۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
آینده نامعلوم روستای آقبلاغ اردبیل/ روستایی که صرفاً با تولید سیب‌زمینی درآمدزایی می‌کند
پیشرفت یا پسرفت!؟

آینده نامعلوم روستای آقبلاغ اردبیل/ روستایی که صرفاً با تولید سیب‌زمینی درآمدزایی می‌کند

اردبیل- روستای آقبلاغ آقاجان خان اردبیل از روستاهای اردبیل که در شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان شرقی واقع‌شده، مسافتی بسیار نزدیک با مرکز شهر دارد که عمده درآمد این روستا با تولید سیب‌زمینی حاصل می‌شود.

زهرا رضازاده؛ بازار: روستای آقبلاغ آقاجان خان اردبیل روستایی در نزدیکی شهر اردبیل است که درآمدش با تولید محصول سیب‌زمینی به دست‌ می‌آید و مردمان این خطه از روزهای خوش کشت سیب‌زمینی با درآمد بسیار بالای این محصول تا چند سال گذشته می‌گویند.

روستایی که ساکنین مهمان‌نواز و خوش‌اخلاقش تولید این محصول را بابرکت و زمینه اصلی پیشرفت و توسعه وضعیت اقتصادی خود می‌دانند اما متأسفانه در سال‌های اخیر این محصول به دلیل تنزل قیمت و رکود اقتصاد سبب بروز مشکلات بسیاری برای آنان شده و از شرایط موجود دل‌خوشی ندارند.

این مردم باصفا و صمیمی سال‌هاست که کار کشت سیب‌زمینی‌ را به‌عنوان شغل پدری ادامه می‌دهند و می‌گویند سالی بوده که ما از تولید سیب‌زمینی به بهترین وضعیت اقتصادی رسیده‌ایم، خانه ساخته‌ایم، فرزندانمان را با سرمایه کلان به شهرهای دیگر برای کسب درآمد فرستادیم، عروسی برایشان گرفتیم و اگر هم‌اکنون این روستا به پیشرفت و آبادانی رسید حاصل تلاش آن روزها و قیمت مناسب خرید این محصول در آن سال‌ها بوده است.

این در حالی است که این روستائیان امسال را یکی از پرضررترین سال‌های خود می‌دانند که به خاطر قیمت پایین این محصول بسیاری از مشکلات معیشتی پیش‌بینی‌نشده برایشان پیش‌آمده و این موضوع در برخی موارد قابل‌قبول نبوده و نیاز است در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌یافته حمایت‌های قابل‌توجهی انجام یابد.

این کشاورزان معتقدند که سالی پر از ضرر و زیان به درآمد سیب‌زمینی‌کارانی وارد شد که مدت‌ها درآمد آنان از این منبع تأمین می‌شد و این مشکلی است که سال‌ها مشکلات و ضرر و زیان مالی را برای آنان به دنبال خواهد داشت و نگرانی‌های بسیاری هم به دنبال خواهد داشت.

به دنبال شغل دوم هستیم
دراین‌باره یکی از کشاورزان اردبیلی فرهاد غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: من به‌عنوان یکی از کشاورزان این روستا سال‌هاست از این راه درآمدزایی می‌کنم و مخارج خانواده‌ام را درمی‌آورم اما در سال‌های اخیر و به‌خصوص امسال کشت این محصول کمر کل روستا را شکست.

وی ادامه داد: این روستا منبع تولید بهترین محصول سیب‌زمینی در اردبیل است و کیفیت آن بسیار بالاست و حتی قابلیت رقابت با محصولات سایر کشورها را دارد اما امسال ما کشاورزانی را از همین روستا داشتیم که هیچ میل و رغبتی برای برداشت محصولشان نداشتند و بنده هم به خاطر شرایط مالی مجبور به این کار شدم.

غفاری ادامه داد: از مسئولین انتظار می‌رود شرایط روستاهایی که صرفاً با این وضعیت کسب درآمد می‌کنند را در نظر بگیرند و با حمایت‌های لازم در این زمینه تولید این محصول را در این روستا پابرجا نگهدارند چراکه روستایی که صرفاً درآمدزایی با این راه دارد مستلزم حمایت‌های همه‌جانبه است.

وی اظهار کرد: فروش سیب‌زمینی به میزان یک هزار تومان برای هر کیلوگرم برای امسال اصلاً صرفه اقتصادی نداشت و حتی پول زمین اجاره‌ای ما را هم نتوانست درآورد درحالی‌که ما هرسال هم پول اجاره را می‌دادیم هم پول بذر را و هم بعد از هزینه کود و آب و موارد دیگر برای خودمان هم سرمایه‌ای برای فصل سرد سال نگه می‌داشتیم.

این روستایی گفت: اهالی این روستا با توجه به شرایط و وضعیت موجود نیاز به شغل دوم دارند تا بتوانند برای آینده خود توشه‌ اندکی داشته باشند و امسال متأسفانه بسیاری از روستائیان مجبور شدند به کار رانندگی و تاکسیرانی مشغول شوند.

محصول سیب‌زمینی این روستا قابلیت رقابت با کشورهای همسایه را دارد
دراین‌باره دشتبانی یکی از کارشناسان مسائل کشاورزی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در اردبیل اظهار داشت: روستای آقبلاغ آقاجان خان یکی از روستاهایی است که در توسعه بخش کشاورزی استان نقش شایانی ایفا کرده و تولید سیب‌زمینی این روستا قابلیت رقابت با کشورهای همسایه را دارد.

وی با اشاره به این‌که همکاری این روستا در اجرای طرح آبیاری نوین نیز بسیار حائز اهمیت است بیان کرد: تمامی کشاورزان در این روستا در اجرای این طرح همکاری کردند که این مسئله به‌عنوان یک اولویت اساسی و مهم برای ما است که می‌تواند در توسعه بخش کشاورزی نقش شایانی ایفا کند.

دشتبانی ادامه داد: قیمت پایین این محصول یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان این روستا است که در این زمینه نیاز است تا حمایت‌های لازم و تسهیلات موردنیاز برای کشاورزان تأمین شود و دغدغه و نگرانی این قشر تا حد امکان برطرف شود چراکه پیشرفت و پسرفت در این روستاها که صرفاً درآمدزایی مشترکی دارند بستگی به کسب درآمد آنان دارد که برای این روستا امسال اصلاً صرفه اقتصادی نداشت.

این کارشناس گفت: طبق آزمایش‌های به‌عمل‌آمده از خاک اراضی این روستا نیز مشخص‌شده که خاک مرغوبی دارد و تولید این محصول به دلیل مرغوبیت بالای این محصول در این روستا است.

بنابراین در روستایی مثل آقبلاغ آقاجان خان که صرفه اقتصادی روستائیان به تولید یک محصول بسنده کرده حمایت و همکاری مسئولین برای پیشرفت منطقه یک اولویت مهم و اساسی است چراکه در این زمینه بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند در پسرفت یک روستای آباد و توسعه‌یافته مثل این روستا نقش عکسی داشته باشد که سال‌ها برای رسیدن به وضعیت حاضر تلاش کرده‌اند.

کد خبر: ۴۵٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • السا IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      4 2
      عالی ست آقبلاغ