۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
واکسن چینی به ۳۵۰هزار نفر تزریق شده است/ عدم گزارش عارضه منفی
بازار گزارش می‌دهد؛

واکسن چینی به ۳۵۰هزار نفر تزریق شده است/ عدم گزارش عارضه منفی

در رقابت سخت برای عرضه واکسن کرونا، سیاستهای مختلفی برای متقاعد کردن مشتریان استفاده می شود. چین تزریق واکسن به بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر قبل از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را نشانه ای از اطمینان به کارایی واکسن و جلب اعتماد مشتریان می داند.

بازار؛ گروه بین الملل: صف های طولانی در مقابل موسسه محصولات بیولوژیک پکن که زیر مجموعه شرکت داروسازی سینوفارم است نشان می دهد تقاضا برای دریافت واکسن کرونا در این کشور بالا است و مردم تمایل دارند این واکسن را دریافت کنند با وجود اینکه هنوز نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی مشخص نشده است. این موسسه روزانه سه ساعت به تزریق واکسن کرونا برای متقاضیان می پردازد و به طور متوسط هزار نفر در روز این واکسن را دریافت می کنند.

به گزارش خبرگزاری آسیا ریویو تاکنون بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر از مردم چین واکسن کرونا را دریافت کرده اند و هیچ عارضه منفی جانبی از طرف این گروه گزارش نشده است. اغلب افراد متقاضی دریافت واکسن، افرادی بودند که قصد سفرهای خارجی داشتند یا در محیط های پر ریسک مانند بیمارستان ها و فرودگاه ها و مدارس کار می کردند.

یکی از کارمندان شرکتهای دولتی چین که برای سفری کاری به پاکستان رفته بود در فهرست افرادی قرار داشت که واکسن را دریافت کرده بود. او در مورد تجربه خود گفت: «دریافت واکسن کرونا مانند دیگر واکسن ها بود. من به جز درد خفیف برای یک روز در محل تزریق با هیچ مشکلی روبرو نشدم و در پاکستان بدون رعایت پروتکل های بهداشتی به انجام کارم پرداختم. بعد از بازگشت به چین از من تست گرفته شد و من به کرونا مبتلا نشده ام.»

محافظت برای یک تا سه سال
شرکت سینوفارم در گزارش خود در مورد واکسن از ضرورت تزریق دو دوز واکسن با فاصله ۲۱ تا ۲۸ روز سخن گفته است. در این گزارش آمده است: «برای اینکه بدن در برابر ویروس ایمن شود باید دو دوز واکسن دریافت شود. مطالعات ما نشان داده است این واکسن می تواند بین یک تا سه سال بدن را در برابر ویروس مقاوم کند ولی تعیین دقیق این زمان نیاز به مطالعات بیشتری دارد.»

مساله دیگری که در رسانه های آسیایی مورد بحث قرار دارد قیمت واکسن کرونا است. به گزارش چاینا دیلی قیمت دو دوز واکسن کرونای تولید سینوفارم در بازار برابر با ۱۰۰۰یوان معادل ۱۴۵ دلار امریکا است. چین در نظر دارد این واکسن را به صورت رایگاه به دانشجوبانی که خارج از کشور تحصیل می کنند، تزریق کند. از طرف دیگر کارمندانی که در کشورهایی کار می کنند که در مسیر طرح «یک کمربند یک راه» قرار دارند هم این واکسن را به طور رایگان دریافت خواهند کرد. افراد فعال در بخش بهداشتی این کشور و دیپلمات ها هم از دریافت کنندگان این واکسن به صورت رایگان خواهند بود.

واکسیناسیون از جولای شروع شده است
مدیر عامل شرکت داروسازی سینوفارم در مصاحبه ای با چاینا دیلی در مورد مجوزهای ارایه شده توسط دولت برای تزریق اضطراری واکسن از روز ۲۲ جولای صحبت کرد. وی در این مورد گفت: «از روز ۲۲ جولای تزریق اضطراری واکسن برای گروه هایی که در معرض ابتلا قرار دارند شروع شده است و تزریق وسیع و عمومی ادامه دارد. تا کنون هیچ عارضه جانبی یا مشکل حادی در اثر تزریق واکسن گزارش نشده است و همین مساله نشان می دهد که واکسن تولیدی سینوفارم از ایمنی بالایی برخوردار است.»

یکی دیگر از شرکتهای داروسازی فعال در چین که واکسن تولیدی آن در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارد شرکت سینوواک است. واکسن این شرکت هم از روز ۲۲ جولای به متقاضیان تزریق شده است و طبق گزارش منتشر شده توسط این شرکت تنها ۱ تا ۳ درصد از افراد واکسینه شده خبر از ابتلای یک روزه به تب یک درجه ای دادند و ۲ تا ۸ درصد اعلام کردند که احساس خستگی می کنند و ۱۰ درصد برای یک روز در محل تزریق درد داشتند.

 باید در نظر داشت چین تنها کشوری نیست که اجازه استفاده اضطراری از واکسن را صادر کرده است. خبرها نشان می دهد دو کشور روسیه و امارات هم استفاده اضطراری از واکسن را تصویب کرده اند و این سیاست را تنها راه مقابله با موج های جدید بیماری در کشور خود می دانند.

کشورهای در حال توسعه در اولویت دریافت واکسن چینی
اما این سیاست چین که در ظاهر باعث موفقیت این کشور در مقابله با ویروس کرونا شده است، نگرانی های زیادی را در دنیا ایجاد کرده است زیرا تزریق واکسنی که هنوز مراحل آزمایشی آن تمام نشده و عوارض آن مشخص نیست می تواند هزینه های انسانی زیادی داشته باشد.

مایک آلن یکی از پژوهشگران فعال در زمینه واکسن به فایننشال تایمز گفت: «از یک طرف هنوز نمی توان در مورد کارایی واکسن با اطمینان صحبت کرد و از طرف دیگر عوارض جانبی آن مشحص نیست. به نظر من اجرای این طرح خطرات زیادی برای سلامت مردم چین دارد.»

دولت چین اعلام کرده است تزریق عمومی واکسن در داخل چین نشان دهنده اطیمنان ما از کارایی واکسن است و هر کشوری که متقاضی دریافت این واکسن باشد، می تواند برای دریافت آن وارد مذاکره با چین شود. دولت چین ارایه واکسن به کشورهای در حال توسعه را در اولویت قرار داده است .

 چاینا دیلی در انتهای گزارش خود از طی شدن مراحل نهایی آزمایشهای بالینی واکسن های سینوفارم و سینوواک خبر داد و اعلام کرد نا انتهای سال جاری این دو واکسن توسط مقامات وزارت بهداشت چین به تایید می رسند و عرضه عمومی آن شروع می شود.

کد خبر: ۴۴٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha