۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
قیمت خرید زعفران اعلام شد
توسط رئیس شورای ملی زعفران؛

قیمت خرید زعفران اعلام شد

احتشام، رئیس شورای ملی زعفران حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام کرد.

به گزارش بازار، محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران در نشست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران ۱۶۰ میلیون ریال و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم نگین ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

رئیس شورای ملی زعفران افزود: در سال ۱۳۹۷ سطح زیرکشت زعفران در ایران ۱۱۱ هزار هکتار با تولید ۳۸۰ تن بود که از این میزان ۲۸۱ تن به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار صادر شد، همچنین در سال ۱۳۹۸ سطح زیر کشت زعفران در کل کشور به ۱۲۰ هزار هکتار رسید.

وی با بیان این موضوع که همچنین تولید این محصول درهمان سال به حدود ۴۵۰ تن افزایش یافت که از این میزان۲۷۰ تن به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار صادر شد، گفت: امسال سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۲۵ هزار هکتار است که هنوز میزان تولید و صادرات آن مشخص نیست.

رئیس شورای ملی زعفران در ادامه سخنان خود به علت عدم تعیین کننده قیمت بودن ایران در سطح جهانی اشاره و رقابت‌های گاه منفی بین صادرکنندگان در داخل کشور را دلیل این اتفاق خواند.

احتشام گفت: تعیین قیمت کف زعفران قبل از فصل برداشت آن در تصمیم گیری صادرکنندگان و کشاورزان نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با بیان این موضوع که تامین منابع مالی حوزه زعفران باید در دو بخش صورت گیرد، علت این اتفاق را هزینه عمده کشاورزان در دو بخش برداشت زعفران و جداسازی کلاله دانست.

رئیس شورای ملی زعفران ضمن بیان این نکته که زعفران یک محصول راهبردی برای استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی است، افزود: این ۲ استان ۸۷ درصد از زعفران کشور را تولید می‌کنند، بنابراین نیازمند حمایت هستند و باید از صادرات آن در کشورهای همسایه حمایت شود.

احتشام گفت: با افزایش نرخ ارز انتظار می‌رفت صادرکنندگان زعفران از این تغییر نرخ در کشور منتفع شوند؛ اما آن‌ها خود قیمت زعفران را در بازارهای هدف صادراتی کاهش می‌دهند در حالی که باید اسباب منتفع شدن کشاورزان از تغییر نرخ ارز را فراهم کنند.

رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر انجام تحقیقات بر روی فرآورده‌های زعفرانی و جلوگیری از خام فروشی زعفران، افزود: تحقق این مهم نیازمند منابع مالی است که پیشنهاد شورای ملی زعفران در این خصوص دریافت نیم درصد از ارزش صادرات زعفران از صادرکنندگان و اختصاص آن به شورا برای انجام تحقیقات است.

کد خبر: ۴۴٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha