۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
نه، بایدن جنگهای تجاری را خاتمه نمی‌دهد!/ تعهدات بین‌المللی امریکا زیر پای «جو»
بازار گزارش می‌دهد؛

نه، بایدن جنگهای تجاری را خاتمه نمی‌دهد!/ تعهدات بین‌المللی امریکا زیر پای «جو»

اظهارات صریح جو بایدن، نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا نشان می دهد که تا زمانی که در خانه برای کارگران سرمایه گذاری عمده انجام نشده، هیچ توافق نامه جدید تجاری و یا چندجانبه منعقد نخواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: اگر جو بایدن نامزد دموکرات ها در ژانویه آینده رئیس جمهور شود، اصلاح روابط تجاری ایالات متحده در بالای لیست برنامه ها و اقدامات او قرار نخواهد گرفت.

بر اساس گزارش فارین پالیسی، جو بایدن در دو روز گذشته صریحاً اظهار داشت: تا زمانی که در خانه برای کارگران و جوامع خود سرمایه گذاری عمده انجام ندهیم، هیچ توافق نامه جدید تجاری منعقد نخواهد کرد.

بنابراین نباید انتظار داشت که یک کشور تحت هدایت بایدن به مشارکت بین اقیانوس آرام در آسیا بپیوندد، مذاکرات مربوط به توافق نامه جدید با اتحادیه اروپا را مجدداً آغاز کند یا به این زودی ها معاملات تجاری را در کشورهای دیگر دنبال کند، در حالی که با گذشت چهار سال پر از تعرفه ها و تحریم ها در می یابیم که دونالد ترامپ روابط تجاری بهتر را در اولویت کارهای خود قرار داده است.

نباید انتظار داشت که یک کشور تحت هدایت بایدن به مشارکت بین اقیانوس آرام در آسیا بپیوندد، مذاکرات مربوط به توافق نامه جدید با اتحادیه اروپا را مجدداً آغاز کند یا به این زودی ها معاملات تجاری را در کشورهای دیگر دنبال کند

بر اساس همین گزارش، حال باید دید که بایدن چگونه ماهرانه تمام تلاش خود را برای مقابله با این مسئله به کار خواهد گرفت و تعیین خواهد کرد که آیا ایالات متحده برخی از مدیریتهای فرسوده خود را بر سر نظم اقتصادی بین المللی بدست خواهد آورد یا در حالی که جهان با جنگهای تجاری برابری می کند، همچنان ایستاده است؟ از دیدگاه داخلی کشور،  اولویت های بایدن مطمئناً درست است.

کمبود سرمایه گذاری در زمینه بازآموزی نیروی کار، دسترسی به آموزش و زیرساخت های مهم و همچنین موضوع مالیات که موجب برکناری کارگران می شود، تا حد زیادی نشانگر این مسئله است که آمریکایی ها در تجارت به معضلات جدی دچار شده اند.   

باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق امریکا، بعد از دوام آوردن در انتخابات ۲۰۰۸، در ردیف برنامه های بلند پروازانه برای گسترش تجارت به ویژه با آسیا، با وجود شواهد فزاینده ای که واردات از چین در حال از بین بردن مشاغل تولیدی ایالات متحده است، با پیشینیان خود مطابقت داشت و پس از آن، نارضایتی از تجارت موجب شد تا ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ در ایالت های حیاتی صنعتی مانند میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا پیروز شود.

حال در سال جاری، دموکرات ها مصمم هستند که مرتکب همان اشتباه نشوند. بایدن در برنامه های آتی خود به منظور بازسازی بهتر به صراحت بیان می کند که هدف از هر تصمیم در رابطه با تجارت باید فراهم آوردن مشاغل، ایجاد یک طبقه متوسط ‌آمریکایی، افزایش دستمزد و تقویت جوامع باشد که البته این موضوعات انواع اقدامات حمایت گرایانه ای است که توافق نامه های تجاری گذشته سعی در استفاده از آنها داشته اند.

بایدن: هدف از هر تصمیم در رابطه با تجارت باید فراهم آوردن مشاغل، ایجاد یک طبقه متوسط ‌آمریکایی،  افزایش دستمزد و تقویت جوامع باشد

اما جهان توانایی تحمل ماهها یا سالهای طولانی را ندارد تا دولت جدید سیاست های داخلی خود را اجرا کند و سالهای اضافی را برای نشان دادن اثرات آنها صرف نماید.

پس از گذشت چهار سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سیستم تجارت بین الملل در حال فروپاشی است. یک لیست کوتاه از اولویت های فوری شامل اصلاح سازمان تجارت جهانی (WTO)، ایجاد یک اتحاد قوی تر برای مقابله با چین از نظر اقتصادی، حل اختلافات فزاینده با اروپا در رابطه با مالیات و مقررات حریم خصوصی برای شرکت های دیجیتال و جلوگیری از مارپیچ تجارت جدید اختلافات بر سر استفاده از مالیات های مرزی به منظور مجازات صنایعی که به کربن وابسته هستند، دولت بایدن نمی تواند تنها از سایر کشورهای جهان درخواست کند که در حالی که ایالات متحده به نظم داخلی می پردازد، در کنار آنها نیز قرار گرفته و روابط خود را با امریکا حفظ نمایند.

در واقع، برنامه های بایدن درگیری های تجاری را حداقل در کوتاه مدت بدتر می کند و این مسئله به این دلیل است که پیشنهادات اقتصادی ویترینی وی شامل برخورد ترجیحی با کالاهای ساخته شده در ایالات متحده، لیست طولانی یارانه صنایع داخلی و ممنوعیت خریدهای دولتی توسط شرکت های خارجی است.

پیشنهادات اقتصادی ویترینی بایدن شامل برخورد ترجیحی با کالاهای ساخته شده در ایالات متحده، لیست طولانی یارانه صنایع داخلی و ممنوعیت خریدهای دولتی توسط شرکت های خارجی است

این موضوع دقیقاً نوعی از شیوه های حمایت گرایانه است که توافق نامه های تجاری گذشته سعی در استفاده از آنها داشته اند زیرا بازارهای داخلی را از رقابت خارجی دور می کند و به طور گسترده توسط دولت ها و شرکت ها مورد سو استفاده قرار گرفته و اغلب منجر به مارپیچ تلافی های متقابل سایر کشورها می شود.

فارین پالیسی در گزارش به نمونه ای اشاره کرد و اینگونه نوشت که بایدن خواستار اجرای طرح اقتصادی به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار تحت عنوان «خرید آمریکایی» متمرکز بر زیرساخت ها و محصولات ساخت آمریکا و ۳۰۰ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه فن آوری‌های جدید از جمله وسایل نقلیه برقی و شبکه‌های ۵G  است که این امر موجب قطع زنجیره بسیاری از تامین کنندگان بسیار رقابتی اروپایی و آسیایی خواهد شد.

یک نظرسنجی جدید توسط «ترید ویستاس» نشان داد که ۷۵ درصد آمریکایی ها از سیاست های «خرید آمریکایی» بایدن پشتیبانی کرده و ۴۰ درصد معتقدند که  تعداد زیادی شغل توسط این طرح ایجاد خواهد شد. در واقع، بایدن در تعهد خود مبنی بر اینکه دولت محصولی را که در آمریکا ساخته نشده، خریداری نکند صریح بوده است.

۷۵ درصد آمریکایی ها از سیاست های «خرید آمریکایی» بایدن پشتیبانی کرده و ۴۰ درصد معتقدند که تعداد زیادی شغل توسط این طرح ایجاد خواهد شد و  بایدن در تعهد خود مبنی بر اینکه دولت محصولی را که در آمریکا ساخته نشده، خریداری نکند صریح بوده است

در همین راستا، این نامزد انتخاباتی قول داده که این سیاست او که به عنوان روزنه ای برای بهبود اقتصاد امریکا در نظر گرفته می شود، ده ها میلیارد دلار برنامه های حمایت از مشاغل خارجی و تقویت صنایع خارجی را در هر سال از بین می برد.

همچنین، این برنامه بایدن شامل تعهدات طولانی مدت میان ایالات متحده و سایر کشورها تحت قوانین سازمان تجارت جهانی و همچنین تحت توافق نامه های تجاری با کانادا، مکزیک، کره، استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر است.

علاوه بر آن، بایدن قصد دارد تا مجموعه ای از یارانه های دولت را برای بخش صنعت اختصاص داده و آنچه را که از تعهدات بین المللی باقی مانده است، خرد  کند.

بلومبرگ نیز در گزارش روز گذشته خود به این موضوع که جنگ تجاری ترامپ شکست خورد و آیا بایدن بهتر می تواند عمل کند؟ پرداخت و اینگونه نوشت: ترامپ در سال ۲۰۱۶ با قول بازگرداندن رقابت آمریکا، احیای مجدد بخش تولید و کاهش کسری تجاری انتخاب شد، اما حتی قبل از شیوع و گسترش این پاندمی،  جنگ تجاری وی قطعاً کمتر از موفقیت به نظر می رسید، به طوری که نرخ گسترده ای از تعرفه ها عمدتا در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ با قول بازگرداندن رقابت آمریکا، احیای مجدد بخش تولید و کاهش کسری تجاری انتخاب شد، اما حتی قبل از شیوع و گسترش این پاندمی،  جنگ تجاری وی قطعاً کمتر از موفقیت به نظر می رسید

همچنین، کسری تجاری دوجانبه ایالات متحده و چین به سختی تغییرات جزئی را حس کرد و همین الگو در رابطه با کسری تجاری امریکا نیز وجود دارد که از پایان آخرین رکود اقتصادی تغییر چندانی نکرده است به طوری که واردات و صادرات این کشور در دو سال گذشته به طور یکنواخت انجام شد.

در واقع، از زمان روی کار آمدن ترامپ، روابط بین دو کشور به پایین ترین سطح در چند دهه گذشته رسیده و ترامپ درگیر جنگ تجاری با چین شده به طوری که پکن را به دلیل حمایت از تایوان و منع فعالیت شرکت های چینی در آمریکا از جمله هواوی عصبانی کرده است.

 پیش از شروع جنگ تجاری ترامپ با چین، تولیدات امریکا به همراه اقتصاد کلی در حال رشد بود، اما پس از آن راکد شد و تعرفه ها به سادگی نتوانستند هدف ترامپ را به انجام رسانند. در واقع ممکن است که این اقدامات ترامپ تا حدودی به اقتصاد چین صدمه زده باشد، اما به قیمت آسیب رساندن به مصرف کنندگان امریکایی در این روند بوده است، زیرا که تعرفه ها واردات را گران تر کرده و مصرف کنندگان داخلی را وادار می کنند تا به سمت کالاهای تولید داخل بروند.  

با این اوصاف، بایدن برنامه ای دیگری دارد و در جنگ تجاری با چین مهلت می خواهد و قول داده تا بسیاری از شرکای دیگر تجاری امریکا را نیز به چنک خود در آورد، در حالی که وی چین را به دلیل حمله به خلاقیت آمریکایی از طریق سرقت مالکیت معنوی، حملات سایبری و یارانه های ناعادلانه فراخوانده است.

فارین پالیسی نوشت: سناتورهای دموکرات ایالات متحده علاوه بر خواستار اجرای شدیدتر برنامه های تجارت، ماه گذشته از طرحی به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلاربرای مقابله با تهدید روشن و کنونی چین در رونق اقتصادی و امنیت ملی امریکا رونمایی کردند. چنین پیشنهادهایی، نسخه خود دموکرات ها از «اول آمریکا»  است که با تندروی ترامپ در قبال چین،  لیست آرزوهای طولانی مدت دموکرات ها در رابطه با برنامه های اقتصادی داخلی با مشکلاتی روبرو شده است.

سناتورهای دموکرات ایالات متحده علاوه بر خواستار اجرای شدیدتر برنامه های تجارت، ماه گذشته از طرحی به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلاربرای مقابله با تهدید روشن و کنونی چین در رونق اقتصادی و امنیت ملی امریکا رونمایی کردند

ممکن است برخی هنوز اینگونه فکر کنند که ایالات متحده به رهبری بایدن به زندگی قدیمی خود در تجارت باز خواهد گشت، یعنی هژمونی عمدتا خیرخواهانه که به حفظ و گسترش دستور تجارت مبتنی بر قوانین اختصاص داده شده و حتی در مواردی ممکن است منجر به آسیب اقتصادی برخی از صنایع و کارگران ایالات متحده شود. اما آنها متوجه می شوند که بازگشت به دوران تجارت آزاد پیش از ترامپ وجود ندارد و پس از گذشت چهار سال، متحدان ایالات متحده احتمالاً مایل هستند تا به دولت دموکرات مجالی برای مقابله با چالش های داخلی بدهند.  

اروپایی ها، کانادایی ها، استرالیایی ها و دیگر متحدان امریکا به منظور جلوگیری از انتخاب میان تجارت با چین و تجارت با ایالات متحده، به ویژه با توجه به اینکه چین برای به دست آوردن دوستان جدید چندان تلاش نکرده، صبور خواهند بود و برعکس، پکن درگیر استفاده از سلاح اقتصادی برای تقاب با آنها خواهد شد.

بنابراین، این کشورها با مشاهده این برخورد چین، بیش از همه خوشحال خواهند شد که ایالات متحده را در آغوش بگیرند، حتی اگر به تمام خواسته های خود در زمینه تجارت نرسند.

کد خبر: ۴۵٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha