۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
بروکراسی اداری مانع بهره مندی از فرصت ترخیص درصدی کالا از گمرک
رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن صنایع همگن نیرو محرکه مطرح کرد

بروکراسی اداری مانع بهره مندی از فرصت ترخیص درصدی کالا از گمرک

قریب، رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن صنایع همگن نیرو محرکه بروکراسی اداری را مانع بهره مندی از فرصت ترخیص درصدی کالا از گمرک دانست.

به گزارش بازار، نوید قریب گفت: گمرک در اقدامی شایسته به منظور تسهیل در ترخیص کالا، ترخیص درصدی کالا را اجرایی کرده، اما بروکراسی طولانی اداری مانع بهره مندی از این فرصت است.

رئیس کمیته ارز و گمرک انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور افزود: بروکراسی پیچیده و طولانی اداری موجب شده تا برای بهره مندی از ترخیص درصدی کالا از گمرک، گمرک به وزارت مرتبط نامه نگاری می‌کند، آن وزارت خانه به خودروسازان و خودروسازان هم دوباره با سربرگ خود با وزارت خانه مکاتبه می‌کنند سپس وزارت خانه آن مکاتبه را با تایید سرپرست و یا معاون دوباره به گمرک ارجاع می‌دهد که این فرآیند دو تا سه هفته به درازا می‌انجامد و موجب می‌شود که بحث ترخیص درصدی کالا به صرفه نباشد.

افزایش هزینه تمام شده تولید با متوقف شدن کالا در گمرک
وی گفت: با متوقف شدن کالا در گمرک، تولیدکننده به علت طولانی شدن فرآیند حمل و نقل و این که خط تولید خود را نیز از توقف برهاند کالاهای ترخیص شده را به صورت هوایی حمل می‌کند تا زودتر به خط تولید برسد که این رویه هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهد.

قریب افزود: برخی از قطعات خودرو از ریز قطعاتی تشکیل شده که اگر همه ریز قطعات از گمرک ترخیص نشود آن قطعه و کالای نهایی ساخته نمی‌شود و به دست خودروساز نمی‌رسد که موجب می‌شود خودرو به صورت ناقص تولید شود.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها برای حل این مشکل، مشخص شدن بازه تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است تا تولیدکننده براساس آن برای ثبت سفارش، سفارش گذاری و موجودی اموال خود را در گمرک برنامه ریزی کند، اما وقتی بازه تخصیص ارز از دو ماه فراتر می‌رود از آن جا که کالاها پشت سرهم وارد می‌شود در این جا تلاش گمرک هم سودی نخواهد داشت، زیرا تسهیل گری در این باره نیازمند مجوز وزارت صمت و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

گمرک ایران برای واحدهای تولیدی که در خصوص اخذ کد رهگیری ارز از بانک مشکلاتی دارند امکان ترخیص کالا به صورت درصدی را فراهم کرده است.

کد خبر: ۴۴٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha