۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
سیاست‌های غلط موجب حاشیه‌نشینی ۲۲ میلیون ایرانی شده است
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

سیاست‌های غلط موجب حاشیه‌نشینی ۲۲ میلیون ایرانی شده است

حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سیاست‌های غلط موجب حاشیه‌نشینی ۲۲ میلیون ایرانی شده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۶ میلیون خانوار ایرانی مستاجر هستند.

به گزارش بازار، البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر بخش مسکن چه در حوزه ساخت، عرضه و اجاره روزهای خوبی را نمی‌گذارند، اظهار کرد: امر مسکن یک موضوع چند وجهی است که ۱۵۶ رشته در این حوزه فعالیت داشته و به نوعی لوکوموتیو حوزه صنعت و اجرا می‌باشد.

وی گفت: باید بپذیریم که در در سیاست‌گذاری و اجرا توفیق چندانی نداشتیم و این هم از عدم ناهماهنگی دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر بوده است. همچنین، باید به این مسئله توجه داشت که با جزیره‌ای عمل کردن چیزی درست نمی‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه سیاست‌ها به گونه‌ای بوده که به جای اینکه مسکن یک کالای مصرفی باشد تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است، یادآور شد: براساس آمارها در کشور ۱۹ تا ۲۳ میلیون حاشیه‌نشین داریم و به صراحت باید گفت که این مسئله نشان از آن دارد که سیاست‌های ما غلط بوده است.

وی تصریح کرد: در بحث آمار مسکن ۲,۵ میلیونی خالی، منازل لوکسی هستند که بنگاه‌های مالی آن‌ها را ساخته و برای تمام اقشار جامعه نمی‌باشد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ما از لحاظ آماری نیاز به ساخت مسکن داریم، گفت: در حوزه تامین مسکن در کشور به عنوان مقوله امنیت خانواده دچار مشکل هستیم که باید برای آن فکری برداشته شود.

وی تصریح کرد: ما در کشور ۲۴ میلیون خانوار داریم که ۱۹ میلیون خانوار شهری و ۵ میلیون خانوار روستایی هستند و ۶ میلیون مستاجرنشین و ۲۲ میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که این خود یک خطر و آسیب اجتماعی بزرگ است.

در ادامه برنامه اسفندیار سلطانی سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد کمیسیون عمران مجلس از ابتدای انقلاب اسلامی مفید بوده یا خیر، اظهار داشت: خیر، نه تنها مفید نبوده بلکه گاهی اوقات سد بوده و قوانینی ایجاد شده که دیگر قوانین را نقض کرده است.

وی افزود: هر دولتی از هر جناحی که آمده ابتدا دولت قبلی را نقض کرده و سیاست‌های آن دولت قبل را به باد انتقاد گرفته است.

سلطانی بیان کرد: اصل ۳۱ و۴۳ قانون اساسی مکلف به تامین سرپناه مناسب برای نفوس در کشور کرده است، لذا باید زمینه‌های تولید مسکن را فراهم کنیم.

رئیس انجمن انبوه سازان، یکی از بزرگترین خیانت‌های حوزه مسکن را ایجاد تعاونی بازارها دانست و گفت: باید به این مسئله اشاره داشت که با تشکیل تعاونی بازارها رانت‌های شدید ایجاد شد.

سلطانی خاطر نشان کرد: از اوایل انقلاب تا اواسط آن ۷۰ درصد میزان درآمد سرانه یک فرد به بحث اجاره مسکن اختصاص داده شده است که این خود یک مسئله بزرگ است.

وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب، عمر مفید ساختمان در ایران همچون اروپا ۳۰ سال بود و الان این عمر در اروپا به ۱۲۰ سال رسیده، اما در کشور ما عمر ساختمان به ۲۵ سال رسیده که این خود یک فاجعه است.

رئیس انجمن انبوه سازان گفت: وزیر قبلی مسکن که اعلام کرد ما ۲,۵ میلیون منزل خالی داریم، علت آن این بود که عدم توانایی خود را بپوشاند، چرا که ما عملا این تعداد مسکن خالی نداریم بلکه خانه‌های اشاره شده منازل بسیار لوکس هستند.

سلطانی بیان کرد: متاسفانه دو گروه چپ و راست در یک تسلسل ۷ ساله به یکدیگر نان قرض دادند و در یک عوام فریبی شعارگونه بزرگ‌نمایی شده درباره ساخت مسکن سخن گفتند، اما الان ما زوج‌های بسیار جوانی را داریم که فاقد مسکن هستند.

وی تصریح کرد: به جهت آسیب‌شناسی باید عرض کنم که متاسفانه وزرایی با تفکرات حزبی و سیاسی آمدند و در نتیجه مدیون کسانی بودند که آن‌ها را بر سر کار آوردند و باید برای رضایت آن‌ها عمل می‌کردند.

کد خبر: ۴۴٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha