۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
تلاش مجلس برای ایجاد مجمع سهامداران حقیقی
نایب رئیس مجلس عنوان کرد

تلاش مجلس برای ایجاد مجمع سهامداران حقیقی

قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با هشدار به مسببان ریزش بازار سرمایه و با تأکید بر اینکه مجلس و قوه قضائیه با اخلال‌گران نظام اقتصادی برخورد قاطع می‌کند، گفت: اقدام این شرکت‌های حقوقی ضد امنیت ملی بود و در صورت عدم حمایت آنها از بازار سرمایه مورد برخورد قاطع قرار می‌گیرند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (پنجشنبه، ۱۰ مهرماه) در نشستی با حضور فعالان حوزه بورس اعم از بانک‌های دولتی و خصوصی، فعالان حقوقی و حقیقی بازار، مسئولان سازمان بورس و وزارت اقتصاد و جمعی از کارشناسان حوزه بازار سرمایه گفت: بعد از ریزش های بازار حساسیت مجلس به بازار سرمایه بیش از پیش افزایش یافت.

صدور مجوزهای سبدگردانی تسریع شود
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره تصمیمات اتخاذ شده بعد از کارشناسی طی چند جلسه و برگزاری نشست های متعدد با فعالان حوزه بورس، اظهار داشت: تسریع در صدور مجوزهای سبدگردانی، حمایت از سهامداران حقیقی با تشکیل مجمع سهامداران حقیقی، تشکیل بازارگردان موثر اجباری برای هر سهم، اعطای تسهیلات با عنوان خرید و فروش سهام با ضمانت پرتفوی سهام، اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام، اصلاح قانون بازار سرمایه و حمایت حقوقی ها از بازار از جمله مواردی بود که درباره آن توافق حاصل شد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تسریع در صدور مجوزهای سبدگردانی عنوان کرد: سازمان بورس موظف است در بازه زمانی ۲ الی ۳ ماهه، مجوز کسانی که شرایط اولیه تأسیسه شرکت سبدگردانی را دارند صادر کند که این تأخیر نیز به دلیل استعلام از مراجع نظارتی است که مجلس تأکید دارد حداکثر زمانی که این موضوع ببرد تنها ۲ تا ۳ ماه باشد.

قاضی زاده هاشمی در ادامه با اعلام تدوین طرحی در مجلس تحت عنوان تشکیل مجمع سهامداران حقیقی به حمایت از این سهامداران تأکید و اظهار کرد: تشکیل مجمع سهامداران حقیقی با انتخاب هیأت مدیره ۷ نفره از سوی مردم و عضویت دو تن از اعضای شورای عالی بورس در آن، صدور مجوز آموزشگاه های بورس با تعریف استانداردهای آموزش، تعریف رشته تحصیلی دانشگاهی و ایجاد مدرسه بورس از مهم ترین راه های حمایت از سهامداران حقیقی است.

صداوسیما مکلف به تبلیغ و فرهنگ‌سازی در حوزه بورس می‌شود
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین در این طرح آمده است که روش انتخابات هیأت مدیره مجمع سهامداران حقیقی که هر سه سال برگزار می شود، به صورت مجازی بوده و هر فرد که کد بورسی دارد می تواند در آن شرکت کند همچنین برای این مجمع بودجه تعریف شده و کمیته های تخصصی ذیل آن تشکیل می شود ضمن اینکه در این طرح صداوسیما نیز مکلف شده تا بخشی از امکانات خود را در راستای آموزش و فرهنگ سازی اعم از تبلیغات موثر در اختیار این مجمع قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تشکیل بازار گردان موثر اجباری برای هر سهم بیان داشت: از امروز ایجاد بازار گردان برای همه شرکت ها اجباری شده و باید طبق دستورالعمل سازمان بورس به فعالیت بپردازند و این موضوع در رصد کامل این سازمان خواهد بود و مجلس نیز نسبت به آن حساس است.

قاضی زاده هاشمی همچنین با اشاره به اصلاح قانون بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به شرایط جدید بازر سرمایه و قدیمی بودن این قانون که در سال ۸۴ تصویب و در سال ۸۸ اصلاح شده، در حال تکمیل فرایند اصلاح در کمیسیون اقتصادی مجلس هستیم.

بانک‌ها باید بیش از پیش از سهام زیرمجموعه خود حمایت کنند
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در ادامه به اعطای تسهیلات با عنوان خرید و فروش سهام با ضمانت پرتفوی سهام اشاره و بیان کرد: با توجه به صدور مجوز جهت ورود منابع مالی بانک ها به بازار سرمایه، ۲ جلسه جداگانه با مدیران تمام بانک های دولتی و خصوصی برگزار شد که معاون بانکی و بیمه وزیر اقتصاد نیز در آن حضور داشت.

وی با اشاره به موضوعات پیگیری شده در این جلسات افزود: گزارشی از نحوه حمایت بانک ها از سهام زیرمجموعه خود ارائه شد که مورد قبول ما نبود چرا که وظیفه بانک ها بیش از این است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: معتقدیم اعطای تسهیلات جهت خرید و فروش سهام با ضمانت پرتفوی سهام باعث می شود بانک ها علاوه بر استفاده از منابع بانک جهت حمایت از سهام زیرمجموعه خود این منابع را با نرخ مناسب در اختیار مردم قرار دهند.

حجم انتشار اوراق بهادار کم است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم اضافه کرد: همچنین در شرایط اعطای تسهیلات توسط بانک ها به مردم عنوان خرید و فروش سهام نیز اضافه خواهد شد تا بانک ها برای این موضوع مشکل قانونی نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام اظهار داشت: این مهم به صورت ناقص انجام شده که تذکرات لازم به مسئولان ذیربط داده شد همچنین حجم انتشار اوراق بسیار کم بوده و هنوز همه نمادها این کار را انجام نداده اند.

قاضی زاده هاشمی در ادامه درباره حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه با توجه به مالکیت ۹۰ درصد بازار، افزود: جلسه مفصلی با حقوقی های بازار سرمایه داشته ایم و خیلی صریح مواضع مجلس را درباره عملکرد آنها متنقل کردیم.

نایب رئیس مجلس در ادامه با اشاره به دلایل شرکت های حقوقی درباره ریزش بازار یادآور شد: ریزش بازار به هیچ عنوان توسط نمایندگان مردم قابل قبول نیست و وقتی ۹۰ درصد مالکیت بازار سرمایه در اختیار شرکت های حقوقی و خصولتی است پس قطعا مقصر این اتفاق این شرکت ها خواهند بود که اگر روش آنها اصلاح نشود، مجلس به وظیفه نمایندگانی خود از مردم عمل خواهد کرد.

۹۰ درصد بازار تحت مالکیت شرکت‌های حقوقی است
وی در ادامه با بیان اینکه مالکیت ۹۰ درصدی بازار از سوی حقوقی ها باعث می شود همان ها تعیین کننده صعود و نزول بازار باشند، عنوان کرد: اقدام برخی از شرکت ها در ریزش های اخیر بازار سرمایه اقدام کاملا ضد امنیت ملی بود و امیدوارم مدیران عامل شرکت های خاطی را در دادگاه مفاسد اقتصادی در تلویزیون نبینیم.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: مجلس انقلابی تا آخر پیگیر شناسایی مسببان این اقدام ضد امنیت ملی خواهد بود و خوشبختانه در سامانه معاملات همه چیز ثبت است و سازمان بورس این اطلاعات را در اختیار مجلس قرار داده لذا این افراد باید هرچه زودتر با حمایت از بازار سرمایه خود را از اتهامات مبرا کنند.

نایب رئیس قوه مقننه در پایان با هشدار به شرکت های حقوقی بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با سرمایه های مردم بازی نکنید و مدیران شرکت هایی که از مردم نوسان گرفتند بدانند حتما با عملکرد انقلابی قوه قضائیه در برخورد با اخلال گران نظام اقتصادی و امنیت ملی روبرو می شوند و از آنجایی که مردم از مجلس انقلابی توقع اقدام انقلابی دارند، بهتر است این افراد هرچه سریع تر به وظایف خود عمل کنند.

کد خبر: ۴۴٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha