۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۳
انتقاد از نگاه منفی تیم اقتصادی دولت به بازارچه‌های مرزی/  ۱۹بازارچه مرزی غیر فعال داریم

انتقاد از نگاه منفی تیم اقتصادی دولت به بازارچه‌های مرزی/ ۱۹بازارچه مرزی غیر فعال داریم

مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متاسفانه تیم اقتصادی دولت آنقدر نگاه بالا اندیش منفی  دارد که به داد و ستدهای مرزی توجه نمی کنند و اصلا این معابر تجاری را به اصطلاح تحویل نمی گیرند.

فدا حسین مالکی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به راه‌های مقابله با تحریم‌ها از طریق تقویت بازارچه‌های مرزی گفت: ما سالیان سال است که نتوانستیم از ظرفیت بازارچه های مرزی خودمان به خوبی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: ما کشوری هستیم که بالاترین ظرفیت را برای دور زدن تحریم های داریم به ویژه در بخش بازارچه های مرزی و معابری تجاری مان.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ما ۳۹ بازارچه مرزی داریم که حدود ۲۰ عدد از آن نیمه فعال و ۱۹ عدد از آن کاملا غیر فعال است.

این نماینده مجلس اظهارداشت: متاسفانه دیپلماسی اقتصادی ما با کشورهای منطقه و همسایه کاملا ضعیف است و ما نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.در همین راستا ما وزیر امورخارجه و وزیر کشور را به فاصله دو هفته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت کردیم و تاکید داشتیم که این وزرا باید دیپلماسی اقتصادی را در روابط با کشورهای همسایه ایران رعایت کنند.

مالکی تاکید کرد: به واقع اگر دادستدی مرزی رخ دهد این طبیعی است که تحولی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر ۱۶ استان کشور با ۱۵ کشور همسایه است. لذا ما جز سه کشور دنیا هستیم که بالاترین مرزهای مشترک را با کشورها همسایه خود دارد.

وی با بیان اینکه ایران، روسیه و چین بیشترین مرزهای مشترک را با کشورها دارند، اظهارداشت: در حال حاضر چین از همین داد و ستدهای مرزی به توفیقات مهم اقتصادی دست پیدا کرده است. متاسفانه تیم اقتصادی دولت آنقدر نگاه بالا اندیش منفی  دارد که به داد و ستدهای مرزی اکتفا و توجه نمی کنند؛ و اصلا این معابر تجاری را جز اولویت خود قرار نداده و به اصطلاح تحویل نمی گیرند. نتیجه این رویکرد این بوده که ۱۳۹۳ قلم کالا با این استدلال که به تولید ضرر می رساند را به کشور ممنوع  و حتی در این زمینه از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم مصوبه گرفته‌ است. این جای سوال دارد که این کالاها چه ضرر دارند، چراکه این کالاها از جمله امور در دادو ستد مرزی هستند. و سوال دیگر این است که چرا این مسئله باید در شورای هماهنگی سران قوا بررسی و مصوب شود.

این نماینده مجلس بیان داشت: ظرفیت های بیشماری در بازارچه های مرزی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد که باید به خوبی به آنها توجه شود.

کد خبر: ۴۵٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha