۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
رزم حسینی: سفره‌های مردم هر روز خالی‌تر شده است
سکاندار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت کار خود را آغاز کرد

رزم حسینی: سفره‌های مردم هر روز خالی‌تر شده است

با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی علیرضا رزم‌ حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت از روز هشتم مهرماه سال جاری کار خود را در این وزارتخانه رسما آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، از ۲۲ اردیبشهت ماه سال جاری به دنبال برکناری رضا رحمانی وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان تامین کننده کالاهای اساسی مردم تاکنون بدون وزیر اداره می شد تا اینکه با رای اعتماد نمایندگان وزیر جدید صمت کار خود را از امروز (سه شنبه) در این وزارتخانه آغاز کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از برکناری رضا رحمانی، حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت منصوب کرد.

حسن روحانی در حکم حسین مدرسی خواستار «مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار» ایران از سوی سرپرست وزارت صنعت شد.

حسین مدرس خیابانی، پیش از این انتصاب، قائم‌مقام رضا رحمانی در وزارت صنعت بود. وی همچنین پیشتر ریاست هیئت‌ مدیره گروه تراکتورسازی ایران، مدیرعاملی شرکت فولاد خوزستان و مدیرعاملی و عضو هیئت ‌مدیره شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری مهراقتصاد ایرانیان را برعهده داشته است.

با معرفی مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس در بررسی صلاحیت وی به مدرس خیابانی رای اعتماد ندادند.

پس از اینکه «حسین مدرس خیابانی» رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را برای پست وزارت صنعت معدن و تجارت کسب نکرد؛ رئیس جمهور روز ۲۵ مرداد ماه سال جاری در حکمی «جعفر سرقینی» را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

سرقینی با این حکم جایگزین مدرس خیابانی در وزارت صمت شد. مدرس خیابانی ۱۵ ماه به عنوان قائم مقام  وزارت صمت فعالیت داشت که سه ماه آخر آن پس از برکناری رضا رحمانی به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه فعالیت کرد.

سرقینی از ابتدای دولت تدبیر و امید تا بهمن ۹۸ به عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کرد، اما در آن زمان از سوی رحمانی وزیر وقت صمت کنار گذاشته شد و به شرکت آسکوتک از شرکت های زیرمجموعه ایمیدرو رفت.  

همزمان با سرپرستی سرقینی در وزارت صمت اول مهرماه سال جاری حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای، علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

پیشتر علیرضا رزم حسینی در دی ماه ۹۷ با حکم وزیر کشور به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شده بود، همچنین استاندار استان کرمان در دولت یازدهم و سال ابتدایی دولت دوازدهم از سوابق اجرایی وی در دولت دکتر حسن روحانی است.

رزم‌حسینی طی سال‌های جنگ ایران و عراق در عملیات‌های امام مهدی در سال ۵۹ در جبهه سوسنگرد و عملیات ثامن الائمه، بیت‌المقدس، فتح‌المبین، رمضان، بدر و خیبر حضور داشته‌ است.

وی از بنیان‌گذاران مهندسی مخابرات عملیات جنگ در جبهه‌های جنوب بود و از هم‌رزمان سرداران احمد کاظمی، حسین خرازی، احمد متوسلیان و هم‌رزم و دوست حسن باقری بوده‌ است.

رزم حسینی قائم‌مقام فرمانده لشکر۴۱ ثارالله کرمان (قاسم سلیمانی) و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران جنگ بود و در عملیات خیبر جانباز شد و نشان فتح نیز از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به وی اعطا شده است.

خوشبختانه در پایان جلسه امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم در مجلس با بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با ۱۷۵ رای موافق ۸۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نمایندگان حاضر در صحن مجلس به وزیر صمت رای اعتماد دادند.

بر اساس ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی مجلس در اولین جلسه بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی و اخذ رای اعتماد نمایندگان مخالف و موافق برنامه های خط مشی و اصول کلی وزیر مورد نظر مورد بررسی قرار میگیرد تا پس از رای گیری نسبت به رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت اقدام شود.

با رای اعتماد نمایندگان مردم به رزمحسینی برای تصدی وزارت صمت، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم دولت و وزیر صنعت بتوانند در حد توان مشکلات مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت را حل کنند.

«محمدباقر قالیباف» افزود: کابینه دولت تکمیل شد و این وزارتخانه هم در این شرایط برای حل مشکلات مردم بسیار مهم و تأثیرگذار است. امیدواریم دولت و وزیر صنعت بتوانند جوابگوی باری باشند که مجلس بر دوش‌شان گذاشت.

وی اظهار داشت: امیدوارم وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در حد توان مشکلات خود را با کمک مجلس حل کند و وضعیت را سامانی کند.

قبل از اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی علیرضا رزم حسینی در دفاع از برنامه های خود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین کالاهای اساسی و ضروری مردم، در اولویت است، گفت: امروز شرمنده مردم هستیم، زیرا سفره‌های مردم هر روز خالی‌ترشده است؛ با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها در جهت تامین کالاهای اساسی و ضروری تلاش می‌شود.

وی افزود: تنظیم بازار با همکاری اصناف و بازاریان، اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، ایجاد شبکه‌های کارآمد توزیع کالا و حذف واسطه‌ها و دلالان و پیگیری طرح شناسه کالا برای کالاهای بادوام و نیمه ‌دوام، از برنامه‌ها و اولویت‌ها در حوزه بازرگانی داخلی خواهد بود.

وی خاطرنشان ‌کرد: پذیرش مسوولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط دشوار کنونی اقتصادی و مواجهه با ویروس منحوس کرونا، بسیار سنگین است و در این راستا، دو برنامه اصلی مبتنی بر برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی وزارت صنعت تهیه شده است.

وی در ادامه به برنامه‌های خود در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: اکنون در شهرک‌های صنعتی کشور، واحدهایی با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و یکی از برنامه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های خالی این واحدهاست.

وزیر صمت خاطرنشان‌ کرد: احیای واحدهای تعطیل شده و راکد با عنایت به تجربه موفق راه‌اندازی کلینیک‌های صنعتی و مشاوره‌ای در استان خراسان رضوی، در دستور کار خواهد بود.

وی، همچنین بر تامین به موقع و آسان مواد اولیه واحدهای صنعتی و پشتیبانی از واحدهای فناور و دانش‌بنیان در راستای حمایت و تقویت جوانان، به عنوان برنامه دیگر خود اشاره کرد.

رزم حسینی به بازار خودرو نیز اشاره کرد و افزود: در صنعت خودرو انحصار وجود دارد، رقابت‌پذیری نیست و قیمت تمام‌شده و هزینه‌های سربار آن بالاست.

وزیر صنعت ادامه ‌داد: وابستگی برخی قطعات خودرو به خارج و قیمت تمام شده بالا به دلیلی وابستگی به ارز، از دیگر مشکلات در این حوزه است.

رزم‌حسینی با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره فولاد و توزیع عادلانه آن، یادآورشد:‌ این روزها گرانی فولاد به بسیاری صنایع آسیب جدی رسانده است؛   در این راستا طرحی آماده شده که با هماهنگی کمیسیون صنایع مجلس و با اتفاق نظر آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی گفت: ‌تاکنون فقط ۱۰‌ درصد معادن کشور مورد اکتشاف قرار گرفته و به یک غربال‌گری در حوزه اکتشافی، همچنین توسعه اکتشافات و تکمیل مطالعات تفصیلی نیازمندیم تا استان‌های امید بخش هر چه بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، به فعال کردن معادن غیرفعال و همچنین معادن حبس شده (که چندین سال در دست برخی افراد باقی مانده و از طریق آن مجوزفروشی و رانت‌خواری می‌کنند)، همچنین تامین ماده اولیه پودر آلومینا مورد نیاز صنعت آلومینیوم ‌سازی با توسعه اکتشافات در استان آذربایجان‌شرقی، به عنوان دیگر برنامه خود اشاره کرد.

وی در ادامه، روان‌سازی تجارت، تهاتر کالایی با واردات کالاهای ضروری در مقابل صادرات، جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری، توسعه صادرات با همسایگان و فعال کردن قراردادهای تجاری ترجیحی مانند موافقت‌نامه اوراسیا، به عنوان بخشی از برنامه‌های خود در حوزه تجارت عنوان کرد.

رزم حسینی با اشاره به تجربه خود در استان خراسان رضوی، اضافه‌ کرد: این استان سالیانه دو میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه خود دارد و باید از نظیر چنین تجربه‌ای در استان‌های کرمانشاه، کردستان، خوزستان و غیره برای شکست تحریم ها با قدرت بهره ببریم.

وی با اشاره به لزوم توسعه برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورها و بازارهای همسایه، تاکید کرد: باید از ‌امکان واردات موقت کالا در مناطق ویژه اقتصادی و صادرات کالاها که امکان اشتغال‌زایی بالایی داشته و صادرات مجدد و ارزآوری را به دنبال دارد، استفاده بهینه شود.

وزیر صنعت تصریح‌ کرد:‌ وزارت صنعت یک وزارتخانه تخصصی است نه یک بنگاه سیاسی، بنابراین اجازه نمی‌دهیم بازی‌های سیاسی و جناحی در آن به جریان بیفتد، همچنین تمرکز ما در این وزارتخانه بر مدیریت جهادی است و تلاش می‌کنیم با تدبیر و درایت و نه خط بازی و جناح بندی، امور را به پیش ببریم.

وی همچنین، از برنامه‌ریزی برای حذف امضاهای طلایی در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و حذف رانت‌های مرتبط خبر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شکستن انحصار در تجارت، صنعت، واردات و صادرات در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد کار سختی است، اما برای حذف امضای طلایی که ریشه هرگونه رانت خواری است برنامه هایی دارم، البته برای مبارزه با هر نوع فساد باید تحمل تخریب را داشت زیرا گاهی پای آبرو نیز به میان می آید.

وی با اشاره به اینکه از همین امروز تخریب ها بر علیه فعالیت های من آغاز شده است، تاکید کرد: نمی توان بدون پرداخت هزینه های اینچنینی با رانت خواری و فساد مبارزه کرد و به همین دلیل است که به حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیاز دارم.

رزم حسینی با بیان اینکه در این دوره انتصاب مدیران به صورت اتوبوسی نخواهد بود، تاکید کرد: افرادی برای مدیریت انتخاب می شوند که کارشناس و جوانان پاکدست بوده و کار خود را بلد باشند.

وزیرصنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه راز موفقیت وزارت صمت هماهنگی و وحدت رویه در کار است، اظهارداشت: مهم است که وزیر منتخب صنعت، معدن و تجارت حداقل یک دوره در مقام استاندار کار کرده باشد تا راه های همکاری و همراهی با مجلس شورای اسلامی را تجربه کند و من در کارنامه خود در دو استان معدنی و صادراتی به مدت هفت سال استاندار بوده ام.

به گفته وی، برای پیشبرد اهداف وزارت صمت هماهنگی و انسجام بانک مرکزی، وزارت جهات کشاورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی با کمیسیون های مرتبط مجلس در اولویت است.

رزم حسینی با بیان اینکه اگر پول ها در بانک مرکزی به درستی هدایت شود از التهاب بازار جلوگیری می کند، گفت: باور دارم تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کار کارشناسی و استفاده از بخش خصوصی کار آمد و مشروع به نتایج مهمی منتج خواهد شد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید برای وضعیت خودرو تصمیمی گرفته شود، تاکید کرد: برای حل مشکلات کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و مدیران بخش خصوصی باید به وفاق برسیم زیرا با اختلاف نمی توانیم کارها را ادامه دهیم و یکی از نشانه های وزیر این است که قدرت هماهنگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس در راس امور است، خاطرنشان کرد: این نهاد جایگاه رفیعی دارد ومردم سالاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحقق پیدا می کند که با پشتیبانی و هم فکری در جنگ اقتصادی باید به کمک دولت بیاید زیرا ما همه خادم مردم هستیم.

وی با بیان اینکه معیشت مردم چالش جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: رفع قوانین مزاحم موجب می شود فضای کسب و کار مردم بهبود پیدا کند زیرا یک مورد از میان ۱۱ شاخصه رشد اقتصادی مربوط به تجارت فرامرزی است و بقیه آنها داخلی است که رفع برخی مقررات می تواند به ارتقای آن کمک کرد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت به شفافیت در وزارت صمت اشاره کرد و گفت: این نهاد را باید به وزارتخانه‌ای شیشه ای تبدیل کنیم و دولت الکترونیک را به سرانجام برسانیم تا رابطه فیزیکی مردم با وزارتخانه قطع شود.

وی با اشاره به فعالیت های خود در بخش خصوصی تصریح کرد: سختی های بسیاری را در این بخش تجربه کردم و می دانم که فعالان این بخش مجاهدین اقتصادی امروز ما هستند و البته این نکته را باید یادآوری کنم که در هفت سالی که در خدمت دولت و مردم هستم در هیچ شرکت خصوصی سهام نداشتم.

رزم حسینی با بیان اینکه توانمند سازی مردم را باید از روستاها آغاز کرد گفت: اگر معیشت مردم درست باشد آنها وفادارتر به کشور خواهند بود.

وی افزود: اگر شرکت های دولتی و خصوصی مسئولیت های اجتماعی خود را انجام دهند روستاها توسعه پیدا می کنند که اگر تاکنون این شرایط محقق شده بود امروز شاهد ۲۵ میلیون مهاجر حاشیه نشین نبودیم.

با سخنرانی وزیر صنعت معدن و تجارت در مجلس و رای اعتماد نمایندگان، رزم حسینی کار خود را از امروز در این وزارتخانه آغاز کرد و مهم ترین وظیفه وی در این مقطع مبارزه با گران فروشی و افزایش بی رویه قیمت های ارزاق عمومی مردم است.

توجه به معیشت مردم و افزایش عرضه کالاهای اساسی بدون افزایش سرسام آور قیمت ها از مهمترین وظیفه رزم حسینی در وزات صنعت، معدن و تجارت است.

ضروری است وزیر صنعت، معدن و تجارت با برنامه ریزی مناسب در این وزارتخانه نگرانی مردم در تامین مایحتاج عمومی را برطرف کند تا بیش از این مردم متحمل مشکلات زیادی نشوند.

رفع کمبودهای غذایی در بازار و افزایش عرضه کالاهای اساسی و به خصوص گوشت، مرغ، تخم مرغ، روغن، حبوبات، برنج، لبنیات، لوازم بهداشتی، شکر و قند می تواند از اولویت های کاری رزم حسینی از امروز برای سهولت معیشت مردم در وزارت صمت باشد.

کد خبر: ۴۴٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha