۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
پول پیش خرید واکسن بلوکه نشده، مرجوع شده است
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

پول پیش خرید واکسن بلوکه نشده، مرجوع شده است

محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: مبالغی که بابت پیش خرید واکسن آنفلوآنزا پرداخت کرده بودیم بلوکه نشده بلکه مرجوع شده است و اکنون به دنبال مسیر حمل و نقل می‌گردیم تا تلاش کنیم همه ۱۶ میلیون دوز واکسن تا پایان آبان وارد شود.

به گزارش بازار، سید حیدر محمدی افزود: ما امسال برنامه ریزی کرده ایم تا ۱۶ میلیون دوز از این واکسن وارد شود که تا کنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارد و در مراکز بهداشت برای گروه‌های پرخطر، کادر بهداشت و درمان و زنان باردار توزیع شده است.

وی گفت: به سبب تحریم‌ها برای ادامه واردات با مشکلاتی مواجهیم که پیگیریم تا در پایان آبان همه آن چه برنامه ریزی کرده بودیم وارد شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: این یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز به رایگان توزیع شد، اما اگر مقادیر بعدی وارد شود برای افراد مسن و کودکان ۵ ماه تا ۶ سال به مبلغ ۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود که اگر میزان باقی مانده وارد شود آن را می‌توانیم از طریق داروخانه‌ها هم توزیع کنیم و اگر مقرر شد بیش از ۱۶ میلیون دوز وارد شود دیگر با ارز نیمائی محاسبه خواهد شد که مبلغ آن حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

محمدی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که آیا بلوکه شدن مبالغ پیش خرید این واکسن را تأیید می‌کنید؟ افزود: ما واکسن را اسفند پارسال سفارش دادیم و امسال تا تیر نیز سفارش‌ها ادامه یافت و زمانی که می‌خواهیم انتقال ارز را انجام دهیم از چند کشور اقدام می‌کنیم تا این که کشوری که می‌خواهد به ما واکسن بفروشد متوجه نشود از مبداء ایران بوده است، زیرا اگر متوجه شوند برگشت می‌دهند.

وی گفت: بر همین اساس تاکنون پولی بلوکه نشده و دو سه بار مرجوع شده است و اکنون به دنبال مسیر حمل و نقلی می‌گردیم تا بتوانیم همه این ۱۶ میلیون دوز را وارد کنیم.

محمدی درباره موجودی داروهای تجویز شده برای کرونا هم گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بلافاصله با شیوع بیماری کرونا داروهای آن را تولید کردیم، اما هم اکنون این داروها فقط در بخش ویژه بیمارستان‌ها موجود است و الزاما باید دارو را از داروخانه‌های بیمارستانی تهیه کرد و نباید بیمارستان‌ها بیماران را برای تهیه آن روانه مراکز دیگر کنند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ما به میزان زیاد توزیع کرده ایم و اکنون قصد صادرات هم داریم و اگر جایی کمبود دارد به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا افراد در منزل هم می‌توانند این داروها را مصرف کنند؟ افزود: اکنون این داروها برای بیماران حاد تجویز می‌شود و برای آن‌ها اثرگذاری دارد و برای آن‌ها که در خانه ادامه درمان می‌دهند فعلا تجویز نمی‌شود.

محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا برخی اسپری‌های مؤثر در درمان کرونا با کمبود مواجه شده است؟ گفت: اسپری‌های تنفسی به میزان فراوان موجود بود، اما باتوجه به آلودگی هوای جنوب کشور و شیوع کرونا مصرف آن بالا رفت و میزان تولید پاسخگوی تقاضا نبود و غیر از این هم، چون ظروف این افشانه‌ها را وارد می‌کردیم کمی در واردات آن با مشکل مواجه شدیم که امیدواریم این ظروف در شرکت‌های داخلی به زودی تولید شود.

کد خبر: ۴۵٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha