۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
صنعت گردشگری کرمان در آستانه نابودی؛ خبری از بیمه بیکاری نیست
کرونا گردشگری را تخته کرد

صنعت گردشگری کرمان در آستانه نابودی؛ خبری از بیمه بیکاری نیست

کرمان- رکود بی سابقه در صنعت گردشگری کرمان هزاران نفر را بیکار کرده و صنعت گردشگری در آستانه نابودی قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: قبل از شیوع کرونا مهمترین و پایدارترین عرصه برای سرمایه گذاری اقتصادی در کرمان صنعت گردشگری بود اما از بهمن ماه سال ۹۸ تا کنون تعداد گردشگرانی که وارد  استان کرمان شده اند به عدد ۱۰۰ هم نمی رسد. صدها هتل و مهمانپذیر با مرخص کردن کارکنانشان در رکود کامل فرو رفته اند و میلیاردها تومان خسارت روی دست بخش گردشگری مانده است.

در این میان عدم حمایت از نیروهای بیکار به خصوص در هتل ها و مراکز بومگردی سرمایه های قابل توجهی که در پسا کرونا می توانند موجب احیای این صنعت شود را به باد داده است و موجب شده تمامی سرمایه نیروی انسانی نیز در این بخش از دست برود و وضعیت در چشم انداز اقتصادی استان وضعیت نا مشخصی دارد.

بازار کسب کارهای در بخش گردشگری خوابیده است نه خبری از فروش صنایع دستی است و نه از مسافر، بسیاری بیکار و در کنج خانه هایشان نشسته اند و برخی هم تغییر شغل داده اند

بازار کسب و کارها در بخش گردشگری خوابیده است نه خبری از فروش صنایع دستی است و نه از مسافر، بسیاری بیکار و در کنج خانه هایشان نشسته اند و برخی هم تغییر شغل داده اند.

حمایت های دولتی هم به بیمه بیکاری محدود شده که وقتی پای درد دل فعالان این بخش بنشینید می بینید که اکثرا همین حقوق اندک را هم دریافت نکرده اند.

خسارت های سنگین به فعالان گردشگری جبران نشد
طومار گردشگری چنان در هم پیچیده شده است که به نظر نمی رسد به این زودی ها بتوان خسارت های میلیاردی را جبران کرد.

در استان کرمان به دلیل عدم وجود زیر ساخت های اسکان گردشگران در مناطق محروم و دور افتاده میراث فرهنگی به سمت توسعه و راه اندازی مراکز بومگردی حرکت کرد و با پرداخت وام هایی مردم مناطق گردشگری را به سمت راه اندازی واحدهای بومگردی سوق داد.

اقساط سنگین کمر بومگردی را شکست
در استان کرمان با هفت اثر ثبت جهاتی ۳۲۵ واحد بومگردی ایجاد شد اما ماه‌هاست این واحدها که اکثرا با وام و اقساط سنگین راه اندازی شده اند تعطیل هستند و در حالیکه درآمد نداشتند اقساط وام ها و قبض های آب و برق و گاز کمر فعالان گردشگری را خم کرده است.

حامد لنگری زاده مسئول واحد بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ۳۲۵ واحد گردشگری در مناطق مختلف استان وجود دارد و با توجه به گستردگی استان در فصول مختلف سال این واحدها فعال بوده و گردش مالی قابل قبولی داشتند اما در ماههای اخیر در ابتدا با گران شدن بنزین و سهمیه بندی سوخت خودرو از میزان سفرها در استان کاسته شد و در نهایت با شیوع کرونا بسیاری از این واحدها حتی یک مسافر هم نداشته اند.

وی گفت: این افراد اکثرا با وام های ۱۰۰ میلیونی با بازپرداخت چهار ساله وارد این حرفه شده اند و حالا توان پرداخت اقساط را هم ندارند و اقامتگاه‌ها تعطیل شده است.

این افراد اکثرا با وام های ۱۰۰ میلیونی با بازپرداخت چهار ساله وارد این حرفه شده اند و حالا توان پرداخت اقساط را هم ندارند و اقامتگاه ها تعطیل شده است

لنگری زاده ابراز امیدواری کرد که با مساعدت بانک های عامل اقساط وام ها به تعویق درآید که اگر این امر رخ ندهد ضرر فعالان گردشگری مضاعف خواهد شد.

محمد شریف یکی از مدیران این واحدهای بومگردی است که به خبرنگار بازار گفت: تمام نیروها را مرخص کرده ام در حالیکه قبلا ۲۰ نفر در این واحد کار می کردند الان خودم از تجهیزات موجود در بومگردی نگهبانی می دهم و همه را مرخص کردم.

بیمه بیماری برقرار نشده است
وی افزود: برای اکثر این کارگران درخواست  بیمه بیکاری کردیم اما هنوز هیچ مبلغی به ان ها پرداخت نشده است و هیچ چشم انداز مثبتی هم پیش رو قرار ندارد.

وی گفت: سال قبل هزاران نفر در مرکز ما اقامت کردند اما امسال حتی یک نفر در واحد را هم نزده است اما بانکها ضمن تماس با ضامنهای بانکی تهدید می کنند در صورتیکه پرداخت نکنیم وثیقه را اجرا می گذارند.

شریف افزود: نیروهایی که آموزش دیده بودند از چرخه گردشگری خارج شدند و در بخشهای دیگر مشغول به کار شده اند و بعد از کرونا برای تامین نیرو هم مشکل خواهیم داشت.

رئیس انجمن حرفه‌ای بوم‌گردی‌های استان کرمان در گفتگو با بازار هشدار داد در صورتیکه برای رفع مشکلات چاره اندازی نشود بعد از کرونا دیگر جایی برای اقامت مسافران وجود نخواهد داشت.

بانکها ضمن تماس با ضامن های بانکی تهدید می کنند در صورتیکه پرداخت نکنیم وثیقه را اجرا می گذارند

علی ابراهیمی بیان کرد: حال صنعت گردشگری در استان کرمان خوب نیست و کسی هم سراغ آن ها را نمی گیرد.

وی ادامه داد: استان کرمان رتبه دوم واحدهای بومگردی را دارد و خسارت هم بسیار قابل توجه است و هزاران نفر بیکار شده اند.

ابراهیمی گفت: ۹۰ درصد واحدها تعطیل هستند و ۱۰ درصد باقیمانده هم به زحمت خود را سرپا نگاه داشته اند هم اکنون فصل سفر به شهداد است اما خبری از ورود مسافر به این منطقه نیست.

باقیمانده واحدهای بومگردی به زودی تعطیل می شوند
وی اوج گیری دوباره کرونا را بسیار تاسف بار دانست و گفت: به نظر می رسد ۱۰ درصد باقیمانده واحدهای گردشگری نیز به زودی تعطیل می شوند.

برخی از فعالان گردشگری در کرمان بحث پیش فروش خدمات گردشگری را برای پسا کرونا برای کمک به واحدهای گردشگری مطرح کرده اند که می تواند راه نجاتی برای صنعت گردشگری باشد.

در این میان دولت با سکوت کامل خسارت دیدگان گردشگری را به حال خود رها کرده است.

کد خبر: ۴۴٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha