۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
مناظره نخست بدترین مناظره تاریخ آمریکا بود/ شباهت با مناظره ترامپ و کلینتون
رسانه های آمریکایی گزارش دادند؛

مناظره نخست بدترین مناظره تاریخ آمریکا بود/ شباهت با مناظره ترامپ و کلینتون

با وجود اینکه این مناظره به عنوان بدترین مناظره تاریخ امریکا معرفی شده است ولی بررسی ها نشان می دهد در سال ۲۰۱۶ هم ترامپ با همین شیوه مناظره کرده است. او تلاش می کند با توهین و بیان مسایل بی پایه و اساس اذهان عمومی را از واقعیتهای جامعه و ضعف های خود منحرف کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اولین مناظره انتخاباتی امریکا در شرایطی برگزار شد که به گفته سی ان ان ترامپ بدترین رفتار حرفه ای در طول تاریخ مناظرات ریاست جمهوری را از خود نشان داد و این مناظره انتخاباتی، بدترین مناظره ای بود که در طول تاریخ امریکا برگزار شده است.

این رسانه ترامپ را عامل اصلی از بین رفتن جایگاه قدرتمند امریکا در عرصه بین الملل معرفی کرد. سی ان بی سی در این زمینه نوشت: «در طول مناظره ترامپ به طور مداوم در زمان صحبت بایدن، صحبت را شروع می کرد و حتی زمانی که مجری برنامه هم صحبت می کرد او بارها به میان صحبتهای او می آمد. این کار ترامپ به اندازه ای زیاد شده بود که مجری رسما از او خواست به قانون مناظره احترام بگذارد ولی این درخواست هم کارساز نبود. در همین زمان بود که مجری این مناظره تلویزیونی از او سوال کرد:« آیا شما به قوانین احترام نمی گذارید؟» سوالی کلیدی که این روزها بارها در مورد رفتارها و سیاستهای ترامپ پرسیده می شود.»

در مورد نژادپرستی ترامپ و برتر دانستن سفیدپوستان از او سوال شد ولی پاسخی قطعی به این سوال داده نشد. ترامپ در پاسخ به این مساله گفت: «گروه پسران با افتخار  آماده باشید». بسیاری از رسانه های آمریکایی این سخنان ترامپ را به معنای حمایت وی از سفید پوستان و تایید مساله نژادپرستی دانستند. مساله ای که می تواند بخش زیادی از آرای  رنگین پوستان امریکایی را از بین ببرد.

بایدن در این مورد گفت: «در صورتی که من به عنوان رییس جمهور انتخاب شوم، نه تنها رییس جمهور طرفداران حزب دموکرات هستم بلکه رییس جمهور تمامی مردم کشورم هستم  و حقوق تمامی امریکایی ها اعم از سفید و سیاه و رنگین پوست را مد نظر قرار می دهم.»

مالیات ۷۵۰ دلاری ترامپ در هر سال
یکی از مسایلی که در این مناظره مطرح شد، پرداخت مالیات توسط ترامپ بود. طبق گزارش منتشر شده توسط نیویورک تایمز ترامپ در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است که این مبلغ برای فردی که در زمره ثروتمندترین افراد امریکا است، رقم بسیار پایینی است. ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت ۷۵۰ دلار مالیات در سالهای مورد بحث را می پذیرد یا خیر گفت: «این اطلاعات نادرست است و من در این سالها میلیونها دلار مالیات پرداخت کردم.»

او هیچ رقمی در این مورد ارایه نداد و مدارکی که بتواند ادعایش را ثابت کند را هم در اختیار رسانه ها قرار نداد. این در حالیست که بایدن اطلاعات مالیاتی خود را در هفته قبل از انتخابات منتشر کرده بود و مشخص شد که او در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۰۰ هزار دلار مالیات پرداخت کرده است و این مالیات برای کسب درآمدی بالغ بر ۹۸۵ هزار دلار بود.

بررسی ها نشان داده است هم اکنون در رقابتهای انتخاباتی بایدن از ترامپ پیشی گرفته است و ۵۱ درصد از مردم اعلام کرده اند بایدن را به عنوان رییس جمهور انتخاب خواهند کرد در حالیکه تنها ۴۳ درصد حامی ترامپ هستند. طرفداری زنان از ترامپ هم  کاهش یافته است. طبق گزارشهای موجود در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری ۶۲ درصد از زنان طرفدار ترامپ بودند ولی هم اکنون کمتر از ۴۰ درصد از زمان حامی او هستند. دلیل کاهش طرفداری از او هم سیاستهای  زن ستیزانه او بود. البته انتشار پرونده های فساد ترامپ در سالهای گذشته هم در از بین رفتن اعتماد زنان به ترامپ تاثیر گذار بود.

ترامپ به همین روش مناظره می کند
موضوع دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که در رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ هم ترامپ با همین روش با هیلاری کلینتون مناظره کرده بود. مساله عدم پرداخت مالیات توسط او در همان سال هم مطرح شد و ترامپ با اتهام زنی های بی مورد سعی کرد تا اذهان عمومی را منحرف کند.

واشنگتن پست در این زمینه نوشت: «وضعیت امسال با وضعیت سال ۲۰۱۶ یک تفاوت اساسی دارد. در سال ۲۰۱۶ مردم در مقابل یک سرمایه دار امریکایی قرار داشتند که تصور می کردند می تواند همانطور که ثروت خود را مدیریت کرده است، اقتصاد کشور را هم مدیریت کند. در آن زمان تجربه مدیریت او در عرصه سیاسی مشخص نبود و به همین دلیل توانست در رقابتهای انتخاباتی پیروز شود ولی این بار مردم تجربه زندگی در دوره ریاست جمهوری ترامپ را دارند. او فردی است که تمامی این چهار سال را با همین رفتار غیرمسولانه و غیر حرفه ای گذرانده است و روابط امریکا را با شمار زیادی از کشورهای دنیا تضعیف کرده است. او جایگاه امریکا را در سطح بین الملل تخریب کرد و نتوانست قدرت کشور را افزایش دهد. به همین دلیل است که انتخاب او برای دور دوم ریاست جمهوری بسیار بعید است.»

 این دیدگاه مخصوص واشنگتن پست نبود. بعد از اتمام مناظره ریاست جمهوری ترامپ و بایدن، مجری شبکه سی ان ان خطاب به مردم این کشور گفت: «این رییس جمهوری بود که چهار سال کشور را اداره کرد و نتیجه مدیریتش هم شرایط کنونی اقتصاد و جامعه امریکا است. افزایش تنش های اجتماعی و اعتراضات مردمی و بحران هایی که سلامت و بقای مردم را هدف قرار داده است. آیا شما می خواهید او چهار سال آینده هم رییس جمهور آمریکا باشد؟»

کد خبر: ۴۴٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha