرغ از هزار و ۱۰۰ تومان بیشتر نیست هر چند ممکن است در برخی از مغازه‌ها قیمت بیشتر و حدود هزار و ۴۰۰ تومان هم موجود باشد که بسیار اندک هستند که نسبت به چند روز گذشته کاهش یافته است. با توجه به اینکه تولید تخم مرغ برای مرغ دار گران تمام می‌شود، کیلویی ۱۵ هزار تومان تحویل مغازه دار داده می‌شود.

در ادامه علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلاس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ گفت: افزایش این قیمت به دو یا سه عامل بستگی دارد، اظهار کرد: گرانی نهاده‌های دامی و عدم تأمین آن‌ها بر اساس ارز حمایتی از دلایل افزایش قیمت تخم مرغ به عوان یک آماده غذایی است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه قیمت ارزهای خارجی افزایش یافته است و پول ملی کاهش داشته است، افزایش صادرات در این زمینه صورت گرفته است که این مسئله سبب افزایش تخم مرغ شده است. البته صادرات قطعاً یک نکته مثبت محسوب می‌شود اما در شرایطی که در آن قرار داریم، هر گونه افزایش صادرات در آشفتگی بازار داخل اثر دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به میزان مصرف تخم مرغ در کشور اشاره و بیان کرد: قیمت تخم همیشه متعادل بوده است و اگر صادراتی رخ می‌داد، افزایش قیمت بسیار اندک و موقتی بود، اما با توجه به وضعیت بیماری کرونا که پزشکان مصرف تخم مرغ را سفارش می‌کنند، این ماده غذایی ارزش بیشتری پیدا کرده است.

کد خبر: ۴۵٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha