۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
«میش‌ها» قیمت گوشت قرمز را پائین کشیدند؛ دام‌های گرسنه در صف کشتار
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

«میش‌ها» قیمت گوشت قرمز را پائین کشیدند؛ دام‌های گرسنه در صف کشتار

مشهد- وفور گوشت میش در بازار مشهد به قیمت کیلویی ۶۵ هزار تومان چند روزی است که مشتریان بسیاری را به سمت خود جلب کرده است و لذا همین وفور گوشت دام مولد در بازار علامت سؤالی را نیز در ذهن ایجاد کرده که آیا دلیل خاصی وجود دارد که گوسفندان ماده در صف کشتار قرار دارند یا خیر؟

بازار؛ گروه استان‌ها: فروش گوشت قرمز میش یا همان گوسفند ماده به ازدحام در فروشگاه‌های گوشت به‌ویژه در مناطق کم برخوردارتر شهر دامن زده و لذا بازار سودجویی را نیز به طرق مختلف گرم کرده از همین رو برای واکاوی این موضوع به سراغ دست‌اندرکاران این بازار رفتیم.

به گزارش خبرنگار بازار مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیری که تا دیروز مجبور بودند گوشت گرم گوسفند را به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان به همراه یک‌تکه گردن خریداری کنند این روزها فرصتی پیداکرده‌اند تا گوشت میش را به قیمت ۶۵ هزار تومان تهیه کنند.

البته این قیمت موجب شده تا باری دیگر سودجویان راه خودشان را بروند از همین رو برخی فروشگاه‌های عرضه گوشت در خیابان عبادی تا تقاطع خیابان گاز به‌اجبار با افزودن ۱۰۰ گرم چربی قیمت گوشت میش را ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

در همین راستا یکی از قصابان در خصوص علل وفور گوشت میش می‌گوید: هزینه‌های نگه‌داری دام روزبه‌روز بیشتر می‌شود و ازاین‌رو دامدار نمی‌تواند از پس هزینه‌ها بربیاید لذا دام خود را به بازار عرضه می‌کند که این عرضه فراوان باعث شده قیمت گوسفند زنده تا ۴۰ هزار تومان پایین بیاید.

 حسین مقدسی به بازار می گوید:  گرانی خوراک دام مهم‌ترین مشکل برای دامداران است لذا بسیاری از دامداران ترجیح می‌دهند تا دام خود را ذبح کرده و یا نسبت به تغییر شغل اقدام کنند.

وی بابیان اینکه تا پیش‌ازاین  قیمت شیر بیشتر از قیمت علوفه بود اظهار می‌کند: این در حالی است که در شرایط فعلی قیمت علوفه و خوراک دام بیشتر از محصول شده است و لذا دامداری و پرورش گوسفند و یا حتی تولید شیر به‌صرفه نیست.

این فروشنده مواد پروتئینی می‌گوید: به خاطر گرانی علوفه دامداران دام‌های خود را روانه بازار کرده‌اند و این امر در آینده‌ای نزدیک، استان و کشور را با کمبود لبنیات و گوشت مواجه خواهد کرد.

به دلیل گرانی علوفه دامداران دام‌های خود را روانه بازار کرده‌اند و این امر در آینده‌ای نزدیک، استان و کشور را با کمبود لبنیات و گوشت مواجه خواهد کرد

مقدسی با اشاره به قیمت گران گوشت سفید و قرمز ابراز می‌کند: متأسفانه فشار نظارت‌ها فقط بر فروشنده‌ها سنگین شده و بر روی مواد اولیه نظارت چندانی نیست!

جواب سر بالا
باوجوداینکه تصمیم می‌گیریم پاسخ‌های خود را پیرامون تخلف برخی قصابی‌ها از اتحادیه قصابان مشهد پیگیری کنیم اما این تصمیم به همین راحتی به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار بازار ازآنجاکه اتاق اصناف مشهد به‌تازگی اجازه هرگونه مصاحبه با اصناف و روسای اتحادیه‌ها را بدون هماهنگی ممنوع کرده است لذا روسای اتحادیه حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نیستند و بسیاری از سؤالات و مطالبات مردم را بی‌پاسخ می‌گذارند!

متأسفانه باوجوداینکه سؤالات زیادی در ذهن ما بود که از رئیس اتحادیه قصابان مشهد بپرسیم که این گوشت‌های میش از کجا می‌آید؟ چرا گران می‌فروشند و قصاب‌ها با چه مشکلاتی درگیر و دار هستند و قیمت دام زنده و یا کشتار چقدر است؟ مردم قیمت‌های واقعی را از کجا بگیرند و ... اما اتاق اصناف مشهد پس از بررسی سؤال‌های ما اجازه مصاحبه با رئیس اتحادیه قصابان را نداد و تنها به همین پاسخ کوتاه ذیل اکتفا کرد.

«با سلام و عرض ادب و احترام؛ به‌هیچ‌وجه فروش اجباری نداریم و تخلف واحد صنفی محرز می‌باشد و قیمت گوشت میش ران گردبر بدون قلوه‌گاه نچربی اضافه ۶۵هزار می‌باشد لذا با توجه به تخلف واحد صنفی جهت تکمیل فرم تخلف و معرفی به تعزیرات حکومتی اقدام می‌گردد لطفاً آدرس واحد صنفی مدنظر یا اگر واحد خاصی نیست این‌جانب تیم‌های کمیسیون بازرسی و بازرسی اتاق اصناف را جهت برخورد هماهنگ می‌کنم.با تشکر»

فشار به دامداران برای فروش دام
در همین رابطه ساعد حسینی یکی از دامداران منطقه چناران به بازار گفت: حدود نیمی از نهاده‌های دامی موردنیاز دام عشایری توسط نهاده‌های یارانه‌ای و توسط شرکت پشتیبانی امور دام عرضه می‌شود و مقداری نیز توسط تشکل‌ها به هنگام برداشت جو خریداری‌شده، تأمین می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر نیم دیگری از نهاده موردنیاز باید توسط خود دامداران تامین شود اما به دلیل اینکه قیمت نهاده خیلی زیاد است لذا این موضوع بر روی اقتصاد تولیدکننده و دامدار تأثیر گذاشته و آن‌ها را دچار مشکل کرده است.

این دامدار ابراز کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام زنده از حدود ۴۶ هزار تومان در حال حاضر به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم جو از ۱۵۰۰ تومان به حدود سه هزار تومان رسیده است.

حسینی  بابیان اینکه در حال حاضر مانند گذشته زمین  و مرتع برای چرای دام بسیار کم شده می‌افزاید: لذا دامدار و حتی دامداران عشایر  برای خوراک دام باید از نهاده‌های دستی استفاده کنند که در این صورت فشار زیادتری به آن‌ها وارد می‌شود.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام زنده از حدود ۴۶ هزار تومان در حال حاضر به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم جو از ۱۵۰۰ تومان به حدود سه هزار تومان رسیده است

وی  خاطرنشان کرد: با توجه به اوضاع پیش‌آمده باید به‌منظور حمایت از این دامداران خرید تضمینی گوشت قرمز و یا تأمین خوراک دام توسط دولت در دستور کار قرار گیرد تا از فشار بر روی دامدار برداشته شود تا دام مولد در صف کشتار قرار نگیرد.

راهکار مقابله با بحران
به دلیل عدم اختصاص ارز دولتی به نهاده‌های دامی شاهد نوسانات جدی در بازار دام هستیم. 

به نظر می رسد دولت برای محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی و دامی باید خرید تضمینی را در دستور کار خود قرار دهد و شرکت پشتیبانی دام محصولات دامی را باقیمت مناسب خرید کند.

گفتنی است زمانی که قیمت نهاده‌های دامی بالا می‌رود دولت باید قیمتی را اعلام و اعمال کند که دامدار دچار زیان و ضرر نشود از همین رو طرح دوفوریتی خرید محصولات استراتژیک از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال‌شده که بعد از تأیید شورای نگهبان لازم‌الاجرا است در این طرح دوفوریتی شرکت پشتیبانی می‌تواند دام را باقیمت مناسب خریداری کند تا قیمت در بازار حفظ شود.

کد خبر: ۴۵٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha