۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
افزایش ۲۶ درصدی قیمت برنج و نگرانی در مورد تداوم روند افزایشی
کیفیت تغذیه دنیا قربانی پاندمی کرونا شد؛

افزایش ۲۶ درصدی قیمت برنج و نگرانی در مورد تداوم روند افزایشی

افزایش قیمت محصولات کشاورزی در این ماه ها چالشهای زیادی برای مردم به خصوص فقرا ایجاد کرده است. حال نگرانی این است که امتناع بسیاری از کشاورزان برای کشت در سال تولیدی جاری به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا باعث تداوم روند افزایشی قیمت محصولات کشاورزی شود.

بازار؛ گروه بین الملل: پاندمی روی بخشهای مختلفی از زندگی ما تاثیر گذاشته است و تولید محصولات کشاورزی و قیمت این محصولات هم از این قاعده مستثنی نیست. افزایش قیمت محصولات کشاورزی اساسی در ماه های ابتدایی سال جاری ریشه در نگرانی های دنیا از این بحران سلامتی و عدم اطمینان در مورد آینده  بود.

اما با گذشت زمان و با عادت کردن مردم برای زندگی با این ویروس، به تدریج از شدت نگرانی ها کاسته شد و موانع تجاری برطرف شد. بانک جهانی در گزارش اخیر خود اقدام به ارایه اطلاعات دقیق در مورد قیمت کالاهای اساسی طی یک سال اخیر داد و در این گزارش تاکید کرد قیمت برنج در بازار جهانی طی یک سال اخیر ۲۶ درصد رشد کرده است. رشدی که باعث شد تا بسیاری از مردم در کشورهای فقیر افریقایی و آسیایی توان تامین نیازهای اصلی خود و تامین غذا را نداشته باشند و گرسنگی و سوتغذیه این کشورها را با چالشهای سلامتی بزرگی روبرو کرده است.

تغذیه فقرا قربانی پاندمی شد
فائو هم در گزارش خود در مورد تغییرات قیمت مواد غذایی در دنیا در نتیجه پاندمی اشاره کرد و نوشت: «یک دلیل افزایش قیمت مواد غذایی را می توان قرنطینه و ضرورت اجرای فاصله گذاری اجتماعی دانست که موجب شده است تا شمار افرادی که برای کارهای کشاورزی اعم از کاشت، داشت یا برداشت اقدام می کردند کاهش یابد. در بسیاری  از مزارع  که در دروران پاندمی فصل برداشت محصولات آنها بود، بخش زیادی از این محصولات برداشت نشد و در مزارع از بین رفت. در نتیجه عرضه کاهش یافت. اما این پایان ماجرا نیست. در این روزها ما شاهد هستیم که مردم برای کاشت محصول هم اقدامی نمی کنند و در صورتی که این سیاست در میان کشاورزان رواج پیدا کند در سال آتی ما با کمبود محصولات کشاورزی و مواد غذایی روبرو می شویم و در نتیجه قیمتها افزایش خواهد یافت.»

 فائو در ادامه گزارش به وضعیت بازار دو محصول گندم و برنج اشاره کرد و نوشت: «برنج و گندم از اصلی ترین  محصولات کشاورزی دنیا هستند که سهم زیادی در تامین غذای بشر دارند. از ابتدای پاندمی گزارشهای زیادی در مورد افزایش قیمت برنج و گندم در دنیا منتشر شد و این نگرانی را ایجاد کرد که امنیت غذایی مردم دنیا به خطر بیافتد. در سالهای اولیه دلیل افزایش قیمتها مانع تراشی در مسیر تجارت این محصولات غذایی به دلیل نگرانی در مورد کمبود آن در کشور تولید کننده عنوان شد ولی به تدریج این موانع برطرف شد و تجارت به وضع قبل بازگشت.»

 بررسی شاخص های قیمتی ارائه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد که قیمت برنج در دنیا طی یک سال اخیر بالغ بر ۲۶ درصد رشد کرده است. اگرچه از ابتدای فصل سوم امسال روند کاهشی به خود گرفته است. با وجود این کاهش تدریجی قیمت برنج در فصل سوم امسال، هنوز متوسط قیمت این محصول در بازار جهانی بالا است. به همین دلیل است که سهم زیادی از مردم ساکن در کشورهای فقیر و کشورهای دارای درآمد متوسط با بحران تامین غذا روبرو شده اند. سازمان ملل در گزارش خود با اشاره به این افزایش قیمت نوشت: «افزایش قیمت برنج و گندم در سال جاری باعث شد تا فقر و گرسنگی در دنیا بیشتر شود و بخش زیادی از تلاشهای جهانی برای کنترل این بحران در دنیا بی نتیجه شود. به نظر می رسد این وظیفه سازمانهای جهانی و دولتها است که وارد مقوله کنترل تجارت این دو محصول ارزشمند غذایی شوند و از افزایش بیش از حد قیمت آنها جلوگیری کنند.»

قیمت برنج و گندم در یک سال اخیر چه تغییری کرد
بانک جهانی اعلام کرد در ماه اوت سال جاری قیمت هر تن برنج تایلندی در دنیا برابر با ۴۸۶ دلار بود که نسبت به ماه ژوئن کاهش داشت ولی مقایسه قیمتهای امسال با سال قبل نشان از افزایش قیمت این محصولات غذایی دارد. طبق این گزارش در فصل دوم سال ۲۰۲۰ هر تن برنج تایلندی در دنیا با قیمت ۵۱۰.۳ دلار به فروش رسیده است در حالیکه در فصل دوم  سال ۲۰۱۹ هر تن برنج قیمتی برابر با ۴۰۵.۳ دلار داشت. بر طبق این گزارش در بازه یک ساله مورد مطالعه قیمت هر تن برنج در بازار جهانی ۲۶ درصد رشد کرده است که این رشد قیمت در شرایط اقتصادی کنونی می تواند فاجعه بار باشد. لازم به ذکر است از انتهای ماه ژوئن یعنی آخرین ماه  از فصل دوم سال ۲۰۲۰ تا انتهای ماه اوت ما شاهد کاهش قیمت برنج بودیم. متوسط قیمت هر تن برنج در ماه ژوین برابر با ۵۰۱ دلار بود ولی در ماه اوت با ۳ درصد کاهش به مرز ۴۸۶ دلار رسید.

بانک جهانی متوسط قیمت هر تن برنج را در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴۱۰.۴ دلار، در سال ۲۰۱۸ برابر با ۴۰۱.۱ دلار و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۳۷۹.۹ دلار اعلام کرد. در همین گزارش هر تن گندم در فصل دوم سال جاری با قیمت۲۱۰.۷ دلار به فروش رسیده است  که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش حدود ۴ دلاری همراه بود. در مقابل در این بازه زمانی قیمت ذرت در دنیا کاهش یافت و از ۱۷۵.۹ دلار در فصل دوم سال قبل به ۱۴۶.۳ دلار در سال جاری رسید.

 متوسط قیمت هر تن ذرت در ماه اوت سال جاری در دنیا برابر با ۱۴۳.۷ دلار و قیمت هر تن گندم برابر با ۲۰۵.۱ دلار اعلام شده است. قیمت گندم در ماه اوت نسبت به ماه ژوئن ۵ دلار بیشتر شد در حالیکه قیمت ذرت با کاهش ۵.۳ دلاری همراه بود.

کد خبر: ۴۵٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha