۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
 اقدامات دولت، فضای بورس را بی اعتماد کرده است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

اقدامات دولت، فضای بورس را بی اعتماد کرده است

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بورس به بازگشت اعتماد نیاز دارد و باید اصلاح ساختار انجام شود.

به گزارش بازار، «محمدرضا پورابراهیمی» افزود: فضای بازار سرمایه در کشور قبل از اینکه اقتصادی باشد تاثیر پذیری زیادتری به لحاظ روانی و احساسی دارد.

وی اظهارداشت: بازار سرمایه را باید به روش علمی، کارشناسی، منطقی و همراه با رویکرد حمایتی مدیریت کرد.

وی در ادامه افزود: دولت زمانی که مردم را به سمت بازار سرمایه دعوت می کند ابتدا به ساکن باید زمینه ایجاد رفتار تخصصی در این بازار شکل گیرد.

پورابراهیمی اظهارداشت: بازار سرمایه یک بازار تخصصی است بنابراین نمی توان بدون هیچ گونه آموزشی از توده های مردم خواست وارد این بازار شوند.

وی ادامه داد: طبق معمول بازار سرمایه در دنیا محل حضور افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای است و افراد معمولی از روش هایی که در مکانیزم های بازار سرمایه کشورشان دیده شده استفاده می کنند اما در ایران چنین نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در ذهن بخشی از جامعه شکل گرفته اینکه دولت از مردم برای حضور در بازار سرمایه دعوت کرده اما خروجی آن به ضرر آنان تمام شده بنابراین باید رفتار عملیاتی دولت به گونه ای باشد که موجب اصلاح نگاه مردم به این بازار شود.

وی افزود: اساس بازار سرمایه کشور مشکل خاص و نگران کننده ای ندارد اما فضای بی اعتمادی و اثر روانی بر واقعیت اقتصادی غالب شده است.

پورابراهیمی اظهارداشت: گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در حوزه بازار سرمایه که هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت خواهد شد سازمان بورس را به انجام اقداماتی مکلف می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال های اخیر ابعاد و جنس بازار سرمایه متفاوت شده نباید با ساختار قدیمی سازمان بورس کار کرد و ساختار جدید از جمله در نحوه نظارت بر بازار و پذیرش شرکت ها باید در کشورشکل گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از چالش ها در بازار سرمایه اینکه بسیاری از شرکت های بورسی از قیمت های دستوری متضرر هستند و موجب شده فضای دلالی شکل بگیرد.

وی افزود: برای مثال در برخی موارد با وجود انرژی، مواد اولیه و سنگ آهن و کارگران ارزان قیمت محصولات فولادی تولیدی شرکت های داخلی ۱۵ درصد از قیمت محصولات مشابه وارداتی بیشتر است که این رویکرد باید اصلاح شود.

پورابراهیمی در ادامه نبود ثبات در مقررات بازار سرمایه را از دیگر مشکلات دانست و اظهارداشت: سازمان بورس هر روز تصمیمات جدیدی می گیرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نکات گزارش مزبور اینکه سازمان بورس مکلف است در پایان هر هفته کار، فهرست شرکت ها را در سه بخش پرریسک، کم ریسک و ریسک متوسط ارائه کند تا مردم بدانند که شرکت ها در کدام دسته قرار گرفته اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین راه اندازی شبکه تخصصی بورس، استفاده از ابزار دامنه مجاز نوسان و حجم مبنا، تشکیل شورای عالی ثبات مالی، تکلیف سازمان بورس برای ورود، کنترل و نظارت بر فضای مجازی و صندوق تثبیت بازار را از دیگر محورهای این گزارش بیان کرد.

کد خبر: ۴۵٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha