۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
حاشیه‌های جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر صمت/ موافقانی که مخالفت کردند و مخالفانی که رای اعتماد دادند
وزارت صمت بالاخره صاحب وزیر شد

حاشیه‌های جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر صمت/ موافقانی که مخالفت کردند و مخالفانی که رای اعتماد دادند

بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی، برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور اخذ رای اعتماد در دستور کار جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، جلسه ای که متن و حواشی زیادی داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار، بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی، برای تصدی وزارت صنعت،معدن و تجارت برای اخذ رای اعتماد در دستور کار جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

این در حالی است که این جلسه باز هم در غیاب رییس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی صمت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس  گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌های رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت و معدن و تجارت را در صحن مجلس قرائت کرد، گزارشی که گویای نظر مثبت این کمیسیون با کارنامه رزم حسینی بود.

نطق موافقین و مخالفین
در ادامه جلسه نطق موافقان و مخالفان برنامه های رزم حسینی در مجلس آغاز شد.

اردشیر مطهری در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی صمت گفت: حضرت آقا فرمودند که این مجلس انقلابی است. این صفتی نیست که به هر مجلس داده شود لذا این مسئله مسئولیت ما را دو چندان کرده است. امروز وزیر پیشنهادی صمت توسط رییس جمهوری که خودش را مخفی کرده به صحن معرفی می‌شود.

وی تاکید کرد: آقای روحانی هیچ می‌دانید مردم در پیاده‌روها به شما چه می‌گویند. شما وزیر را به مجلس معرفی کردید که دو دهه در خارج از کشور بوده است.

این نماینده مجلس گفت: آقای رزم حسینی شما چطور می خواهید از مجلس رای بگیرید در حالی که محل زندگی شما در کاناداست؛ شما دو دهه در کانادا زندگی کردید.

وی با بیان اینکه رییس جمهور هیچ حرمتی برای مجلس قائل نیست، بیان داشت: چطور رییس مجلس و رییس قوه قضاییه در بین مردم حضور پیدا می‌کنند. چطور آقای رییس جمهور از کرونا ترسیدید. کرونا بهانه است.

مطهری تاکید کرد: ارتباط آقای رزم حسینی و آقای پوریانی و برخی افراد فاسد باید روشن شود. بنده معتقدم بحث دوتابعیتی بودن رزم حسینی به دلیل منحرف کردن افکار عمومی مطرح شد تا از فساد اقتصادی این گروه و این مجموعه غافل شویم؛ آقای رزم حسینی باید شفاف سازی کند که چرا خانواده وی در کانادا حضور دارد و خودش در کشور است. رزم حسینی به اتفاق خانواده اش باید بیاید و در خصوص ثروت و ارتباطاطش شفاف سازی کند.

مطهری بیان داشت: از دیروز تا به حال لیدر آقای رزم حسینی ۶ بار با من صحبت کرده و به من پیشنهاداتی داده که من مخالف وی صحبت نکنم. همچنین فردی در همین مجلس که می‌تواند مقصر اقتصادی در کشور تلقی شود، به دنبال حمایت از رزم حسینی است، وی گفته مجلس با من و شده کدخدای ما، تو چه کاره‌ای که می روی و در شهر آقای جهانگیری می‌بندی، تو یک نماینده‌ای؟ ...

در همین جلسه احسان ارکانی اما در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: رزم حسینی نه فامیل بنده و نه همشهری بنده است. اما بین خودم و خدا باید صحبت کنم عملکرد ایشان در استان خراسان رضوی و استانداری این استان بسیار خوب بوده است.

وی بیان داشت: وی روحیه تعامل گرا و نگاه کارشناسی دارد و مستقل و غیر سیاسی است و نگاه توسعه گرا دارد. رزم حسینی مدیر حاکمیتی است نه دولتی. ایشان جانشین سردار دلها سردار حاج قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله بوده است. دو تابعیتی بودن رزم حسینی ثابت نشده و چرا باید این اتهام را به وی بچسبانیم.

همچنین حسین نوش آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت، گفت: با توجه به وضعیت آشفته بازار و نابسامانی در بخش های صنعت، معدن و تجارت باید وزیری با تجربه و توانمند برای تصدی وزارت صمت انتخاب شود.

وی بیان کرد: مردم انتظار دارند که بازار مدیریت شود و در توزیع کالاهای اساسی، عدالت وجود داشته باشد که این مسئله مستلزم حذف انحصار در واردات کالا و مبارزه با رانت خواران است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احیای واحدهای صنعتی و تولیدی و تأمین مواد اولیه برای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل تولیدی باید در اولویت وزیر جدید صمت قرار گیرد و همچنین وزیر صمت باید از ظرفیت کشور برای جهش تولید استفاده کند.

نوش آبادی با بیان اینکه وزیر آینده صمت باید بازار خودرو را ساماندهی کند، گفت: فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، توسعه صادرات و مبادلات مرزی، جلوگیری از فساد اداری و حذف رانت خواری و همچنین استفاده از نیروهای انقلاب و جوانی باید جزو برنامه های اصلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در آینده باشد.

علی‌اصغر عنابستانی هم در موافقت با علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ما ناکارآمدی‌های مختلفی در حوزه اجرایی داریم که بهترین فرصت‌ها را به بحران و تهدید تبدیل می‌کند. چشم دیپلماسی خارجی ما به دست دشمنان است. این روزها بهترین فرصت‌های منطقه‌ای ما از بین رفته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «طبقات متوسط و محروم جامعه فشار زیادی را تحمل می‌کنند» گفت: امروز حال تولید خوش نیست. حال تجارت، صادرات و واردات ما خوش نیست. اگر قرار است جهش تولید و امر فرمانده قوا محقق شود باید سکان وزارتخانه‌ها را به دست رزمندگان شجاع و پرورش‌یافتگان حاج قاسم سلیمانی بسپاریم.

عنابستانی تأکید کرد: مگر علیرضا رزم حسینی غیر از حاج قاسم سلیمانی هویت دیگری هم دارد؟ رزم حسینی غیر از حاج قاسم سلیمانی هیچ تعریفی دیگری ندارد.

حواشی جلسه رای اعتماد
در حالی موافقان و مخالفان برنامه و صلاحیت رزم حسینی در این جلسه به ایراد سخنرانی خود پرداختند که این نطق‌ها گاها باعث شد تا انتقاداتی نسبت به آن شنیده شود.

احسان ارکانی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت در صحن علنی مجلس گفت: رزم حسینی مدیر حاکمیتی است نه دولتی. ایشان جانشین سردار دل‌ها سردار حاج قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله بوده است.

این در حالی است که آوردن نام سردا دلها در این جلسه مورد اعتراض برخی از نمایندگان قرار گرفت.

محمد حسین فرهنگی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت در صحن علنی مجلس اظهارداشت: از موافقان خواهش می‌کنم از نام مقدس سردار سلیمانی برای این جایگاه استفاده نکنند. ما مشکلی با زمان حضور رزم حسینی در جهبه و جنگ نداریم و آن ده سال ده سال خوبی بوده و اما ابهام ما بعد از آن ده سال است.

وی افزود: چرا آقای رزم حسینی از کشور خارج شدند و چرا با کشورهایی که تروریست هستند کار واردتی کردند. رزم حسینی با جعل اسناد هپکو و هپکوها را از بین برد.

اما این پایان کار نبود و در ادامه موافقان رزم حسینی مجددا نام سردار سلیمانی را در کنار رزم حسینی قرار دادند.

به طوری که علی اصغر عنابستانی در راستای موافقت با رزم حسینی کلیپی از اظهارات حاج قاسم سلیمانی را درباره رزم حسینی در صحن مجلس پخش کرد.

در ادامه اما پخش این کلیپ موجب انتقاد و اعتراض برخی از نمایندگان شد به طوری که عباس گودرزی با فریادهای پی در پی از عنابستانی خواست که نباید از حاج قاسم هزینه نکنید!

این اعتراضات دقایقی صحن علنی مجلس را دچار تشنج کرد.

رد نقل قول
اما این پایان کار  نبود و در ادامه  این جلسه حسینعلی حاجی دلیگانی  یادداشت حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور را به این شرح قرائت کرد:

«نقل قول از جناب آقای واعظی رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر این‌که اگر چوب هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رای دهند، اساسی ندارد.»

پیش از این محمد حسین فرهنگی در جریان مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: نقل قولی از رییس دفتر رییس جمهور مطرح شده که ایشان گفته‌اند اگر چوب هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رای دهند.»

رای اعتماد مجلس به رزم حسینی
با همه این تفاسیر در ادامه نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق ۸۰رای مخالف و ۹ رای ممتنع با برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی، برای تصدی وزرات صمت موافقت کردند.

کد خبر: ۴۴٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha