۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده کشور؛ سرما و شرایط اقتصادی ۲مانع بزرگ
بازار گزارش می‌دهد؛

روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده کشور؛ سرما و شرایط اقتصادی ۲مانع بزرگ

شاهرود- بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از رانش زمین، سیل و حتی آسیب‌های ناشی از زلزله موضوعی است که استان سمنان به‌خصوص در مناطق روستایی با آن دست‌به‌گریبان است، موضوعی که بنیاد مسکن به‌عنوان یکی از متوالیان آن آمادگی خود را برای جبران خسارات اعلام کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دو سال پیش بود که هم‌زمان با نوروز مردم حسین‌آباد کالپوش بارانش عجیب‌وغریب زمین غافل‌گیر شدند پس‌ازآن زلزله در همین منطقه و البته سیلاب در مناطقی مانند مهدی‌شهر و جنوب دامغان و سمنان سبب شد تا خسارات مسکن روستایی در استان سمنان ماه‌به‌ماه بیشتر شود.

بنیاد مسکن در ابتدای امر برای روستای حسین‌آباد کالپوش دو سایت جدید را در نظر گرفت تا در آن مردم خانه‌های تازه را بسازند مردم اما در برابر این تغییر  مکان روستا کمی واکنش نشان دادند و بدبینی نسبت به ساختن سد و رانش زمین در بین آن‌ها موجب شده بود تاکمی در مقابل تصمیمات مقاومت کنند.

تاخیر در ساخت خانه‌ها
به‌هرروی دولت آن‌ها را مجاب کرد تا خانه‌های جدید بسازند اما بعد از دو سال هنوز این خانه‌ها آمده نشده است این‌همه ماجرا نیست بلکه تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد در برخی دیگر از مناطق استان مانند مهدی‌شهر و دامغان نیز هنوز مردم به خسارات خانه‌های روستایی‌شان نرسیده‌اند.

ماحصل پیگیری مسئولان نیز به چند سفر مقامات عالی بنیاد مسکن و وزارت کشور و وزارت نیرو انجامید اما مردم همچنان منتظر هستند تا ببینند قرار است چه اقدامی درباره مسکن روستای تخریب‌شده‌شان انجام شود.

اعطای وام
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اعطای وام برای جبران خسارات، گفت: ٢٨ استان کشور طی سال گذشته تحت تأثیر بارندگی‌ها و سیلاب قرار داشتند و شاهد خسارات کلی و جزئی به ١۶٠ هزار واحد مسکونی روستایی بوده‌ایم.

محمدرضا شاملو افزود: درواقع طی بررسی‌ها مشخص شد که هشت هزار روستای کشور تحت تأثیر بارندگی‌ها دچار آسیب شده‌اند که در مجموعه بنیاد مسکن کشور برای رفع و جبران این خسارات در شهرها و روستاها یک هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

وی به تخریب خانه‌ها در روستای حسین‌آباد کالپوش در شهرستان میامی استان سمنان نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته ١۴ میلیارد تومان  برای تثبیت، پایداری و همچنین دیواره سازی روستا هزینه شده  و می‌طلبد مسئولان استانی و شهرستانی در تسریع آن بکوشند.

٢٨ استان کشور طی سال گذشته تحت تأثیر بارندگی‌ها و سیلاب قرار داشتند و شاهد خسارات کلی و جزئی به ١۶٠ هزار واحد مسکونی روستایی بوده‌ایم.

همراهی مردم
معاون بنیاد مسکن درباره همراهی مردم در راستای آواربرداری واحدهای مسکونی تخریب‌شده در روستاهایی مانند حسین‌آباد نیز تأکید کرد و گفت: عدم رضایت مردم نسبت به مطالعات اولیه مکان جدید روستای حسین‌آباد، درواقع مطالعات و روند بازسازی روستا را کند کرد.

شاملو افزود: پس از مطالعات ژئوتکنیک توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و مؤسسه زلزله‌شناسی و انجام گمانه‌زنی و کارشناسی‌های لازم زمین شهرک تأییدشده و ازآنجاکه منابع تسهیلات بلاعوض محدود است باید بلافاصله نسبت به جذب آن اقدام شود.

تخصیص اعتبارات
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن نیز معتقد است: در سال ۹۸ که روستاهای کشور آسیب دیدند بلافاصله پس از تخصیص به‌موقع اعتبارات لازم توسط دولت، بنیاد مسکن نسبت به بازسازی اقدام کرده است.

عزیز الله مهدیان درباره تأخیر و نارضایتی مردم به دلیل طولانی شدن روند ساخت خانه‌های جدید و تکمیل آن‌ها از فروردین‌ماه ۹۸ تاکنون، گفت: یکی از دلایل این تأخیر نیز مکان‌یابی و انتخاب زمین مناسب به‌منظور جابجایی واحدهای آسیب‌دیده در درون خودِ روستا بوده است.

وی درباره روند  واگذاری زمین به روستای حسین‌آباد بیان کرد: با تأیید پژوهشکده سوانح طبیعی، ۱۴ هکتار زمین در اختیار مردم قرارگرفته است.

کاهش مشکلات
معاون بازسازی بنیاد مسکن بیان کرد: علاوه بر کمک‌های دولت، بنیاد مسکن برای هر واحد آسیب‌دیده از محل کمک‌های مردمی هلال‌احمر ١٠ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت کرده است همچنین مبلغ ١٠ میلیون تومان نیز از محل اعتبارات منابع داخلی حساب ۱۰۰ به‌منظور کمک به آسیب دیدگان پرداخت شد تا بتوانند از مشکلاتشان بکاهند.

«بنیاد مسکن تا زمانی که همه واحدهای مسکونی آماده سکونت نشود در کنار مردم خواهد ماند» این جمله‌ای است که مسئولان بنیاد مسکن در قبال روستاهای تخریب‌شده به کار می‌برند.

بازسازی ۹۳ خانه
مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان اما معتقد است: بازسازی ۹۳ واحد مسکونی سایت روستای حسین‌آباد میامی در حال انجام است اما باید تأکید کرد که یکی از دغدغه‌ها و نگرانی مردم و بنیاد مسکن سرد شدن هوا با توجه به شرایط جوی منطقه، محسوب می‌شود که می‌تواند کار را مانند سال‌های قبل، با کندی روبرو کند.

مسئولان بنیاد مسکن اعلام می دارند که تا پایان کنار مردم ایستاده است

علیرضا فلاحی همچنان با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل کند شدن روند ساخت سار خانه‌ها در کالپوش افزایش قیمت‌ها و مشکلات اقتصادی است، تأکید کرد: این شاخص نیز متاسفانه سبب کندی درروند ساخت و ساز واحدهای مسکونی در سایت توسعه روستای حسین‌آباد شده که امیدواریم مساعدت خوبی برای رفع آن صورت گیرد.

تطویل روند عمرانی
مسئولان بنیاد مسکن اعلام می‌دارند که تا پایان کنار مردم ایستاده‌اند اما از سوی دیگر هم باید به مردم حق داد چرا که روند ساخت خانه‌های آسیب‌دیده آنقدر کند شده که اگر زمانی می‌شد در روستا خانه‌ای را متری دو میلیون تومان ساخت این روزها برای تکمیلش متری چهار میلیون تومان پول لازم است زیرا هزینه ساخت خانه و مصالح در روستا و شهر تفاوتی آنچنانی ندارند.

موضوع بعد در کنار تطویل کار و ناامیدی مردم، سرمای هوا در کالپوش است که معمولاً هفت ماه طول می‌کشد و آنقدر این برودت زیاد می‌شود که حتی سیمان و خاک هم یخ می زنند و زیر ده ها سانتی متر برف مدفون می‌گردند با این تفاسیر باید پذیرفت که امسال هم مردم نمی‌توانند تمام خانه‌های آسیب‌دیده را از نو بنا کنند و باید امیدشان به ۱۴۰۰ باشد.

کد خبر: ۴۵٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha