۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
رفتار ترامپ در مناظره «چاله میدانی» بود/ نوسانات بورس ارتباطی به مناظره ندارد
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

رفتار ترامپ در مناظره «چاله میدانی» بود/ نوسانات بورس ارتباطی به مناظره ندارد

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است نوسانات بازار بورس ارتباطی با مناظره بایدن و ترامپ ندارد.

جواد حیران نیا؛ بازار: اولین مناظره انتخاباتی امریکا بین جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رییس جمهور و کاندیدای حزب جمهوری خواه برگزار شد. مناظره ای که پر بود از  توهین های شخصی و برخوردهای  غیر سیاسی رییس جمهوری وقت امریکا و در نهایت زیر سوال رفتن قدرت وی به عنوان رییس جمهور.

ان بی سی نیوز در این زمینه نوشت: «ترامپ بارها در زمان اختصاص داده شده برای بایدن، اقدام به صحبت می کرد که رفتاری کاملا غیر سیاسی بود. او  مسایلی را مطرح کرد که نشان می داد قابلیت لازم برای مدیریت کشور را ندارد».

سی ان بی سی نوشت: «بایدن در تمامی مدت مناظره بسیار آرام  و راحت برخورد می کرد و توانست مدیریت خوبی روی رفتار و پاسخ های خود به ترامپ داشته باشد. مطالعات نشان داده است که ۵۵ درصد از مردم امریکا بر این باور هستند که بایدن در این مناظره قدرت بالاتری در مدیریت و رهبری امور از خود نشان داده است در حالیکه تنها ۴۰ درصد از مردم امریکا ترامپ را از این نظر برتر دانستند».

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی تفاوت این مناظره با مناظره های قبلی ریاست جمهوری در توهین های پی در پی، دروغ های پشت سر هم و ادعاهای بی اعتباری بود که ترامپ مطرح می کرد. از جمله این ادعاهای بی اعتبار می توان به سخنان مطرح شده توسط ترامپ علیه هانتر بایدن، پسر جو بایدن اشاره کرد که ترامپ مدعی شده است او از روسیه و اوکراین و چین میلیونها دلار پول دریافت کرده است. ادعایی که تا کنون اثبات نشده است و هیچ مدرک و سندی در مورد آن وجود ندارد.

بایدن در بخشی از مناظره خطاب به ترامپ گفت: «مساله این است که هرچه می گویی دروغی بیش نیست. ما مردم امریکا می دانیم که تو یک دروغگو هستی و نمی توان به سخنانت اعتماد کرد.»

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این مناظره پرداخته که در ادامه می آید.

*ارزیابی شما از مناظره نخست «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و «ترامپ» رئیس جمهور مستقر آمریکا چه بود؟
این مناظره به همان روالی که من فکر می کردم انجام شد. یعنی ترامپ با رفتاری «چاله میدونی» و «لات بازی» کاملا غیر حرفه ای عمل کرد. جو بایدن به جز در یک مورد که به ترامپ گفت صدایت را به بند یا «خفه شو» رفتاری حرفه ای داشت و خود را در تله ای که ترامپ برایش درست کرده بود گیر نیانداخت. ولی به نظر من این گونه مناظرات با شخصی مانند ترامپ وقت تلف کنی است.

 *برخی معتقد هستند که بایدن فراتر از چیزی که انتظار می رفت در مناظره ظاهر شد و ترامپ هم همان شخصیت همیشگی را داشت. ارزیابی شما چیست؟
بله، من با این ارزیابی موافقم. ترامپ همان ترامپ همیشگی بود. برخی از این ترس داشتند که جو بایدن از رفتار ترامپ عصبانی بشود و حرفی بزند که به ضررش تمام شود ولی این اتفاق نیفتاد و همانگونه که اشاره کردم بایدن حرفه ای عمل کرد و در دام ترامپ نیفتاد.

*یکی از محورهای مناظره نخست بحث مالیاتها بود. در حالی که ترامپ معتقد است مالیات ثروتمندان نباید افزایش پیدا کند چرا که باعث خروج سرمایه از آمریکا می شود ولی بایدن بر افزایش مالیات آنها تأکید دارد و راه ماندن سرمایه گذاران آمریکایی در این کشور را از رهگذر وضع مالیات بر سرمایه گذاران آمریکایی که سرمایه را به خارج منتقل می کند می داند. به نظر شما هر دو رویکرد چه تأثیری بر اقتصاد آمریکا می تواند داشته باشد؟
این موضوع بحثی است که اقتصاددانان سالها است در موردش نوشته اند و اظهار نظر کرده اند و جواب به این سؤال بستگی به این دارد که به چه نوع نظریه اقتصادی اعتقاد دارید.   اکثر سرمایه داران بزرگ و افراد طبقه ثروتمند در آمریکا برنامه مالیاتی ترامپ را می پسندند و بقیه مردم آنچه را که بایدن در موردش حرف زد را ترجیح می دهند. من به نظریه  «نشت اقتصادی» که مورد پسند ترامپ است علاقه ای ندارم. یعنی من به این عقیده ندارم که کمک دولت به شرکت‌های بزرگ از طریق کم کردن مالیاتهای آنها در عاقبت موجب بهره‌مندی طبقات متوسط یا پایین نیز می‌شود. تجربه آمریکا از زمان رییس جمهوری رونالد ریگان تا کنون این را ثابت کرده است.

*متعاقب مناظره نخست برخی بازارهای بورس مثبت شد و برخی منفی. یک دلیل می تواند این باشد که احتمال پیروزی بایدن افزایش یافت و شکست ترامپ نیز محتمل تر شد. با این ارزیابی موافق هستید؟
نوسانات در بازارهای بورس به دلایل مختلفی وابسته است و نمیتوان آن را فقط در چهار چوب احتمال پیروزی بایدن یا ترامپ بررسی کرد.  بازار بورس در آمریکا منطق خودش را دارد.

*به نظر شما تا چه اندازه طرفداران ترامپ وضعیت اقتصادی را به کرونا مرتبط خواهند کرد و آنرا به عملکرد اقتصادی ضعیف ترامپ پیوند نخواهند زد؟ چرا که خود ترامپ هم استدلال می کند که کرونا باعث وضعیت اقتصادی کنونی شده و نه عملکرد او.
رفتار طرفداران ترامپ شباهت به رفتار افراد یک  فرقه افراطی دارد که کورکورانه از رهبر فرقه دنباله روی می کنند. آنها استدلال ترامپ را که کرونا باعث وضعیت اقتصادی کنونی شده و نه عملکرد او قبول دارند و بر این عقیده اند که عملکرد ترامپ با توجه به شرایط کنونی کاملا مثبت بوده است.

کد خبر: ۴۴٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha