۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
کرمان قطب تولید سرب و روی کشور می شود/ محرومیت بر روی گنج
استانی که رنگین کمان ارزآوری غیر نفتی دارد

کرمان قطب تولید سرب و روی کشور می شود/ محرومیت بر روی گنج

کرمان – شهرستان کوهبنان در شمال کرمان در حالی یکی از محرومترین مناطق استان محسوب می شود که بزرگترین معادن سرب و روی شرق کشور در این منطقه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کرمان بهشت معادن کشور محسوب می شود این استان کلکسیونی از مواد معدنی مختلف است و به خصوص در زمینه تولید فولاد و مس استان کرمان در جهان جایگاه قابل توجهی دارد اما در زمینه تولید سایر فلزات نیز کرمان جایگاه قابل توجهی دارد که هنوز دست نخورده مانده است.

کوهبنان در آستانه تحول اقتصادی

شهرستان کوهبنان که بزرگترین ذخایر زغالسنگ استان کرمان را در خود جای داده است در شمال استان قرار دارد و طبق بررسیهای صورت گرفته معادن گسترده سرب و روی در این شهرستان وجود دارد که بهره برداری از این معادن و ایجاد زنجیره های صنعتی می تواند ضمن بر چیدن محرومیت از چهره این شهرستان محروم زمینه توسعه بیشتر و ارزآوری را در این منطقه ایجاد و زمینه لازم برای خودکفایی و جلوگیری از واردات این فلزات گرانبها را نیز فراهم کند.

بهره برداری از این معادن و ایجاد زنجیره های صنعتی می تواند ضمن بر چیدن محرومیت از چهره این شهرستان محروم زمینه توسعه بیشتر و ارزآوری را فراهم می کند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با بازار می گوید: اکتشافات قابل توجهی در خصوص توسعه معدنی در زمینه سرب و روی در کوهبنان انجام شده است و سرمایه گذاری های بخش خصوصی و دولتی در این زمینه قابل توجه است.

مهدی حسینی نژاد گفت: جلسات مختلفی برای راه اندازی این معادن انجام شده است و زیر ساخت های لازم در منطقه وجود دارد و نیازمند سرمایه گذاری هدفمند و برنامه ریزی برای بهره برداری از این ظرفیتها هستیم.

۴۰ عرصه صنعتی غنی در کرمان وجود دارد

وی بیان کرد: ۴۰ منطقه مستعد معدنی در استان کرمان وجود دارد و با تلاشهای صورت گرفته ظرفیت به ثبت رسیده معدن کرمان از ۴.۷ میلیارد تن انواع مواد معدنی با تحقیقات صورت گرفته به ۵.۷ میلیارد تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اکتشافات و بهره برداری از این معادن به خصوص در زمینه معادن سرب و روی کوهبنان انجام شده و رو به توسعه است گفت: آنچه که روی داده این است که اکتشافات کرمان اکثرا در دهه های گذشته انجام شده است و باید اکتشافات جدید در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: اکتشافات معدنی باید به دست افرادی سپرده شود که توان مالی و علمی داشته باشند اما متاسفانه ورود افراد فاقد توان مالی موجب راکد شدن اکتشافات معادن جدید در استان کرمان شده است.

اکتشافات معدنی باید به دست افرادی سپرده شود که توان مالی و علمی داشته باشند اما متاسفانه ورود افراد فاقد توان مالی موجب راکد شدن اکتشافات معادن جدید در استان کرمان شده است

وی از وجود ۲۵ پهنه بزرگ معدنی در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: در صورت فعال شدن معادن در کوهبنان زمینه ایجاد بیش از هزار شغل در این منطقه مهیا می شود.

مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا که اقدام به اکتشاف و بهره برداری از این معادن کرده است در خصوص مجتمع معدنی سرب و روی کوهبنان به خبرنگار بازار می گوید: در صورت حمایت می توان سومین قطب سرب کشور را در شمال استان کرمان ایجاد کرد و زمینه اشتغال هزار نفر را فراهم کرد.

احداث کارخانه کنستانتره سرب و روی در کوهبنان

ابراهیم جمیلی بیان کرد: این کارخانه می تواند ۳۰۰ هزار تن کنستانتره سرب و روی ایجاد کند که در سه فاز عملیاتی می شود و ۵۰ هزار تن کنستانتره و ۱۰ هزار تن شمش در مرحله اول تولید می شود.

وی بیان کرد: اکتشافات معدنی نیز همزمان با احداث این مجتمع در حال انجام است و پیش بینی می شود ۳۰۰ هزار تن فلز سرب و روی در این منطقه وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا بیان کرد: با فعال شدن این مجتمع نیروهای کار از استان کرمان به خصوص کوهبنان جذب می شود و بنا به نیاز به تخصص اولویت ما جذب نیروی بومی خواهد بود.

زنجیره تولید شمش سرب و روی مهیا می شود

وی تاکید کرد که رسیدن به این هدف نیاز به حمایت مسئولان در درون استان کرمان دارد و در این صورت زمینه ارزآوری و تکمیل زنجیره تولید در استان فراهم خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده به منابع جدید معادن سرب و روی در استان کرمان دست یابیم.

آماده حمایت از سرمایه گذار هستیم

فرماندار کوهبنان نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: کوهبنان زیر ساختهای قابل توجه معدنی در زمینه زغالسنگ دارد و راه اندازی کارخانه کنستانتره سرب و روی می تواند در این منطقه موجب تحول اقتصادی شود.

علی سالاری بیان کرد: توسعه زمینه های اشتغال، ایجاد فرصتهای تولید ثروت و محرومیت زدایی می تواند نتیجه راه اندازی این واحد صنعتی و معدنی باشد و در این خصوص هر گونه حمایتی از سوی دولت انجام خواهد شد.

وی گفت: این کارخانه می تواند بخش عمده ای نیاز داخل کشور را فراهم کند ضمن اینکه صادرات و ارزآوری نیز در دستور کار قرار دارد.

در صورت فعال شدن این معادن و صنایع مرتبط شهرستان کوهبنان در شمال استان کرمان در آستانه تحول بزرگ اقتصادی قرار می گیرد.

کد خبر: ۴٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha