۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
شگرد جدید کلاهبرداری در فضای مجازی- انتخاباتی+ عکس
طرفدار عضو کن، جایزه بگیر

شگرد جدید کلاهبرداری در فضای مجازی- انتخاباتی+ عکس

اردبیل - این روزها و درآشفته بازار فضای مجازی، هستند بسیاری از افرادی که با ترفندهای مختلف اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند؛ مخصوصا حالا که بحث انتخابات هم در این فضا داغ شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، این روزها و درآشفته بازار فضای مجازی، هستند بسیاری از افرادی که با ترفندهای مختلف اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند؛ مخصوصا این روزها هم که مباحث انتخاباتی در این فضا داغ شده است، کلاهبرداران به شیوه های ویژه و متناسب با این فضا روی آورده اند.

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که این روزها در اردبیل و البته بسیاری از استان‌های کشور نیز رواج پیداکرده، قرار دادن جایزه میلیونی برای افرادی است که بتوانند تعداد مشخصی اعضاء، برای یک کانال یا گروه تلگرامی عضو کنند.

این روش کلاهبرداری به‌ویژه در روزهای نزدیک به انتخابات مجلس که طرفداران کاندیداها در جهت تبلیغ کاندیدای خود در حال عضوگیری برای گروه‌های خودشان هستند، بیشتر شده و سودجویان از فرصت به‌دست‌آمده بیشترین استفاده را می‌کنند.

در این روش ادمین کانال‌ها پس از عضوگیری کاربر، در نوبت بودن را، بهانه عدم پرداخت جایزه معین‌شده می‌کنند و پس از  جلب اعتماد و البته سوءاستفاده از سطح آگاهی کاربر، پیشنهاد می‌کنند که در صورت واریز مبلغی از سوی کاربر می‌توانند با استفاده از سهمیه خودشان، نوبت واریز مبلغ جایزه را به کمتر از ۲۴ ساعت برسانند.

در همین خصوص خبرنگار ما، با عضویت دریکی از این گروه‌ها و عضو کردن تعدادی کاربر که حتی به تعداد مشخص‌شده هم نمی‌رسید، با همین جواب و درخواست از سوی ادمین کانال روبه‌رو شد.

نکته جالب در این میان این بود که با درخواست خبرنگار ما، مبنی بر برداشتن ۹۰۰ هزار تومان از سوی ادمین کانال از جایزه یک‌میلیون تومانی و دادن تنها ۱۰۰ هزار تومان به او، هیچ جوابی از سوی ادمین داده نشد.

با وجود اینکه برای خیلی ها مشخص است که ادمین های این کانالها به دنبال کلاهبرداری هستند، اما متاسفانه افرادی هم هستند که به سادگی در دام آنها میفتند.

در همین خصوص قهرمان طالع رئیس پلیس فتای استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه این اقدام جرم محسوب می شود گفت: در صورت وجود شاکی خصوصی موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری می شود.

وی اظهار کرد: پلیس فتا بر حسب ماموریت های ذاتی و محوله خود به صورت عام، فضای مجازی را رصد می کند و هرگونه جرایم و موارد مغایر با قوانین و موازین تعیین شده را احصاء کرده و به مراجع قضائی اعلام می کند.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل با اشاره به قرار گرفتن در ایام انتخاباتی گفت: همشهریان ضمن حفظ هوشیاری، از عضویت در گروه های ناشناس و ارسال اطلاعات شخصی و حساب های مالی به افراد غریبه جدا خودداری کنند و به هیچ عنوان محتوای کذب و شایعات موجود در فضای مجازی را باز نشر نکنند.

البته شاید در وهله اول اتفاقات این‌چنینی به‌زعم بسیاری از افراد خنده‌دار باشد اما هستند بسیاری از شهروندانی که با همین روش ساده و اعتماد به‌طرف مقابل متضرر می‌شوند.

کد خبر: ۴٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha