۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
انتشار اوراق، ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم است
کارشناس مسائل اقتصادی:

انتشار اوراق، ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم است

حق شناس، کارشناس اقتصادی و بازارهای مالی، گفت: انتشار اوراق مالی اسلامی و فروش دارایی و سهام دولتی در بازار سرمایه یکی از ابزارهای مهم بانک مرکزی جهت کنترل تورم است.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، هادی حق‌شناس درباره انتشار اوراق مالی اسلامی و فروش دارایی و سهام دولتی در بازار سرمایه، به منظور تامین مالی دولت با کمترین ریسک افزایش تورم گفت: یکی از ابزارهای مهم بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم استفاده از اسناد خزانه یا اوراق بهادار است. البته نرخ بهره هم ازدیگر ابزارهای بانک مرکزی به حساب می‌آید که دولت می‌تواند از آن استفاده کند زیرا هر دو در نهایت منجر به تجمیع نقدینگی می‌شود.

وی درادامه اضافه کرد: مردم می‌توانند نقدینگی را برای سرمایه‌گذاری یا بورس بازی مورد استفاده قرار دهند. آنان دارای این اختیار هستند تا از پول نقد برای خرید و فروش  سکه، ملک، خودرو و ... بهره ببرند یا آن را در هر نوع بازار دیگری که جذابیت داشته باشد به کار اندازند، اما با انجام هر یک از این کارها با توجه به شرایط موجود نگرانی‌های خود را دارند.

این کارشناس بازار مالی در این خصوص یادآور شد: دغدغه مردم بابت ارزش پول‌شان است. بر فرض چنانچه پذیرفته شود که برای پول خود به دنبال پناهگاهی هستند تا با کمترین ضرر و زیان روبرو شوند، اسناد خزانه یکی از آنها می‌تواند باشد، البته سپرده بانکی را هم می‌توان در این خصوص مورد اشاره قرار داد.

حق‌شناس درباره چرایی این تصمیم دولت یعنی انتشار اوراق مالی اسلامی و فروش دارایی و سهام دولتی در بازار سرمایه تصریح کرد: دولت به هر دلیلی زمانی نمی‌تواند نرخ سپرده‌های بانکی را متناسب با نرخ تورم افزایش دهد، اما دارای این توانایی است تا از ابزار اسناد خزانه بهره‌برداری کند که جای هیچ بحثی هم در آن وجود ندارد، اما نکته مهمی که باید در رابطه با این موضوع مورد توجه قرار گیرد، سررسید داشتن اسناد خزانه است.

وی در ادامه چنین توضیح داد: دولت در سال جاری حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه سنوات گذشته را باید رد کند، سال آینده هم همین اتفاق خواهد افتاد. نکته کلیدی موضوع فوق در این بخش قرار دارد که جمع‌آوری اسناد خزانه قطعا دارای اثرات خوبی بر نرخ تورم است، اما از اینرو که در سال آینده باید اصل و فرع آن با هم پرداخت شود، باید حساب شده مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس بازار مالی در این رابطه بیان کرد: زمانی که نقدینگی جمع‌آوری شده به سراغ هزینه‌های جاری دولت سوق پیدا کند، چنانچه بدون برنامه‌ریزی درست این کار صورت گیرد با یک توقف زمانی مجددا به عنوان تورم و افزایش نرخ آن بازخواهد گشت، بنابراین فی النفسه این ابزار مفید است، به شرط آنکه نقدینگی جمع‌آوری شده صرف پروژه‌ها یا مولدسازی شود.

حق‌شناس در ادامه مجدد تاکید کرد: همانطور که در بالا مورد اشاره قرار دادم موضوع فوق در کوتاه مدت برکاهش تورم اثر مثبت خواهد گذاشت، اما با یک وقفه زمانی چنانچه پول را به درستی خرج نکنیم به شکل مضاعف برخواهد گشت.

کد خبر: ۴۴٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha