۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
اقتصاد گردشگری در تب کرونا می‌سوزد؛ شمارش معکوس برای نابودی
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

اقتصاد گردشگری در تب کرونا می‌سوزد؛ شمارش معکوس برای نابودی

لرستان- برخی کارشناسان و صاحب نظران معتقد هستند که وقتی تب کرونا برای شکست اقتصاد گردشگری فروکش نمی‌کند و در شرایطی که دولت هیچ راهکاری برای نجات این صنعت ندارد، شمارش معکوس برای سقوط و نابودی آن آغاز شده است.

بازار؛ گروه استانها: استان لرستان علیرغم برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی فراوان، صنعت گردشگری قوی و ممتازی ندارد که دلایل ضعف این صنعت در لرستان عمدتاً به ناکارآمدی مدیران و کوتاهی در ایجاد زیرساخت‌های لازم برمی‌گردد. با شیوع ویروس نوظهور کرونا، آن تحرکات ناچیزی هم که در حوزه گردشگری در لرستان وجود داشت متوقف شد و حالا با صنعتی زمین گیر و ورشکستگی مواجه هستیم که مسئولان هم هیچ راهکاری برای نجات آن ندارند

حدود ۱۰۰ میلیارد خسارت به زیرساخت‌های گردشگری لرستان وارد شده و تعداد گردشگران استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۰ درصد کاهش یافته است که این یعنی فعالان گردشگری، بدترین و ناامیدکننده ترین روزهای کاری خود را سپری می‌کنند.

کاهش گردشگران در لرستان
رئیس جامعه هتل‌داران لرستان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کرونا و سیل گردشگری لرستان را از بین برد که اگر فعالان این صنعت در استان حمایت نشوند ممکن است بخش گردشگری دچار خسارت جبران ناپذیری شود، گفت:
دولت قول‌هایی برای حمایت از واحدهای گردشگری داده اما میزان خسارت وارده بسیار بیشتر از تصور است لذا دولت باید توجه ویژه‌ای به این بخش در لرستان داشته باشد.

علی اکبر فکوری عنوان کرد: در بهترین حالت، هتل‌های این استان با ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و اگر همین روال ادامه‌ داشته باشد، هتل‌داری در لرستان ورشکسته می‌شود.

راهکاری برای نجات صنعت گردشگری نداریم
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: کرونا در حوزه گردشگری حدود ۱۲۲ هزار میلیارد خسارت به استان وارد کرده که ۱۰۰ میلیارد آن در بخش تاسیسات گردشگری، اقامتی و پذیرایی بوده است.

تعداد گردشگران استان لرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است

اسکندر فلاح وند با بیان اینکه در اثر کرونا به ۶۰ هزار واحد اقتصادی و تولیدی لرستان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده، عنوان کرد: برای جبران خسارت کرونا به این واحدهای اقتصادی تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه ما در این شرایط باید با کرونا زندگی کنیم و هیچ راهکاری برای نجات حوزه گردشگری نداریم، افزود: مؤسسات آموزشی گردشگری ۵۰۰ میلیون تومان و راهنمایان گردشگری استان نیز یک میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای آسیب دیده از کرونا
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان  تصریح کرد: تاکنون ۱۷۲ مرکز تولید و توزیع صنایع دستی با ظرفیت ۱۹۸ نفر اشتغالزایی و نیز پنج هتل و مرکز اقامتی با ظرفیت اشتغالزایی ۵۶ نفر برای دریافت تسهیلات در سامانه «کارا» ثبت نام کرده‌اند، همچنین ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی که از زمان شیوع بیماری کرونا دچار خسارت شده بودند نیز نسبت به ثبت نام در این ساملانه اقدام کرده‌اند.

فلاح وند با اشاره به کاهش حضور گردشگران در لرستان، خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال ۱۳۹ هزار و ۲۸۹ نفر از جاذبه‌های گردشگری لرستان بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۴۲۹ نفر بوده، ۹۰ درصد کاهش داشته است یعنی با کاهش یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۱۴۰ نفری گردشگران در استان مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۸۰ جاذبه طبیعی، ۱۷ مجتمع گردشگری، ۲۹ دفتر خدماتی و شش اقامتگاه بوم گردی در لرستان داریم، گفت: امسال ۵۳ هزار و ۴۱۱ نفر از جاذبه‎های طبیعی لرستان بازدید کردند در حالی که نیمه نخست سال گذشته ۵۶۲ هزار و ۶۴۴ نفر بازدیدکننده داشتیم.

وام‌های کرونایی دولت جوابگو نیست
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان  تاکید کرد: سه هزار نفر به اقامتگاه‌های بوم گردی استان مراجعه کرده‌اند در حالیکه این تعداد در شش ماهه نخست سال ۹۸، شش هزار و ۸۸۵ نفر بوده است و این کاهش چشمگیر اقامت گردشگران در لرستان را نشان می‌دهد.

وی گفت: در نیمه اول سال ۹۸، تعداد ۹۲۲ هزار و ۹۷۲ اقامت در ۱۴۲واحد اقامتی لرستان شامل هتل‌، هتل آپارتمان‌، مهمانپذیر، اقامتگاه‌ بوم گردی، مجتمع‌ گردشگری، مهمانسرا و اقامتگاه‌های موقت ثبت شده ولی امسال حدود ۵۰ هزار نفر اقامت داشته‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۷۳ هزار و ۵۴۶ نفر کاهش یافته است.

اشکال اساسی در صنعت گردشگری
آمارها حاکی از آن است که صنعت گردشگری به طور جدی با مشکل مواجه شده و غیر از زمان جنگ تحمیلی شاید هیچ گاه چنین وضعیتی را تجربه نکرده باشد. با توجه به آسیب‌پذیری شدید این صنعت از کرونا باید مسئولان هر چه سریعتر راهکاری برای برون رفت از این شرایط بیایند و بخش خصوصی را مورد حمایت همه جانبه قرار دهند وگرنه تا نابودی آن یک قدم باقی مانده است.

 به هر حال گردشگری دومین صنعت پردرآمد دنیاست و نباید اجازه داد این حوزه به راحتی از دور خارج شود؛ متأسفانه وام‌های کرونایی ۱۶ میلیونی دردی از فعالان گردشگری دوا نمی‌کند و این مبلغ ناچیز نمی‌تواند مرحمی برای ضررهای میلیاردی آن‌ها باشد.

کد خبر: ۴۵٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha