۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
علیرغم فشارهای اقتصادی تولید ماهانه فولاد ایران ۱۴.۶ درصد رشد کرد
طبق گزارش منتشر شده توسط اتحادیه جهانی فولاد؛

علیرغم فشارهای اقتصادی تولید ماهانه فولاد ایران ۱۴.۶ درصد رشد کرد

ایران دهمین تولید کننده بزرگ فولاد در دنیا است و در ماه های اخیر توانسته است این جایگاه خود را حفظ کند. این در حالیست که در ماه های اخیر شدیدترین فشارهای اقتصادی علیه ایران وضع شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: اتحادیه جهانی فولاد هر ماه گزارشی در مورد میزان تولید فولاد در ۶۴ کشور بزرگ تولید کننده فولاد در دنیا ارایه می دهد. گزارشهایی که مرجع اصلی تهیه داده های قابل تایید برای مطالعات اقتصادی و صنعتی است.

طبق گزارش ارایه شده در ماه های اخیر، ایران در طول دوره کرونا نه تنها افتی در میزان تولید ماهانه فولاد خود تجربه نکرده است، بلکه تولید فولاد در این کشور روند افزایشی هم داشت. این گزارش نرخ رشد تولید فولاد ایران در ماه جولای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را برابر با ۱۱ درصد و نرخ رشد ماهانه تولید فولاد ایران در ماه اوت را برابر با ۱۴.۶ درصد اعلام کرده است.

جالب این جاست که  افزایش تولید فولاد ایران در یک سال اخیر در شرایطی اتفاق افتاده است که کشور تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار دارد و فشارهای زیادی از طرف امریکا حتی روی صنعت فولاد وارد شده است.

نشریه استیل بولتن در مورد  وضعیت صنعت فولاد ایران در ماه اوت نوشت: «علیرغم تمامی فشارهای اقتصادی و تحریم هایی که امریکا علیه اقتصاد ایران و صنعت فولاد وضع کرده است، این کشور توانست ۲.۴ میلیون تن فولاد در هشتمین ماه سال جاری میلادی تولید کند که نسبت به اوت سال  قبل ۱۴.۶ درصد رشد داشت. حجم فولاد تولید شده در ایران در هشت ماه اول سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۸.۶ میلیون تن بود و ایران توانست رشد ۱۱.۳ درصدی تولید فولاد را  نسبت به هشت ماه اول سال قبل شاهد باشد.»

ایران دهمین تولید کننده فولاد دنیا
بر مبنای گزارش ارایه شده توسط اتحادیه جهانی فولاد، ایران دهمین تولید کننده فولاد در ماه اوت سال جاری بود و جایگاه این کشور طی یک سال اخیر بی تغییر باقی مانده است. در جایگاه نهم این فهرست برزیل قرار دارد که ۱۹.۷۷ میلیون تن فولاد در هشت ماه اول امسال تولید کرد و در جایگاه یازدهم کشور ویتنام قرار دارد و ۱۵.۳۹ میلیون تن فولاد را وارد بازار جهانی کرده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط این اتحادیه  ۶۴ کشور بزرگ فولادساز دنیا در فاصله ماه های ژانویه تا اوت سال جاری ۱.۱۸ میلیارد تن فولاد تولید کردند و حجم فولاد تولیدی این کشورها نسبت به قبل ۴.۲ درصد بیشتر شده است. این اتحادیه حجم فولاد تولیدی دنیا در ماه اوت را برابر با ۱۵۶.۲ میلیون تن اعلام کرد که با رشد ۰.۶ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

 از دیگر کشورهایی که در این ماه رشد تولید را تجربه کرده است می توان به ترکیه اشاره کرد. این کشور همسایه ایران در ماه اوت ۳.۲ میلیون تن فولاد تولید کرد و حجم فولاد تولیدی این کشور نسبت به سال قبل ۲۲.۹ درصد افزایش داشته است.

کدام کشورها در ابتدای فهرست بودند
چین بزرگترین فولادساز دنیا است و در ماه اوت امسال هم جایگاه اول به این کشور پهناور آسیایی اختصاص داشت. این کشور تنها کشور دنیا است که توانسته از بحران کرونا رهایی یابد و در فصل دوم سال جاری رشد را تجربه کند. فعالیتهای صنعتی و تولیدی در چین با حداکثر ظرفیت از سر گرفته شده است و شاید همین مساله بتواند دلیل افزایش بالغ بر ۸ درصدی تولید ماهانه فولاد چین در هشتمین ماه امسال را توجیه کند.

آمارها نشان می دهد در ماه اوت امسال ۹۴.۸ میلیون تن فولاد توسط چین تولید شد و این  کشور افزایش ۸.۴ درصدی تولید را تجربه کرد. هر ساله چین نیمی از فولاد دنیا را تولید می کند که بخش زیادی از این فولاد در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اجرای طرح های توسعه زیرساختی در کشور چین که برنامه های آنها اخیرا ارایه شده است، میزان مصرف فولاد در این کشور رشد می کند و سهم بیشتری از فولاد تولیدی کشور وارد بازار مصرف داخلی می شود.

هند در این رده بندی جایگاه دوم را دارد ولی فاصله حجم فولاد تولیدی ماهانه این کشور با چین بسیار زیاد است. در هشتمین ماه امسال هند ۸.۵ میلیون تن فولاد را وارد بازار مصرف کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۴ درصد کاهش داشت. تولید فولاد در کشور ژاپن در این ماه ۲۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۶.۴ میلیون تن رسید و حجم فولاد تولیدی در کره جنوبی بعد از کاهش ۱.۸ درصدی نسبت به سال قبل در مرز ۵.۸ میلیون تن قرارگرفت.

اروپا و امریکا چقدر فولاد تولید کردند
در ماه اوت امسال آلمان ۲.۸ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به سال قبل ۱۳.۴ درصد کاهش داشت. در قاره سبز به جز ایتالیا که افزایش ۰.۹ درصدی تولید فولاد ماهانه را تجربه کرده است، دیگر کشورها شاهد کاهش تولید بودند.

امریکا هم که این روزها درگیر همه گیری کرونا و بحران های اقتصادی ناشی از آن است در ماه اوت سال جاری افت ۲۴.۴ درصدی تولید را شاهد بود. این کشور توانست ۵.۶ میلیون تن فولاد وارد بازار مصرف بکند. اتحادیه جهانی فولاد پیش بینی کرد صنعت فولاد امریکا سال سختی را در پیش داشته باشد زیرا تاثیر بحران کرونا روی اقتصاد این کشور بسیار زیاد است و صنعت فولاد هم از این قاعده مستثنی نیست.

کد خبر: ۴۴٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha